torsdag 27 augusti 2015

En lugnande inverkan på ett uppjagat sinne

Denna förtjusande lilla, lila blomma
Som jag nästan glömde att plocka in i år, skäms på mig.
Jag som älskar doften av lavendel, den som påminner om mormors linneskåp och kastar mig en si sådär fyrtio år tillbaka i tiden, då sommarloven var fyllda med lek i mormor och morfars trädgård, tänk att en doft kan väcka så många minnen.

I alla fall har jag hängt några kvistar på tork så att jag sen kan fylla några påsar med de väldoftande blommorna och placera ut dem bland lakan, linnen och underkläder.
Kanske jag till och med stoppar någon i kudden, det sägs ju att blomman har en lugnande inverkan på ett uppjagat sinne och ingen blir ju gladare än jag om jag fick sova lite bättre.

Några kvistar hamnade såklart i små vaser lite här och där i svarta huset, så nu ligger det en doftslöja av lavendel i hela huset och baske mig om jag inte känner mig lite mer rofylld till mods....

Sparar du lavendeln och använder den till mat och bak också?




Njut av torsdagen vänner!

Kramisar
T

11 kommentarer :

  1. Jag har bakat lavendelkakor till och med. Men det var inte någon favorit bland övriga familjemedlemmar kommer jag ihåg. Men jag brukar plocka och torka eller bara sätta dom i liten vas.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  2. Ja, hos oss hänger det små buketter lite varstans och doftar så gott. Kram Camilla

    SvaraRadera
  3. Älskar också lavendel. Men är dålig på att komma ihåg att plocka in dem. Ska försöka göra det iår. Ha en fin dag. Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Jag är jättedålig på att använda lavendel och visste inte att den hade en lugnande inverkan, man lär sig alltid något nytt :) Hoppas du har en bra torsdag Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Å jag älskar lavendel!!
    Har små kvistar på våra sängbord :)
    Meeeen måste se om jag kan plocka in lite till att torka, det har jag glömt ju..
    Tack för att du påminde mig!
    Kram o ha en fin dag vännen!

    SvaraRadera
  6. Åhh vilka fina bilder!! Tack för påminnelsen, måste också plocka in om det inte är försent.
    Snart skall jag med Doris till sjukhuset. Kanske måste hon sövas så hon är fastande från nu.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  7. Älskar doften! Mina blommar o doftar än ute på altanen. Ska kanske plocka in och torka dem. Jag har lavendeltvålar i mitt linneskåp.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  8. Jättefina! Gillar lavendel jättemycket men är dålig på att plocka in dem.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  9. Underbara små doftkarameller. Kraaam pia

    SvaraRadera
  10. Det enda jag använder lavendel till är som du här ovan, fotografera dem :-). Jag har aldrig kommit överens med doften eller att använda det i maten.. men vackra som få är dem.

    KRAM och trevlig helg
    Ulrica

    SvaraRadera