onsdag 27 januari 2016

Gamla silverbestick att duka med

Det här gillar jag
Att de gamla silverbesticken börjar bli trendiga.
Fler och fler nosar upp dem på loppisar och än så länge kan man ju faktiskt hitta sådana här skatter för en spottstyver.

Själv är jag överlycklig över den aptunga låda som mina svärföräldrar kom släpandes med för en herrans massa år sen.
Överfull med sirliga, tunga och oerhört vackra silverbestick, som ligger varsamt skyddade i tyglindor som är handbroderade. Tänk att någon (förmodligen någon släkting till Mr C) har suttit där och knåpat ihop texten på varje linda, bara en sådan sak får ju hjärtat att smälta en smula.

Jag har använt besticken från och till under årens lopp, men tycker just nu att det är roligare än någonsin att duka med dem.
Kanske för att de passar så fasligt bra ihop med det skrynkliga och rustika linnet, ni vet det lite romantiska mot det något mer ruffiga, en perfekt kombination som sätter den där lilla extra touchen på dukningen.

Sen tycker jag såklart att man ska plocka fram de här besticken i vardagen också, de mår ju som bäst då, när de kommer till användning och framförallt slipper man att putsa dem då..... bara en sån sak.....

Så leta upp de där gamla besticken som far och mormor kom dragandes med varje födelsedag och som du helst ville gömma och glömma som liten tösabit (jodå jag har varit med om det, kaffeskedar....) 

Ge dem lite omvårdnad och kärlek och jag kan lova att vid nästa fest kommer gästerna att fråga var du köpt de fina besticken...





Ha en härlig dag vänner!

Kramisar
T

14 kommentarer :

  1. Jag älskar idag mina silverbestick och är innerligt glad att mina morföräldrar såg till att jag fick en hel uppsättning trotts att det kanske inte var det roligaste att få när man va mindre. Sådana lindor har jag dock inte, kanske något man ska ta å göra till dem. Hoppas du också får en bra onsdag. Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Oh, ett sådant där bestick etui i tyg med broderi hade min mormor. Min syster har dem nu. Kom på att vi har en hel låda med gamla bestick efter mamma och mormor som vi inte orkade gå igenom när mamma hade gått bort. Kanske ska sätta mig med syster och göra det nu. Du har helt rätt, dessa finingar ska användas.
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra bestick! Tänk om man hade haft en sådan gömma.

    SvaraRadera
  4. Hallå vännen!
    Så fina!
    Där påminde du mig om att jag måste leta fram mina som jag fick som "tös" haha...
    Fast jag tror bara jag har 6 av varje så man får inte vara fler om jag ska kunna duka vackert med dem...;)
    Älskar linne jag med och skulle kunna fylla mitt hus med det jag med...
    å eftersom jag hatar att stryka är ju skrynkelmodet peeeerfekt..;)

    Hoppas du har en fin dag hjärtat!
    kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Så vansinnigt vackert! Klart de ska användas! Har tyvärr själv inga än, men vet att det kommer inom en framtid.
    Kram Helén

    SvaraRadera
  6. Men de är ju så fina.....Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Silver ska användas dagligen! Egentligen, varför ska så vackra bestick ligga och damma i en låda. Använder mina vid bjudningar. Dags att putsa upp dem. Jättefint!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  8. Underbara bestick!! Loppisfynd är bra kul ibland=) kram

    SvaraRadera
  9. Har mina silverbestick lite då och då faktiskt. Men visst har dom legat gömda tidigare i en låda.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  10. Så vackra bilder på dina bestick. Roligt att det blivit modernt med de besticken igen. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  11. Jättevackra! Älskar själv att duka med mina gamla silverbestick. Det ger sådan härlig känsla :-). Kram Sofia

    SvaraRadera
  12. De bara så vackra dessa gamla bestick, har själv en hel uppsättning efter min farmor och farfar, som de fick när de gifte sig med sigill på. :-) Så de åker fram ibland, dock lite för sällan. :-) Kramizzz Laila

    SvaraRadera
  13. Så himla vackra. Får nog lyda ditt råd och börja springa på Loppis.

    SvaraRadera
  14. Fina bestick du har! Kan dock inte tänka mig att äkta (kattfotstämplat) silver kan köpas för en spottstyver. Vet dock inte vad du betecknar som en spottstyver. När jag tittar runt på nätet och i antikaffärer ligger priserna på mellan 2-500/st begagnade.

    SvaraRadera