fredag 12 augusti 2016

Lovar att dina gäster vill ha receptet. Chokladterrin med vaniljkräm och krisp

O la la, fredag....
Så himla gött och god var tydligen den här desserten jag gjorde till herrarna och bjöd på igår, för det var väldans tyst runt bordet, bara ett eller två mmmmmm hördes......

Ja, det var för den här godsaken jag utsatte mig för björbärstaggarnas krig, jädrans var de där sticksiga sakerna anfaller en.
De liksom fastnar i både kläder och i huden och när man väl har gjort sig fri från en kvist så fastnar en annan..... det är ju en himlans tur att man får en riktig mumsig belöning efter den fighten.....

I alla fall så måååste ni testa att göra den här chokladterrinen med mörk, ljus och vit choklad, jag lovar att den inte är så avancerad att göra som den ser ut att vara.

Fördelen är att du kan göra hela härligheten dagen innan och bara skära upp och dekorera innan serveringen.

Tyvärr är terrinen inte speciellt lchf-vänlig (om du inte gör endast på mörk choklad), men jag gjorde vaniljkrämen och nöt och frökrispet utan socker (använde honung och sukrin melis) och serverade det med en hel hög björnbär, ljuvligt gott det med.

Testa nu den här, lovar att dina gäster vill ha receptet......


Det här är en rätt mäktig dessert så det behövs inga stora bitar.
Jag halverade receptet och gjorde till 10 personer och det blev bra det med.

Tänk på att inte låta grädden koka utan den ska bara värmas upp.

Jag serverade den med björnbär, men det går ju såklart lika bra med hallon, blåbär eller jordgubbar.

...............................................................................................................................................

CHOKLADTERRIN I TRE SMAKER MED VANILJKRÄM OCH NÖT OCH FRÖKRISP
Ingredienser ca 20 skivor
Chokladterrin
4 1/2 dl vispgrädde
300 g hackad mörk choklad
300 g hackad ljus choklad
300 g hackad vit choklad

Rostad krisp
1/2 dl hackade hasselnötter
2 msk pumpakärnor
1 msk solroskärnor
1 msk florsocker

Vaniljkräm
1 vaniljstång
1 dl smetana
1 dl vispgrädde
2 msk florsocker

Björnbär (hallon eller andra bär)
Mynta eller citronmeliss

Så här gör jag
Värm 2 dl grädde och smält den mörka chokladen i den.
Häll chokladsmeten i en plastad avlång form, ca 1 1/2 liter och låt stelna i kylen
Värm 1 1/2 dl grädde och smält den ljusa chokladen i den. Häll smeten i formen över den mörka chokladen och låt stelna i kylen.
Värm 1 dl grädde och smält den vita chokladen i den. Häll smeten i formen över den ljusa chokladen och låt stelna i kylen, gärna över natten så att den stelnar ordentligt.

Rosta nötter, pumpa och solroskärnor i en stekpanna i ca 5 minuter. Sikta över florsocker mot slutet. Låt svalna och hacka dem grovt.

Dela och skrapa ur vaniljstången. Blanda alla ingredienser till vaniljkrämen. Vispa med elvisp till krämig konsistens.

Skär skivor av chokladterrinen med en varm kniv. Servera med vaniljkräm, rostad krisp och björnbär.
Garnera med mynta eller citronmeliss.

NJUUUUUT!

............................................................................................................................................................



Vet inte riktig än vad jag ska laga för gott till ikväll...... men något smarrigt får det bli, det är ju fredag.

Vad ska du laga för mumsig fredagsmat?

Ha en myspysdag vänner!

Kramisar

11 kommentarer :

  1. Mumms så gott de´ låter & otroligt vackra foton ....
    /Fredagskram fina du!

    SvaraRadera
  2. Åh så gott det lät, den ska jag pröva när jag får gäster nästa gång, du bakar så mycke goda saker så man blir alldeles jättehungrig. Hoppas du har en skön Fredag. Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Mmmmm den där måste jag bara testa, i laktosfri variant då :-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  4. Tack för receptet. Köket är verkligen inte min plats men den här måste jag testa hihi :D

    SvaraRadera
  5. Det där såg riktigt smarrigt ut. Här blir det kokta musslor och vitt vin till kvällen.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  6. Är den bara hälften så god som den är vacker så räcker det gott och väl! Så snyggt!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Men åååå så gott. Kram Anette

    SvaraRadera
  8. Ser galet proffsig ut......
    Kram Mia

    SvaraRadera
  9. Ser verkligen gott och lyxigt ut!
    Du vet att det ska finnas taggfria björnbär.... Kanske vore något. :)

    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  10. Vad gott det låter. Vilka underbara foton.
    Trevlig helg!
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  11. Så smarrigt. Här blev det torrmarinerad fläskfilé med sparris och gorgonzolasås supergott. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera