onsdag 19 augusti 2015

Om att ändra livsstil, banta och lchf

Jag älskar mat!
Både att laga och att äta den. 
Så har det inte alltid varit, under många år hade jag ett väldigt komplicerat och ångestladdat förhållande till mat och istället för att njuta av allt det goda som serverades utspelades alltid i mitt inre en kamp om hur jag skulle kunna undvika det som sattes på bordet.

Det har varit en lång och tuff resa för att komma dit jag är idag och förutom min egen vilja att bli frisk och  många terapeutsamtal så är jag helt övertygad om att maten själv har hjälpt mig.

Hur menar hon nu tänker ni?
Jag ska försöka förklara.

Jo när jag la om min kost för tre, fyra år sedan till lchf hände något.
Jag var frisk sedan många år tillbaka, åt och tyckte jag mådde bra, men jag hade alltid en mage som krånglade och det fanns en röst i mitt inre, ingen högljudd utan en svagt viskande som ofta gjorde sig påmind före eller efter en middag. -Det här är du värd......-Det här kan du unna dig....-Nu åt du lite för mycket..... -Jag ska börja äta bättre på måndag....
en röst som jag absolut kunde hantera, men den gnagde och skavde och som gjorde att jag inte mådde 100 % ok.

När jag började äta lchf var det helt och hållet för att se om det påverkade min mage till det positiva hållet. Jag hade nått en punkt där jag inte orkade fler uttalande från läkare som sa att jag hade en IBS-mage och skulle bara lära mig att leva med det.
Det kunde jag inte acceptera så jag började läsa på, undersöka och kom fram till att jag skulle prova att lägga om kosten till lchf.

Återigen en kamp, det är inte lätt att ändra sin livsstil, det vet alla som provat, men är man envis och vill förbättra sitt välmående finns det inget val, man tar sig igenom det.

Och jag kom ut.....på andra sidan, med en mage som inte har krånglat sen dess och alla magmediciner är ett minne blott.

och rösten är borta.....

Idag finns inte ord som unna sig, banta, börja på måndag osv i mitt ordförråd, jag äter när jag är hungrig, jag äter tills jag är mätt och jag njuter varje sekund av det.

Min högst personliga teori (och med risk för att få alla experter på halsen) är att allt vitt i mat, kolhydrater, påverkar vår hjärna på ett orationellt och negativt sätt när det gäller maten.
Inte bara i den meningen att blodsockret åker bergochdalbana efter en måltid med för mycket kolhydrater utan också att det påverkar vårt förhållande till mat.

Det är som en drog som mixtra med vår hjärna, hittar ursäkter för att äta (unna sig), när man väl börjat är det svårt att sluta (börja på måndag) och efteråt....det dåliga samvetet (ätit för mycket).

Det här var min inre röst, den som hade sett till att jag inte kunde ha ett normalt och naturligt sätt till mat och faktiskt hade gjort mitt liv till ett helvete under många år.

Nu satte jag mig inte käpprakt upp en morgon och vrålade -rösten är borta....
nej den liksom tystnade sakta men säkert på vägen och mest märkbart blev det en kväll för ett bra tag sen efter en fantastisk middag, med mycket mat att jag kom på mig själv att lyssna efter rösten.
I ett tidigare matliv hade den gjort sig hörd, men nu dödstyst, vilken känsla, vilken befrielse.

Alltså har maten hjälpt mig till ett friskt liv. Jag är helt övertygad om att med mitt minimala intag av kolhydrater försvann också rösten, jag har fått ett stabilt blodsocker och min hjärna gör inte kopplingen mat - förbud, utan mat - glädje.

Jag tror helt och fullt på att alla skulle må bättre av att äta mindre kolhydrater, men hur mycket mindre är nog från person till person och jag förespråkar inte att alla ska äta lchf.
Vi känner alla våra kroppar bäst och vet vad de må bra av, men om du känner igen dig i det jag skriver kanske du ska prova att minska på det vita för att se om det sker in förbättring i ditt välmående, jag lovar att det är värt det.

För er som är intresserade har jag många lchf recept i min högerkolumn och här nedan visar jag några av mina favoriter.

