måndag 28 december 2015

Att duka med en julklapp

Så var julen slut...
Himmel vad de här juldagarna gick undan, svisch så var det vardag igen.
Nu är visserligen Mr C ledig även under mellandagarna så vi fortsätter att ta det lugnt och njuter av lata och inga-tider-att-passa-dagar, hur skönt som helst.

Idag kommer jag sakta men säkert börja plocka ner en del av julen, adventsgranen börjar se en aningens hängig ut och har gjort sitt och i bara farten kommer förmodligen en hel del annat pynt läggas ner i sina lådor.
Vemodigt på sätt och vis, det är det alltid när julen är över tycker jag, men eftersom jag är tidig med att börja julpynta har jag fått njuta av allt rassel i en månad, så jag känner mig mer än nöjd.


Men något vi inte fått nog av än är Ris à la Malta eller i mitt fall Keso à la Malta, jisses vad vi har krängt det under juldagarna, är så galet gott.
Mr C gör sin på traditionellt sätt med grötris, grädde och sylt medan jag gör min så här:

KESO à LA MALTA (lchf)
Ingredienser
Keso Naturell 4 % (gärna ekologisk)
Vispgrädde 40 %
Vaniljextrakt efter smak
Ev sötning (jag tycker att både bär och grädde är söt i sig så jag hoppar det)
Jordgubbar
Granatäpplekärnor (finns frysta på Ica Maxi, tips)
Ev nötter

Så här gör jag
Vispa grädden med vaniljextrakt
Blanda keson men grädden
Lägg ett lager skivade jordgubbar i ett glas
Häll på keso och gräddröran
Lägg ett lager med granatäpplekärnor
Häll på ett lager till av keso och gräddröran
Dekorera med jordgubbar, granatäpplekärnor  och eventuellt några nötter

 En perfekt rätt året runt egentligen, både till frukost, mellanmål eller varför inte som dessert.

Så i väntan på nyår kommer julen att börja städas ut och såklart ska kylskåpet fyllas på med godsaker till firandet av årets sista dag.

De fina tabletterna jag dukat med är en julklapp som jag är så glad för, du hittar dem HÄR


Ha en bra start på veckan vänner!

Kramisar
T

10 kommentarer :

  1. Sååå gottit & fantastiska foton ♡...
    Ja,nu är det dax att byta lite Julpynt mot mer Nyårsglamour hihi
    Önskar dig gott slut på detta året & Tack för dina besök hos mig som alltid värmer!

    /Kram finaste

    SvaraRadera
  2. Älskar ris a la Malta, så himla gott. Vi äter med svärmors körsbärssås.
    Snygga underlägg.
    Ha sköna lediga dagar
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Mmm, din variant lät absolut mest lockande för risgrynsgröt klyks jag verkligen av... Ha ha ha.. ;)
    Här är vi med lediga, maken jobbar imorgon så då blir det tjejhäng för oss. Ska in till stan till söta mi o hennes lilla dotter :)
    Vi har ju födelsedagar coming up här nästa vecka :)
    Jag kastade ut granen igår, men resten av pyntet fick vara, kände mig inte reda att ta bort allt än. Men efter nyår ryker det, det vet jag ju ;-)
    Ha en fin dag vännen!
    Kramar Anna

    SvaraRadera
  4. Älskar din blogg och dina bilder! Så vackert!

    Stor KRAM och God fortsättning! Anna

    SvaraRadera
  5. Samma här, jag har tagit bort det mest juliga här i huset...kvar är stakar och stjärnor och ljusslingor...och en och annan vätte...men de är diskreta och mysiga, hihi...och tack för tipset med keso som ris a la malta...jag som har så mycket keso i kylen ;)....ha det gott i mellandagarna nu.
    Kram Bia

    SvaraRadera
  6. Måste ta och prova risalamalta med keso. Det låter jättegott. Urtjusiga bilder som vanligt. Ha en fin dag. kram Annika

    SvaraRadera
  7. Det ser ju super smarrigt ut!!

    Här kommer julen få vara kvar till över nyår...brukar plocka bort den någon dag in på det nya året. Dock byts lite röda rosetter ut mot vita, adventsljusstaken tas bort och ersätts med ljusstakar och vackra ting inför nyår.

    KRAM

    SvaraRadera
  8. Det där såg gott ut! Slurp...
    Jag väntar några dagar till med att städa bort julen. Det dröjer ju så länge tills man får se allt fint igen och jag gillar som sagt inte januaris och februaris mörker så jag drar gärna ut på det lite. Jag hamnade på mellandagsrean istället fast jag tänkt låta bli. Hittade några riktigt fina fynd :)
    Ha det gott i mellandagarna nu. Kram!

    SvaraRadera
  9. Oj så gott det där ser ut... Mums! Det måste jag prova att göra. Gjorde något liknande som dessert när äldsta dottern landade här hemma till jul. Jag varvade grädde, många granatäppelkärnor och lite vaniljglass i glas.
    Kram Eva

    SvaraRadera