torsdag 7 april 2016

Mindre socker och mjöl i din kost

Vilka varor ska man ha hemma när man bakar enligt lchf?
I dag får ni som är intresserade och nyfikna reda på vad jag använder för produkter när jag försöker få till diverse godsaker i köket.

Att baka mjöl och sockerfritt är inte helt lätt, dels för att jag oftast får experimentera en hel del i köket på grund av att jag inte bara kan planka ett "vanligt" recept rakt av utan det krävs en del justeringar innan det blir som jag har tänkt mig plus att det är en djungel där ute av diverse produkter, bra och mindre bra och därför måste jag alltid läsa på om det är något för mig att använda.

Men för mig är det bara en utmaning och både roligt och givande, jag lär mig ständigt nya saker, men det händer att jag också går på en hel del nitar.

Med andra ord är jag långt ifrån en expert på det här området, däremot brinner jag enormt för det här ämnet, inte så att jag står på barrikaderna och skaldar -LCHF åt alla, för det tror jag kanske inte riktigt på, vi är alla olika och en del behöver mer kolhydrater och en del mindre, det är bara upp till dig själv att hitta en livsstil som passar just dig.

Men vad jag absolut tror på är att vi alla behöver mindre socker och vitt mjöl i vår kost och idag kan vi faktiskt plocka bort det och ersätta det vita giftet med så mycket bättre produkter.

Jag älskar att baka och kommer att fortsätta att göra det, men då med mer hälsosamma varor som gör min kropp glad och får mina sinnen att upptäcka nya goda smaker.

Nedan kommer de basvaror som jag i princip alltid har hemma för att jag ska kunna baka enligt lchf.


Ägg är ett av de populäraste livsmedlen när det gäller LCHF. Dels för att ägg innehåller nästan alla näringsämnen din kropp behöver, dels på grund av man kan använda till så mycket och så klart för att det är så gott, enkelt och mättande!
Ägg innehåller mycket protein, nyttiga fetter och nästan inga kolhydrater.


Smör Använd alltid smör och aldrig margarin till all matlagning och bak. Smör är en naturlig produkt utan tillsatser vilket margarin i princip alltid har och en kost utan tillsatser strävar vi flesta efter oavsett kosthållning.
Jag använder för det mesta osaltat smör när jag bakar, på så sätt har jag bättre kontroll på sältan i bakverken och kan salta därefter
Smör är en mycket naturlig produkt med få tillverkningssteg. Margarin har i princip alltid många tillsatser. Oavsett om du vill använda en diet med låg andel kolhydrater eller ej bör du så långt det går undvika tillsatser - See more at: http://www.lchfguiden.com/lchf-produkter-akta-smor/#sthash.Affgag9k.dpuf
Smör är en mycket naturlig produkt med få tillverkningssteg. Margarin har i princip alltid många tillsatser. Oavsett om du vill använda en diet med låg andel kolhydrater eller ej bör du så långt det går undvika tillsatser - See more at: http://www.lchfguiden.com/lchf-produkter-akta-smor/#sthash.Affgag9k.dpuf

Vispgrädde När man äter enligt lchf bör man hålla sig till så naturligt feta produkter som möjligt och bör därför alltid använda vispgrädde med 40 % fetthalt.

När du följer LCHF bör du hålla dig till så naturliga och naturligt feta produkter som möjligt. - See more at: http://www.lchfguiden.com/akta-vispgradde-med-lchf-kan-du-ata/#sthash.4yPr5QCJ.dpuf
När du följer LCHF bör du hålla dig till så naturliga och naturligt feta produkter som möjligt. - See more at: http://www.lchfguiden.com/akta-vispgradde-med-lchf-kan-du-ata/#sthash.4yPr5QCJ.dpuf


Mandelmjöl ger en neutral smak som passar till olika typer av bakning. Mjölet innehåller gott om nyttiga fetter samt protein och endast en låg mängd kolhydrater.

