lördag 16 juli 2016

Jordgubbspaj, en smak av sommar

Men hörrni, nu behöver vi piggas upp med en riktig gofika
En paj med en smak av sommar passar väl perfekt när det är rena rama höstvädret utanför fönstret.

Den här pajen gör jag ofta till killarna då den verkligen tillhör deras favorit, de tröttnar liksom aldrig på den.

Busenkel att göra och sköter sig själv i ugnen, killarna föredrar att mumsa på pajen precis som den är, men vill man kan man servera lättvispad grädde till eller en klick vaniljsås.


Jag byter ut bären efter säsong och har jag inte gräddfil hemma så använder jag grekisk yoghurt eller crème fraiche, det går precis lika bra

Pajskalet ska vara kletigt när du brer ut det i pajformen, jag använder mig av en smörkniv så går smeten lätt att få ut.
...................................................................................................................................................


JORDGUBBSPAJ, EN SMAK AV SOMMAR
Ingredienser
Pajskal
150 g rumsvarmt smör
1 1/4 dl socker
1 ägg
1 dl potatismjöl
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
Fyllning
1 l jordgubbar
3 dl gräddfil
Rivet skal från 1 ekologisk citron
1 dl socker
1 ägg
2 tsk vaniljsocker

Så här gör jag
Sätt ugnen på 175 grader
Rör ihop smör och socker
Blanda i ägg, potatismjöl, mjöl och bakpulver
Bred ut smeten (som ska vara kladdig) i en pajform
Skär jordgubbarna i mindre bitar
Lägg jordgubbarna över pajskalet
Rör ihop gräddfil, socker, citronskal, ägg och vaniljsocker
Häll smeten över jordgubbarna
Grädda pajen i ca 40-45 minuter
Låt kallna i kylen innan den serveras

Kan serveras med vaniljsås eller vispgrädde men är precis lika god utan tillbehör

NJUUUUUUT!

...............................................................................................................................................................



Här fortsätter Mr C med renoveringen och jag surfar mest runt efter golv, jisses vilken djungel, undrar verkligen om jag någonsin kommer att kunna bestämma mig..... inte lätt om jag säger så.

Ha en fin dag!

Kramisar
T

9 kommentarer :

  1. Wooooo underbart gottit & otroligt vackert ❤️ ....
    /Kram

    SvaraRadera
  2. Åh så gott det där låter!

    SvaraRadera
  3. Den pajen bara måste jag prova. Så mycket gott du bakar. Har gjort jättelång av dina recept. Man kan då inte se på dig att du fikar och bakar. Med den figuren. Kram Inger

    SvaraRadera
  4. Mums vad gott. Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Så underbart gott med jordgubbspaj :) Mums vad hungrig jag blev plötsligt. Lite frukost på detta. Kram och njut av dagen <3

    SvaraRadera
  6. Älskar jordgubbspaj! Dina bilder är mumsfillibabba!!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  7. Jisses, vad det såg gott ut!!!!
    Tack för lite sommarkänsla, när det annars är lite gråmulet här i Göteborg, där vi befinner oss just nu.
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  8. Så gott det ser ut. Låter väldigt gott med den fyllningen. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Så gott det såg ut. Måste väl gå med blåbär också.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera