onsdag 30 mars 2016

Ostkaka med citron och mandel (lchf)

Idag bjuder jag på en riktig favorit
Den här ostkakan gör jag ofta dels för att den är så vansinnigt god och fräsch i smaken, men också för att jag kan äta den när som, alltså den passar både till frukost, lunch, mellanmål eller som en lättare variant som kvällsmat.

Den är otroligt mättande förmodligen mycket på grund av att där är ost i kakan och nej jag har inte blivit helt knäpp utan jag lovar att det gör mycket för den här rätten, speciellt om du har en ost med en något mer nötigare karaktär som Herrgårdsost eller Grevé, det går ju såklart bra med någon annan ost också, men den där gräddiga, nötiga och till viss del söta smaken gör att hela kakan blir fylligare i sin smak.

Sen sätter citronen den där fräscha touchen som gör att inte kakan blir så tung och vill du prova något annan krydda är till exempel saffran riktigt gott.


Du kan servera kakan både varm och kall, jag föredrar den kall men det är såklart en smaksak.

Till ostkakan äter jag oftast färska bär och vispad grädde som jag blandat med rysk yoghurt, toppar med lite citronskal och mandelflarn.

Det här är en idealisk rätt för dig som vill dra ner på kolhydrater, men jag är inte så säker på att du får behålla den själv...........

.......................................................................................................................................................

OSTKAKA MED CITRON OCH MANDEL
Ingredienser
2 dl mandelmjöl
2 ägg
1 dl vispgrädde
1 dl crème fraiche (34 %)
1 tsk vaniljextrakt
skal och saft av en 1/2 citron
2 msk riven ost
1 msk honung
1 tsk Ica söt strö
1/2 dl grovhackad mandel

..................................................................................

Så här gör jag
Sätt ugnen på 225 grader
Vispa ihop ägg, mandelmjöl, vispgrädde, crème fraiche, vaniljextrakt, honung, söt strö, citronskal och citronsaft till en jämn smet
Blanda ner ost och mandel
Lägg en klick smör (helst osaltat) i en form och ställ in i ugnen. När smöret smält ta ut formen och häll i smeten
Grädda ostkakan i ugnen i ca 10 minuter
Sänk värmen till 175 grader och grädda ytterligare i cirka 10 minuter, tills den pöst upp och fått en fin färg.
Serveras direkt eller låt den kallna
Jag servera ostkakan med bär och vispad grädde och rysk yoghurt som jag blandat med lite sukrin melis och vaniljextrakt.
.................................................................................................................................................................



Ikväll ska jag på något så ovanligt som ett event.
Det händer inte ofta här i Halmstad, men ikväll har Lindex bjudit in till festligheter när de har pre-shopping av Sienna Miller Hearts kollektionen och det vill jag absolut inte missa.

Hoppas du ska dit om du bor i Halmstad, för då syns vi. 

Ha nu en härlig onsdag vänner!

Kramisar
T

10 kommentarer :

  1. Woooo underbara foton ♡ ...
    /Kram finaste!

    SvaraRadera
  2. Det låter verkligen gott!

    SvaraRadera
  3. Vilka fina foton. Bra att få tips om LCHF för jag är dålig på det och vi försöker att äta mindre kolhydrater hemma.
    Ha en trevlig kväll.
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  4. Det lät väldans gott! Jättefina bilder, jag har varit sugen på jordgubbar i flera dagar nu:)
    Ha en trevlig kväll och hoppas du hittar något fint.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Det där lät verkligen gott :) Superbra med nyttigare tips raring.
    Hoppas du har en fin dag, kram så länge :)

    SvaraRadera
  6. Det låter jätte smarrigt! Tack för receptet ska testas :)
    Underbara bilder som vanligt... Du kan verkligen fånga ögonblicket på rätt sätt!

    Ha de gott!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  7. Det låter och ser otroligt gott ut. Ha en fin kväll Kram. Pernilla

    SvaraRadera
  8. Du borde ställa upp i matlagnings/baktävling Fantastiska rätter....Kram Mia

    SvaraRadera
  9. Så fina foton och hur gott lät inte detta.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  10. Mmmm, så gott det lät!!! Måste prövas, har alla ingredienser hemma!!! Ljuvliga foton...:)
    Önskar Dig en fin torsdag, vännen! Kram från Kate

    SvaraRadera