Tyvärr är det inte så enkelt att man bara kan ta ett recept och byta ut mängden ”vanligt mjöl” mot samma mängd mandelmjöl.
 Nötmjöl innehåller inte gluten och binder därmed inte ihop kakor och andra bakverk lika bra som vanligt mjöl gör plus att det inte kan jäsa..

Mandelmjöl suger åt sig mer vätska än vanligt mjöl därför får man ofta prova sig fram när man bakar, är smeten god och lagom kletig är det stor chans att det färdiggräddade slutresultatet också blir bra!

Tänk på att inte låta kakan stå för länge i ugnen, det gör även den godaste kakan torr och tråkig.

Kokosmjöl (tyvärr inte med på bild) använder jag också ofta när jag bakar.
 Mjölet är mycket rikt på fiber och har en tydlig kokossmak. Kokosmjöl kan upp till en viss mängd ersätta vanligt mjöl vid bakning men har samma effekt (läs ovan) som mandelmjöl eftersom det inte innehåller gluten.

Fiberhusk innehåller 100 % pulveriserat psylliumfröskal som till stor del har samma egenskaper som gluten i samband med bakning. Tack vare sitt rika innehåll av kostfiber (85%) har fiberhusk förmågan att suga upp vätska och svälla, vilket binder samman degen. Degen får en mer ”normal” konsistens vilket gör den mer lättarbetad. Den kladdar mindre och går framför allt att kavla.

Pofiber har positiva egenskaper för praktiskt taget all bakning och matlagning. Genom att den effektivt binder stora mängder vätska blir maten och brödet både godare och saftigare. 
Då Pofiber är finfördelat och neutralt i smak, lukt och färg kan det användas både i bröd och bakverk. 
Pofiber fungerar dessutom utmärkt som ersättning för ströbröd t.ex. vid panering eller i köttbullar.



Philadelphiaost använder jag ofta i bröd, i olika glasyrer, smörkrämer med mera, perfekt att alltid ha hemma.

Ricotta/mascarpone använder jag också ofta i olika bakverk, och desserter

Alla nötter och fröer är suveräna att använda när man bakar enligt lchf, därför har jag alltid skafferiet fullt med solrosfrön, mandlar, hasselnötter, pumpafrön, kokos osv

Andra smaksättningar som jag använder ofta är vanilj, lakritspulver, jordnötssmör och mörk choklad (minst 70 %) sådana varor som jag inte kan vara utan när jag bakar.

Sen måste jag såklart ha mycket bär när jag bakar, de förhöjer alltid en paj eller bakelse.
Frukt undviker jag oftast men att smaksätta ett bakverk med citron eller apelsinskal kan ta en kaka till nya höjder.



Sötning är inte helt lätt när man bakar enligt lchf eftersom det finns en uppsjö av produkter på marknaden.  Ett ”bra” sötningsmedel skall vara gjort av erytritol eller stevia (stevioglykosider). Varken erytriol och stevia tas generellt upp av kroppen vilket innebär att de påverkar blodsockret väldigt lite eller inte alls. Sen ska man var medveten om att sötningsmedel har en lätt bismak som inte alla tycker om, därför kan man vara tvungen att testa sig fram för att hitta det man tycker smakar bäst.

Ica Sötströ är ett sockerliknande strö med en kombination av två sötningsmedel, stevia och erytriol.
Produkten har en mindre bismak med bra sötma och är utan kolhydrater och kalorier.

Sukrin Melis är sukrin som är finmalt med en liten mängd steviolglykosider.
En kombination som ger en rik sötsmak

Sukrin Melis är lika sött som vanligt florsocker och används i samma mängd
Sukrin Melis passar bäst till bakelser och desserter som inte ska bakas, glasyrer, smörkräm och liknande 

Honung är sött och påverkar blodsockret och äter man enligt lchf för viktminskning, sockerberoende eller har diabetes ska man helst undvika honung, men eftersom man ändå äter sötsaker och bak ytterst sällan så är honung åtminstone naturligt och ett sötningsmedel som kroppen klarar av i små doser.
Man kan alltid byta ut honungen i recepten till annat sötningsmedel om man hellre vill ha det.



