söndag 20 mars 2016

Jakten på den perfekta mattan

En ny matta är på plats......
........nä nu ljög jag faktiskt en smula, utan det är bara jag som fick ett ryck igår.

Går ju här hemma och funderar på om och vad för matta vi ska ha där under soffbordet, vilken färg, hur stor den ska vara och i vilken material, fy tusan vad svårt det är och hur i herrans namn ska man kunna veta utan att testa.

Så för att få en någon sådär känsla för hur det skulle kunna se ut slängde jag helt sonika ut en av plädarna för att se om den skulle kunna hjälpa mig att få svar på några av alla de frågor jag har kring min jakt på den perfekta.


Blev jag något klokare då?
Ja, kanske lite, om en matta ska få flytta hit så är jag så gott som säker på att det ska bli någon liknade pläden, alltså åt vintagehållet, gillar den där ruffiga, skrynkliga känslan som dessutom passar väldans bra till linnesofforna.

Storleken börjar jag också få grepp om, även om jag tycker det är übersvårt, men absolut ingen mindre matta än pläden utan snarare tvärtom, något större för det nog allt bli.

Färgen då? Måste erkänna att jag gillar den här svaga rosa, det gör rummet både ljusare och mjukare, men frågan är hur länge den förtjusningen håller i sig, snyggt nu under vår och sommar, men till höst och vinter nja, är rädd för att jag kommer att tröttna...


Inte lätt det där med matta, men nu känns det som jag fått lite mer grepp om det, inte för att jag har bestämt mig på något sätt men jag vet lite mer vad jag ska kika på så med andra ord går jakten på den perfekta mattan vidare.

Ha du några råd angående ett mattköp?
 

Pläd köpt HÄR
Kruka från Svenskt Tenn hittar du HÄR 
Spegelbricka hittar du HÄR 
 

Idag blir det en dag framför datorn, har ett litet projekt som jag ska ta tag i och knåpa på.

Ha en skön dag vänner!

Kramisar
T

6 kommentarer :

  1. Hej vännen!
    Men åååååå dööööör sååå snyyyggt!
    Vill komma å sitta där med dig...;)

    Det var verkligen übersnyggt med en rosa...;)
    Jag trodde jag skulle tröttna på vår mönstrade men jag gillar den faktiskt bara mer o mer...
    Men den förra ljusgrå var jag också helnöjd med...
    Mer diskret och man kan ha vilken färg som helst till...

    Om man ska köpa en färgad eller mönstrad är mitt tips att man inte köper en dyrare än att man har råd att byta ut den efter några år om man tröttnar...
    En variant skulle ju vara om du hittar en i den där smutsrosa färgen....att du hittar en typ grå som du sedan kan ha vinterhalvåret.... då kommer ju den rosa kännas ny varje vår du tar fram den....
    hihi...fast då krävs det förstås 2 mattinköp...;)

    Önskar ni hade varit med i går... det var så mysigt men jag hoppas ni hade en mysig kväll ni med.
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  2. Så ljust och fint du har det! Mysigt!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  3. Så smart att testa med en pläd! Jag köpte en matta nyss (den där som "alla" har!) och tyckte först att den blev helt fel. Alldeles för stor. Men nu har jag vant mig och gillar den sån tur är jättemycket! :)

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Men du....det blir super snyggt. Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Ja jösses, det här med matta är verkligen inte lätt. Tro mig, jag har hållit på i minst ett par år nu och letat efter den perfekta mattan att ha under matbordet men den verkar helt enkelt inte existera! :-O

    För ditt rum (och stilen i ditt hem) skulle jag satsa på en ljusgrå matta. Lätt att matcha med alla andra färger och den mjukar upp det svart-vita något också. Annars är mitt bästa tips bara att välj en STOR matta! Snyggast är om den är så stor att alla möhler får plats på mattan (eller åtminstone delvis, ett par av benen på fåtöljer/soffa).

    Lycka till med letandet! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Therése och tack för dina tips. Det är verkligen inte lätt att hitta den "perfekta" mattan, kan säkert ta något år som du säger. Det lutar också åt en gråare färgskala och en stoor, men som sagt lätt är det inte. Kram Tina

      Radera