Bilden högst upp är på min frukost, som består av en omelett kryddad med kardemumma och pepparkakskrydda, bär, nötter och till det dricker jag kaffe mixat med kokosfett och smör...
Låter kanske inte så mycket, men jag lovar man blir riktigt mätt.


 En mättande och fräsch chèvre och rödbetssallad hittar du HÄR


 Blomkålsrisotto med lax hittar du recept på HÄR


Ett nyttigt och gott mellanmål gör jag snabbt på färska eller frusna bär, rysk yoghurt, nötter och eventuellt ett stänk vaniljextrakt.
Fräscht och jag håller mig mätt till kvällsmaten


Jag älskar ju att fika och till kaffet tar jag gärna en sådan HÄR


De här jordnötskakorna finns alltid i min frys om jag skulle bli sugen på något gott, du hittar receptet HÄR


Bröd behöver man inte utesluta, man bara bakar det på ett annat sätt du hittar recept på goda frallor HÄR


eller ett bröd med något mer tuggmotstånd, du hittar receptet HÄR


En makalöst god kycklinggryta hittar du recept på HÄR


Den här kycklingrätten får jag göra ofta eftersom killarna älskar den, du hittar receptet HÄR


Den här blomkålssalladen är en favorit till allt grillat på sommaren.

Blomkålssallad LCHF
Ingredienser
1 Blomkålshuvud
Majonnäs
Creme fraiche
Tryffelolja (lite)
Senap (lite)
Honung
Salt och peppar
Så här gör jag
Finhacka den råa blomkålen
Blanda ihop alla ingredienserna i en skål 
Låt stå någon timme i kylen så alla smakerna gottar ihop sig

En god sås är ett måste, varför inte prova denna
 KLASSISK REMOULADSÅS PÅ H2T VIS (LCHF)
Ingredienser ca 4 port
1 1/2 dl majonnäs
2 dl turkisk meze matyoghurt
Ca 1 - 1 1/2 dl crème fraiche
1 1/2 msk Bostongurka
1 1/2 msk hackad kapris
1 msk hackad dill
1 1/2 tsk torkad dragon
1 1/2 tsk dijonsenap

Så här gör jag
Blanda ihop alla ingredienserna
Ställ såsen kallt och låt den "mogna" någon timme
  

Jag älskar paj och den här ostpajen är verkligen en favorit du hittar den HÄR

Hoppas du hittade något recept som du blir sugen på att prova och skulle du ha någon mer fråga om min kost osv maila eller skriv i kommentarsfältet.

Ha en glad dag vänner!

Kramisar

15 kommentarer :

  1. Tack för alla recept! Det fanns en del att välja på för mig som har gluten, IBS och collagen colit.

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att ha hittat roten till det onda! Du är riktigt bra på att lyssna på din kropp!
    Å så är du himla bra på recept och fotografering också! Kanske dags att göra en bok? 😉😊
    Kram/ Maria

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att du hittade roten till det onda. Det ser så gott ut alltsammans. De där jordnötskakorna ska jag göra. Mums!! Marias förslag att du ska fundera på att ge ut en bok tycker jag var ett bra tips! Den skulle garanterat sälja. Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Låter vettigt ;)...och ser gott ut också....man känner nog vad man skall äta tror jag också...för ett litet tag sedan kände jag att jag inte kan äta kött längre...visst äter jag det ibland , men det är inget jag prioriterar...äter heller fisk och skaldjur och mycket grönsaker...bär, nötter....men tyvärr älskar jag pasta (har gått över till fullkornspasta) och någon god köttfärssås (är ju kött förstås) eller ostsås...älskar Italiensk mat överhuvudtaget , har precis bestämt mej för att börja ett hälsosammare liv...meeen...måste tyvärr skjuta upp det till efter resan till Turkiet...där vill jag unna mej något gott att äta och dricka...annars vore ju resan nästan bortkastad...att gå ut och äta något gott är ju halva glädjen med att resa, eller hur?.........idag har jag iaf kört ett yoga pass ute i det gröna och druckit en hälsosam smoothie....har börjat lite smått med mitt nya liv, hihi...fortsättning följer ;)...............solen skiner och det är varmt....och skall så förbli i en hel vecka....härligt och nästa vecka reser vi....önskar dej en fin och solig dag ;))
    Kramis