Pjuuuu det var nog ett av mina längsta inlägg ever, är du fortfarande med eller gick ögonen i kors efter halva....

I alla fall hoppas jag du fick lite mer info om bra produkter som har gjort att din nyfikenhet väckts för att börja baka utan socker och mjöl.

Ha nu en bra dag vänner!

Kramisar
om du vill äta strikt LCHF, för viktminskning, sockerberoende eller diabetes så är honung inte ett val. - See more at: http://www.kostradgivarna.se/2013/10/ar-honung-bra/#sthash.xZFK5P44.dpuf
om du vill äta strikt LCHF, för viktminskning, sockerberoende eller diabetes så är honung inte ett val. - See more at: http://www.kostradgivarna.se/2013/10/ar-honung-bra/#sthash.xZFK5P44.dpuf
om du vill äta strikt LCHF, för viktminskning, sockerberoende eller diabetes så är honung inte ett val. - See more at: http://www.kostradgivarna.se/2013/10/ar-honung-bra/#sthash.xZFK5P44.dpuf


13 kommentarer :

  1. Intressant. Behöver bli bättre på att undvika mjöl och socker. Mår så mycket bättre när jag gör det. Speciellt socker.
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  2. Tack finaste & det var inte alls för långt ...detta kan jag komma tillbaka till om jag vill ha råd tack snälla :) kram fina du

    SvaraRadera
  3. Bara "godsaker" som nästan alla också finns i mitt skafferi! Jag äter ju kolhydrater men försöker att undvika socker och det vitaste mjölet :)
    Precis som du säger är vi alla olika och det finns aldrig en metod som fungerar för alla.... Tycker att Sverige borde följa i tex Storbritanniens spår och införa sockerskatt på bla läsk (låta dessa pengar gå till skolidrotten)
    Socker är en riktig bov som orsakar så mycket trista biverkningar!

    Kram P

    SvaraRadera
  4. Hej. Å så bra Tina...det här var som om jag hade bett dig informera mig. Jag vill baka och även laga mat utan "det vita". Kanon att få lite vägledning och inspiration. TACK.
    Ha en fin dag. //Irène

    SvaraRadera
  5. Tack för tips! Ska ta och köpa hem lite produkter och prova baka efter dina läckra recept. Ha en fin dag finaste! Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Jättebra inlägg, tack. Jag försöker verkligen att byta ut allt det vita mot nyttigt och är tacksam för all info. Härliga bilder. Kraam Pia

    SvaraRadera
  7. Tack för inspirationen. Jag är fortfarande för okunnig men jag vill lära mig en massa nytt så vi eller jag kan får nyttigare godsaker.

    Kram Kamilla

    SvaraRadera
  8. Jag är inte mycket för att baka, men ibland gör barnen det. Och då får de med fördel baka glutenfritt så att även jag och mannen kan äta. Så tack för tipsen!
    Något jag dock reflekterat över är butikernas nu så mycket större utbud på glutenfritt. Det nyaste jag sett är bön, lins- och ärtpastan som finns i stort utbud. Köpte på mig lite bönpasta som äldsta dottern smakat att tycker om. Får utvärdera det sedan :) Kram.

    SvaraRadera
  9. Vilket bra inlägg riktigt inspirerande.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  10. Jag önskar att jag vågade experimentera mera i köket. Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Vilket välskrivet och informerande inlägg! Du kan verkligen din grej. Har just själv köpt en stor påse mandelmjöl via Amazon.com. I matbutiken är påsarna små och ganska dyra. Idag lagade jag en spenatpaj utan skal. Alltså det blir ju som en omelett nästan. Ägg, keso, riven ost, och spenat. Gott!

    Susanna B
    Ha en bra helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Susanne och vad glad jag blir. Tack också för tipset om Amazon ska genast kika in där, det går ju en del mandelmjöl här hemma och som sagt så är det rätt så dyrt... Ha nu en fin helg. Kram Tina

      Radera
  12. Toppentips tack! Följer inte LCHF men tyckte ändå att detta var superbra!:)

    Många kramar!

    SvaraRadera