lördag 17 september 2016

Helglyxfrukost med nybakta scones lchf

Helgmornar, bästa.....
När man kan ta det i ett riktigt Skalmantempo, inga tider att passa och man kan sitta hur länge som helst vid frukostbordet.

Jag gick upp tidigt och fixade scones, vilket är väldans uppskattat, speciellt när det både finns fikonmarmelad och brie till, himmel så gott det är och nu är vi sådär vimmelkantigt mätta och belåtna och kan ta tag i den här dagen.

Mr C ska fortsätta med projekt renovering ovanvåning och jag ska ta tag i sovrummet, bädda rent och städa, kan nog bli så att en kaka åker in i ugnen också, något till fikat måste vi ha såklart...


Nybakta scones hör verkligen till en helglyxfrukost. Håll bara ett öga på dem i ugnen så de inte bränns och blir för torra och trista.
Scones smakar som bäst när de äts ljumna och varför inte med några bitar brie som lätt får smälta och med en rejäl klick hemmagjord fikonmarmelad på (recept hittar du HÄR).

Jag tog i en aningens vaniljextrakt i sconessmeten, går såklart att utesluta om man inte är ett lika stort fan av den smaken som jag är.

...........................................................................................................................................................


SCONES LCHF
Ingredienser 4 st
50 g smör
3 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
2 tsk bakpulver
1 ägg
2-3 msk crème fraiche
1 tsk vaniljextrakt

Så här gör jag
Sätt ugnen på 200 grader
Blanda mandelmjöl, kokosmjöl och bakpulver i en skål
Finfördela ner smöret i mjölblandningen och nyp ihop till en smulig deg.
Tillsätt övriga ingredienser och blanda snabbt ihop till en deg
Klicka ut fyra runda kakor på en bakplåtsklädd plåt och platta till dem något om det behövs. Skär eventuellt skåror med en kniv
Grädda sconesen i ca 10 minuter eller tills de fått en fin färg
Serveras direkt med goda tillbehör

NJUUUUUT!

............................................................................................................................................................



Dags att ta sig ur den här frukostkoman och ta tag i dagen.

Ha en kalasbra dag vänner!

Kramisar
T

12 kommentarer :

  1. Verkligen lyx! Ser så gott ut. Här blev det frukost på sängen med äggmacka!

    Trevlig helg och Kram! Anna

    SvaraRadera
  2. Såg mycket gott ut. här blev det kvarg med torkade blåbär och nötter. Och givetvis två baljor kaffe.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  3. I love your recipes! Have a nice weekende, xoxo, Patricia

    SvaraRadera
  4. Har tagit receptet kanske gör jag dom i morgon :) ljuvliga bilder o din härliga blogg Tina :) ha en toppen lördag kram

    SvaraRadera
  5. Alltid gott med nybakat bröd!!
    I morse var jag inte först upp för en gång skull. Mannen skulle iväg på MH test med hunden och M skulle jobba. Båda åkte vid kl 6. Självklart vakna jag några ggr men 7:15 gick jag upp.

    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  6. Åh. Helgfrukost är så fantastiskt. Dina foton är så fina. Din Bialetti är jag lite avis på. Får köpa en snart i den modellen. Trevlig fortsättning på helgen.
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  7. Åh. Helgfrukost är så fantastiskt. Dina foton är så fina. Din Bialetti är jag lite avis på. Får köpa en snart i den modellen. Trevlig fortsättning på helgen.
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  8. Å muuums! Jag äääääälskar scones :)
    Om jag tar svängen förbi dig imorgon på min sedvanliga söndagstur, har du scones till mig då ;-)
    Suss gott i rena lakan vännen <3
    Kramar Anna

    SvaraRadera
  9. Scones är så gott. Ser jättegott ut med brieost och fikonmarmelad. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Man blir ju sugen på att göra allt du publicerar bara för de vackra bilderna om inte annat. Och för att man vet att det inte är så sött som många recept är.

    Ha en fin söndag!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Tack tack tack Tina för alla dina recept! Eftersom Filippa upptäckt att hon inte tål gluten så är jag på ständig jakt... Hon kommer hem i helgen och då ska jag försöka sno ihop dessa!

    Kram P

    SvaraRadera