lördag 12 augusti 2017

Mr C bjuder på en kall öl


Hej!
Mr C här.
Inte ofta hon lämnar datorn obevakad, här gäller det att passa på innan hon märker nå´t!

Jag har länge känt att jag måste göra något, visst älskar jag nybakat och schysst design men det finns ju viktigare saker i livet, eller??
Om inte..... kolla med din man så är jag bombsäker på att han vet precis vad jag snackar om....

Jag talar såklart om öl..
Denna gudomliga kulturdryck som funnits i våra hem i närmare 7000 år och som dessutom haft en enorm utveckling de senaste åren.

Visste du att vi idag har ett gäng svenska bryggerier i världsklass?
Här snackar vi inte en stor stark precis utan här finns massor av spännande upptäckter att göra.

 Min plan är att försöka få ut ett och annat inlägg om detta oerhört viktiga ämne, allt från öltips till hur du kan kombinera denna gudagoda dryck med mat, göra bryggeribesök och träffa entusiasterna bakom varje ölflaska, besöka festivaler och vad vet jag.       

Om du nu känner att öl, njaaa inte min grej liksom, ge det en chans jag lovar att det finns mycket att både upptäcka och lära sig.

Om inte annat så lär din "gubbe" bli jäkligt impad när du dukar fram en Stout och svänger dig med ord som kraftig maltsmak med spännande toner av kakao och kaffe..



     


 


Mitt första tips får bli en öl som jag alltid har hemma, den funkar liksom i alla lägen, till och med att bjuda svärmor på..det ni...

  Omnipollo är ett Stockholmsbryggeri som brygger öl på sitt egna vis utan eget bryggeri, ofta i kreativa samarbeten med andra bryggare världen över.
De har sedan starten 2010 vunnit ett flertal priser för sina öl och sitt nyskapande arbete.
 
Leon är för Omnipollo en mer normal skapelse, en ljus Belgisk ale bryggd med champangejäst, smakrikt och uppfriskande.
Ett bra alternativ till den vanliga lagerölen, som jag tror du kommer uppskatta så mycket mer.

Klockren till club sandwish, ceasarsallad eller lättare fiskrätter.
Den finns i Systembolagets fasta sortiment, ca 50 spänn för en stor flaska är ett klipp enligt mig.




Jäklar nu kommer hon......
Bäst att avsluta.

See you next week friends....

Mr C

11 kommentarer :

  1. Ha Ha! Vad roligt! Min karl älskar öl inte jag men jag ska minsann ta lärdom nu och bjuda på lite annorlunda bärs. Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Tja Mr C!!!
    Åååååå vad ledsen jag är att vi inte kan ses idag....!
    Jag har ju med en riiiiktig ölnörd till man och jag looovar att ni skulle ha såååå mycket att prata om :)
    Du skulle se hans lilla ölsamling ;-)
    Dessa inlägg kommer jag definitivt dela till honom :)
    Jag gråter en skvätt inombords över att inte vara där idag, men läget är lite hypat med ett hus som ska säljas... men vi har mååååånga klick på Hemnet så det känns väldans roligt!
    Ha det så himla bra nu och hoppas jag verkligen vi kan ses alla på riktigt framöver.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Kul och intressant läsning, nu är jag ingen öl drickare, men mannen vid min sida är. Själv bor vi inte så långt i från ett litet lokalt bryggeri Hönsinge hantwerksbryggeri kika in hos dem kanske blir du inspirerad :-)
    Må så gott, hälsar Åse

    SvaraRadera
  4. Kommer med glädje läsa dina inlägg om öl fast jag inte är någon större öldrickare. När jag dricker öl ska det vara öl med karaktär och smak. Kan inte förstå varför man dricker Mariestad eller Norrlands. Kan dina texter bidra till att det går mindre av dessa har du gjort en välgärning.
    Lycka till - Monika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mr C är en riktig ölnörd med en riktig ölkällare så jag vet med all säkerhet att här kommer tipsas en hel del om olika sorters öl. Precis som du är jag inte heller någon större öldrickare, men jag tycker det är galet spännande att få lära mig mer och det finns en del som även jag tycker är något utöver de vanliga. Kramen Tina

      Radera
  5. Kul! Ser med spänning fram mot dina inlägg...har redan impat på mannen med den nya förvärvade vetskapen :-) //Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul Anna. Jodå tror minsann att Mr C kommer med fler inlägg framöver, tyckte nog det var kul att äntligen få ta över bloggen, he, he. Kramen Tina

      Radera
  6. Tack för ölen hehe

    SvaraRadera
  7. Haha så kul! Och tack för tipsen! Jag har aldrig riktigt varit någon som föredragit öl. Men tänkte faktiskt senast igår att jag ska ge det en ny chans och prova någon sort jag aldrig testat. Så denna åker upp på listan, tack och bock:)

    SvaraRadera
  8. Tack så mycket för tipsen.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  9. Hahahahaa dööör... du e la för go du...;)
    Ska smaka den där hallonölen men annars nöjer jag mig nog med att försöka omvandla min man dårå....;)
    Puss o kram

    SvaraRadera