fredag 11 mars 2016

Godaste fikonmarmeladen (lchf)

Hörrni det är fredag, solen skiner och fåglarna kvittrar, kan knappast bli bättre..
Vi har en sådan där inget-inbokat-helg, vilket innebär att vi tar dagen som den kommer, kanske vi styr mot ett äventyr eller så stannar vi bara hemma och skrotar.

Har vi tur kanske det här vädret håller i sig och då kan det hända att det blir ett svep i trädgården, för just nu är den ingen vacker syn uj, uj, uj vad den skulle behöva vårstädas.
Ser ut som en mindre tornado har farit fram och det ligger pinnar och grenar över hela gräsmattan, en stackars glömd kruka har spruckit och ligger i tusen bitar och hm höstens blommor står, förlåt ligger fortfarande vissna kvar i sina krukor, en rätt så sorglig syn, så japp här behövs en rejäl röjning.

Men innan vi är där tar vi fredag, njuter av att det är helg och dukar upp med något riktigt smarrigt ikväll.
Själv ska jag snart sätta mig i bilen och åka och köpa ett helt gäng smakrika ostar och annat gottigt som vi ska frossa på ikväll, bästa med plockmat.


Och är du som mig och fullkomligt älskar ost så måste du testa den här fikonmarmeladen med sting i.
Den är übergod och får din favoritost att lyfta till nya höjder, jag gör den ofta, den är plättlätt att göra och innehåller inget socker, testa jag lovar att du inte kommer att bli besviken.
.......................................................................................................................................

FIKONMARMELAD MED EN SMAK AV CHILI OCH LAKRITS
Ingredienser (en liten burk)
4 fikon
3/4 msk honung (alt ca 1 msk stevia strö)
1 tsk lakritspulver
1 kryddmått sambal oelek (eller efter smak)
1 tsk vaniljextrakt 

.........................................................................................

Så här gör jag
Dela fikonen i två delar. Gröp ur fikonköttet med en sked och lägg det i en kastrull. 
Tillsätt honung (alt stevia strö), lakritspulver, sambal oelek och vaniljextrakt. 
Låt koka ihop på svag värme, rör om så det inte fastnar i botten.
Låt svalna och häll sedan upp i en väl rengjord glasburk med lock.
Förvaras i kyl
Serveras till ost och mandelknäcke (recept hittar du HÄR

........................................................................................................................................



Nu ska jag fixa till mig sen mot ostbutiken!

Ha en sagolik fredag vänner!

Kramisar
T

13 kommentarer :

  1. God morgon vännen!
    Å mmmm så gott... förutom det där med lakrits då, det gillar ju inte jag alls;-)
    Min mamma brukar förse oss med olika goda marmelader. Så gott till ost o knäcke ju:)

    Här i Jönköping skiner solen med och nu ska vi sy ihop mötet innan vi åker hem vid lunch.
    Ha en riktigt fin fredag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Så himla snygga bilder :) Och det låter verkligen supergott.
    Hoppas du får njuta av fredag raring <3 Kram

    SvaraRadera
  3. Så gott det ser ut. Ytterligare ett recept som jag vill testa. Ha en fin dag.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  4. Älskar fikon! Det är det godaste som finns:) Låter spännande med lakrits i:)
    Min trädgård ser bedrövlig ut, så du är inte ensam. Och jag vill så gärna springa ut bums med kratta och sekatör, men icke sa nicke. Måste bli frisk först.
    Ser ut som kokboksbilder i ditt inlägg. Supersnyggt.
    Ha en fin fredag vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Ja i kväll blir det fredagsmys ;)...men först måste man ut i solen en stund...härligt !!
    Ser gott ut med ostar, det blir det kanske här också, men jag måste försöka hålla igen lite...det blir mycket grönt här ;))...ha en fin dag/kväll...du missar väl inte Let´s dance ?
    Kram

    SvaraRadera
  6. Men åh vad gott det där lät då! Det vill jag gärna prova nån gång!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Mmm det där både såg och lät vääääldigt gott... får jag nog ta och testa =) Hoppas ni får en underbar kväll nu med mycket mys. Stor kram Mia

    SvaraRadera
  8. I love figs, thanks for the recipe,happy weekende,Patricia

    SvaraRadera
  9. Fikonmarmelad som är så gott.

    SvaraRadera
  10. Meeeeeen!
    Så sjukt gott det ser ut, tack för tipset på boken och receptet!
    Jag ska lägga benen på ryggen och åka till affären för att inhandla lite ost nu :)
    Ha en mysig fredagskväll och helg min vän!
    Varm kram
    Jessica

    SvaraRadera
  11. Vi har inte heller något inbokat den här helgen. Inga innebandy eller fotbollsmatcher, det är för att det har varit sportlov här så många är bortresta. Och här har vi fortfarande jättemycket snö i trädgården så det blir inte något trädgårdsarbete. Men nu töar det snabbt.Hoppas på fint väder.Ha en skön fredag och helg. Kram Annika

    SvaraRadera
  12. Ser smarrigt ut det där. Skönt med inget inbokat helger ibland, hoppas du får en fin helg, kram

    SvaraRadera
  13. Oj så gott och vilka kanonbilder. Härligt Tina.. ja snart så kan man röja och fixa i trädgården, min stora hobby. Kraaam Pia

    SvaraRadera