måndag 14 mars 2016

Broccolipaj med ädelost och valnötter lchf

Gör du ofta paj?
Det gör jag.
Tycker det är ett suveränt sätt att ta vara på leftovers i kylen, man tager vad man haver och det blir ändå alltid gott liksom.
En perfekt sätt att starta veckan på, du rensar bort helgens godsaker och blandar ihop dem till en endaste maträtt, kan knappast bli bättre.

Själv hade jag en bit ädelost kvar från helgens ostbricka, där låg en bukett broccoli som började se något vissen ut, några oliver som skvalpade runt på burkens botten och en skalk parmesan.
Tillsammans med några valnötter, lite hetta i form av sambal oelek och en äggstanning blev det en riktig mumsig paj.


Pajskalet gör jag alltid detsamma oavsett vilken matpaj jag lagar.
Eftersom den är helt mjölfri är den perfekt till dig som äter enligt lchf eller lågkolhydratkost men även om du inte tillhör den skaran tycker jag du ska testa den, för den är verkligen god och det kan ju vara kul att prova hur mjölfri mat smakar.

Om du också vill ha en veggodag i veckan är den här pajen finemang och gillar du inte ädelost, byt ut den mot brie till exempel men då hade jag ökat kryddningen något för att få lite mer smak.

Japp en paj kan man variera i det oändliga, det är egentligen bara det som finns i kylskåpet som sätter gränserna............
.......................................................................................................................................

BROCCOLIPAJ MED ÄDELOST OCH VALNÖTTER
Ingredienser (till en pajform)
Pajskalet
2 1/2 dl mandelmjöl
1/2 dl kokosmjöl
1/2 dl sesamfrön utan skal
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
50 g smör
1 ägg
Fyllning
1 liten purjolök
2 broccoli
1 Kvibille ädelost ( eller någon annan ost)
Ca 1 dl oliver
Ca 1 dl valnötter
Ca 1 tsk sambal oelek (eller efter smak)
3 ägg
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk
2 dl smakrik ost (jag använde parmesan) 
........................................................................................................................................

Så här gör jag
Sätt ugnen på 200 grader
Plocka broccolin i buketter och ångkoka broccolin i ca 10 minuter (eller koka i saltat vatten i fem minuter) Låt rinna av ordentligt.
Mixa mandelmjöl, sesamfrön och pofiber i någon minut.
Tillsätt övriga ingredienser till pajdegen och kör till en deg.
Tryck ut degen i en ugnsfast form. 
Sätt in i kylen i en halvtimme.
Grädda pajskalet i ca 7-8 minuter tills det börjar få färg.
Skiva purjolöken tunt
Ta ut pajen ur ugnen och lägg i purjolöken och broccolibuketterna i pajskalet
Salta och peppra
Smula över ädelosten
Strössla över valnötter och oliver
Vispa ihop ägg, grädde, mjölk och sambal oelek
Häll över fyllningen
Strössla över parmesanosten (eller annan ost)
Grädda mitt i ugnen ca 35 minuter (håll koll så att den inte bränns, lägg då bara över aluminiumfolie)
.........................................................................................................................................



Nu ska jag fixa till mig och om en stund bär det iväg till Varberg.
Jag ska på infomöte om en tio veckor lång smärtrehabilitering som jag snart ska påbörja, men mer om det en annan dag.

Ha en förträfflig start på veckan vänner!

Kramisar
T

15 kommentarer :

  1. Såå gottit - Älskar paj ♡ ...
    /Kram fina du & ha en alldeles underbar dag!

    SvaraRadera
  2. Paj är gott och går alltid hem...på buffé bordet är det oundvikligt tycker jag ;))
    Den pajen verkar god, skulle kanske provas ;)
    Ha en fin början på veckan och lycka till i Varberg.
    Kram bia

    SvaraRadera
  3. Toppen när man kan få ihop en middagspaj av rester.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  4. Ser jättegott ut och underbara bilder du tagit. Lycka till i Varberg!!! Kram Sofia

    SvaraRadera
  5. Den pajen ser ut som en riktigt toppenbörjan på veckan…
    Första fotot är ju helt perfekt att göra en tavla av till köksväggen!
    Så snyggt!
    kram M.E

    SvaraRadera
  6. Alltså du har de bästa recepten! Jag har hittat flera favoriter på din blogg!
    Kram❤️ Camilla i Finland (som vann din svart-rosa scarf i fjol)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Camilla och tack söta du. Blir så otroligt glad när jag kan inspirera. Tanken är att det ska bli mer recept här på bloggen och då mest i veggostil och i low carb anda. Ha en härlig dag. Kramen Tina

      Radera
  7. Jag gör ofta paj. Så gott! Din med valnötter blev jag sugen på.

    Kramar Anna

    SvaraRadera
  8. Vi gör inte paj så jätteofta. Tyvärr så har jag svårt för pajdeg efter min gastric bypass, men jag älskar paj så ibland tar jag smällen och njuter en stund :).
    Din paj ser jättegod ut och bilderna är som vanligt fantastiska.
    KRAM
    PS! Vad superglad jag blev av att du följer mig på Instagram <3

    SvaraRadera
  9. Du är så himla duktig på att sno ihop saker av typ ingenting. Skulle jag försöka skulle jag bara stå och stirra rakt in i kylskåpet för att till sist stänga det igen. Inte min grej det där att "ta nåt bara..."

    Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Tyvärr inte men det är ju så gott. Lite lagom lätt sådär. Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Gott! Så bra att det finns deg som passar min mage. Den här varianten av fyllning låter smarrig. Kan bli en till helgen faktiskt. Läckra bilder Tina. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  12. Du milde sååå gott.... Nu blev jag hungrig trots tidig morgontimma!!
    Kram från Kate

    SvaraRadera