    SvaraRadera
  5. Fint att du delar med dig! Låter rimligt med din slutsats. Och skönt att det funkar för dig. Jag är själv så glad att jag aldrig haft nåt komplicerat förhållande till mat och aldrig bantat. Jag märker vad jag mår bra av långsiktigt, och följer det.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Dina bilder är så himla fina!! Inte för att jag behöver äta glutenfri eller lchf kost...har Inga direkta problem med det, men tror absolut att det är nyttigt för alla att dra ned på mjölprodukter. Ska nu testa några av dina fina recept till helgen. Min man har en autoimmun sjukdom och skulle behöva förbättra sina kostvanor. Din blogg ger mig inspiration!

    Sus. B.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Sus för din kommentar och att du kikar in till mig, blir så himla glad. Min man har också en autoimmun sjukdom och tycker att han mår bättre av att dra ner på kolhydrater och rött kött, sen slinker det ner en och annan godsak då och då..... Hoppas du hittar några recept som kan passa er och som din man kan tycka om. Stor varm kram Tina

      Radera
    2. En fråga till dig...jag ser I flera recept att du använder "Pofiber". Vad är det och kan man utesluta eller? Har inte riktig hittat det här I USA..

      Susanna B.

      Radera
    3. Hej Susanna. Pofiber använder jag när jag bakar för att det binder vätska och gör allt saftigare. Det går såklart att utesluta men brödet eller bakverket kan bli något torrare. Du kan också använda malt psylliumskal som kanske är lättare att hitta i USA. Kram Tina

      Radera
  7. Bra Inlägg & såååå mycket gottit ♡ ...
    /Kram finaste & ha en underbar kväll!

    SvaraRadera
  8. Jag gillar dina recept. Brukar fixa till dom så dom passar oss. Jag har ju lite för höga sockervärde som ska fixas med kosten. Kram Anita

    SvaraRadera
  9. Åhh jag läste för ett tag sedan ett inlägg som du gjort om din ätstörning. Jag har levt nära min brorsdotter om drabbades av anorexia nervosa vid tolv års ålder. När jag gick ut min idrott och motionsledarutbildning så åkte jag raka vägen upp till Akademiska sjukhuset där hon då låg i fosterställning med dropp. Minsta rörelse skulle kunna påverka hennes hjärta och slutat med döden. Nu mår hon bra och hon äter lchf och är lycklig. Jag har också haft konstiga tankar omkring min vikt, besvär med IBS och har sedan ett och ett halvt år testat mig fram Min mage är bättre, min psoriasis är nästan borta och jag njuter precis som du av allt. Har inga ångest tankar alls. tack för att du delar med dig av detta. Det är verkligen så bra och betydelsefullt. Kraaaaaam Pia

    SvaraRadera
  10. Ja du Tina du fick mig nyfiken på lchf o jag äter mest utav det numer dock havregrynsgröt på morgonen men glutenfri älskar min gröt o en banan i bland kollar kh o har ju gått ner 18kg sen 15 mars :) o är jag sugen på nåt gott kikar jag alltid in bland dina underbara recept ...stor kram å tack för allt gott du delar med dig av finaste du :)

    SvaraRadera
  11. Jag äter bara kolhydrater en gång om dagen, min kropp klarar inte av att utesluta kolhydrater helt.

    SvaraRadera
  12. Jag håller med om att att "allt vitt" kan man skippa det är inte bra för oss! Min kostrådgivare och PT säger samma sak om det "vita".

    Jag avstår pasta och vitt ris, bröd äter jag väldigt sällan, nästan aldrig! Jag har ca 1/5 del av tallriksmodellen med BRA kolhydrater och då är det potatis, råris, matvete...
    Jag tränar mycket och behöver intag av alla källor...

    En 90/10 kost är bra för mig, då jag äter nyttigt till 90 och kan unna mig en tiondel gott och njuta av det...

    Matförhållande tär mycket... det vet jag!

    Kram Sandra

    SvaraRadera