måndag 2 maj 2016

En tilltufsad dukning med klassikern Blå måsen

Dukningen i all enkelhet i lördags
Försökte hålla mig till de (kors i taket) blå tonerna vilket fick mig att rota fram den klassiska servisen Blå måsen ur sina gömmor.
Det var inte igår den såg dagens ljus......

Iddes inte att stryka varken linneservetter eller duk, men vad gjorde väl det, är ju ett stort fan av en tilltufsad dukning, dessutom sparade jag tid och kunde lägga den på betydligt roligare saker att göra än att få textilier slätare än en barnrumpa

Linneservetterna hängde jag på stolarna och chokladäggen som låg utspridda över hela bordet, var såklart ätbara, bara att ta sig en godsak om man skulle bli sugen.

Japp det var en så mysig Valborg tillsammans med lillebror och familj.
Vi åt gott (recept kommer på både varmrätt och efterrätt) pratade mycket och som alltid blir jag sådär varm i både hjärta och själ att jag har de bästa i mitt liv.


Och där flög de fram minsann......Blå måsen tallrikarna..


Linneservetter från HM hittar du HÄR
 

Lite drinktilltugg är ett måste och ett tips är de praktiska matpinnarna, suveräna att ha till smårätter och ser betydligt trevligare ut att servera med än vanliga tandpetare.
Du hittar dem HÄR
 


Svägerskan var fabulous som alltid i skinnkjol, top och läckert halsband


T hade världens läckraste rygg på sin blus


Och L var pepp och glad som alltid


Sommarens hit, melondrink och även som alkoholfri funkade den.... dock varnar jag för hjärnfrys.....ni vet som det blir i knoppen när man äter eller dricker något riktigt kallt.....


Efterrätten som var försvinnande god, mandelkorgar med lemon curdkräm, jordgubbar och melonsallad, chokladsås och karamelliserade nötter.......


Sen gick vi nog alla in i någon form av matkoma...... eller några godsaker till lyckades vi nog allt att klämma där mellan allt prat och skratt, japp en mysig Valborg på alla sätt.

Ytterligare en dag på soffan, men snart så är jag nog på benen igen..

Ha den bästa starten på veckan vänner!

Kramisar
T

12 kommentarer :

  1. Vackert med blå måsen, mandelkorgarna mmmmm vilken läcker dessert det vattnas i munnen. Ha en fortsatt härlig måndag. Kram Åse

    SvaraRadera
  2. En sån där melondrink kommer passa perfekt då det blir riktigt varmt ute... för det blir det väl i sommar ?! Fingers crossed ;)

    Kram P

    SvaraRadera
  3. Blå måsen är alltid lika vackert på ett dukat bord.
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  4. Ser ut som du hade en mysig valborg! Nej valborg har jag inte firat sen jag flyttade till USA 1991. Inte så att jag saknar det speciellt. Egentligen det enda svenska som jag firar här är julen och midsommar. Mandelkorgarna verkar mumsiga! Som alltid är din blogg så fina och bilderna fantastiska! Ha en bra vecka!

    Susanna B.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susanna. Vad kul med en hälsning från USA och så himla glad jag blir för dina ord. Recept på mandelkorgarna kommer, de blev väldans uppskattade i lördags. Kram Tina

      Radera
  5. Har kaffekopparna i Blå måsen. Ett supervackert porslin.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  6. Snygg dukning och vilken snygg blus. Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Vi hade en lugn Valborg. Ett par kompisar kom över och M var hemma från skolan över helgen. Med sig hade hon en klasskompis. De stod för maten och efterrätt på Valborg. Himla gott var det. Tror de kan komma hem oftare och laga mat!! Skönt att få ha kockar hemma ibland. :)

    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. Vilken fest! Blå Måsen är så vacker... den ville jag börja samla på som ung men det blev en annan servis istället.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  9. Så fin dukning. Gillar blandningen med linneduken och blå måsen tallrikarna. Hoppas du är pigg idag. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Vilket firande ni haft. Vacker dukning!

    SvaraRadera
  11. Jag gillar dina tilltufsade dukningar skarpt, och linnedukarna är perfekta så man slipper stryka. Hälsningar från en som ogillar strykjärn. Kram J

    SvaraRadera