onsdag 24 juni 2015

Smördegsbakelser med vaniljkräm och jordgubbar

Snart semester, eller har du kanske redan börjat?
Under sin ledighet vill man såklart äta, fika och dricka gott mest hela tiden och helst med en så liten arbetsinsats som möjligt.
Det är ju inte jättelattjolajbans att stå i köket och svettas när det finns tusen andra roliga saker man vill hitta på när solen strålar från en klarblå himmel och värmen dallrar i luften (ja jag lever på hoppet än)

Men fika är ett absolut måste i den här familjen, så jag kommer inte riktigt undan den där stunden i köket, men under soliga sommardagar unnar jag mig ofta den enkla vägen mest för att jag är lat och hellre vill ligga i solstolen och njuta men också för att spara tid och underlätta för mig.

Det här är en superenkel bakelse, som ser hundra gånger mer avancerad ut än vad den egentligen är och enligt mina killar är det en riktig tio-poängare.

Med färdigköpt smördeg, vaniljsås (vill du lägga mer tid i köket gör du såklart en egen), vispad grädde och jordgubbar fixar du den här vardagslyxen på nolltid.


SMÖRDEGSBAKELSER MED VANILJKRÄM OCH JORDGUBBAR
Ingredienser Ca 6 st
Köpt smördeg
Köpt Marsánsås (eller gör egen vaniljkräm, recept hittar du HÄR)
Vispgrädde
Jordgubbar
Florsocker till dekoration

Så här gör jag
Sätt ugnen på 200 grader
 Skär ut fyrkanter av smördegen
Lägg 3 fyrkanter ovanpå varandra
Pensla med äggula
Sätt in i ugnen ca 15-20 minuter
Gör Marsánkrämen (obs inte sås utan kräm)
Vispa grädden
När smördegsfyrkanterna svalnat skär av toppen
Fyll "lådan" med Marsánkräm
Dela jordgubbarna och lägg på krämen
Spritsa på grädden
Skär till små trekanter av locket och lägg ovanpå grädden
Sikta över lite florsocker
Klart!




Idag ska jag inte göra ett jota, kroppen skriker vila och då tänker jag helt enkelt lyssna på den.

Ha en bra dag vänner!

Kramisar
T

10 kommentarer :

  1. Oh my så smarrigt :)))
    Jag är inte så jättefikig av mig, antagligen för att för är jag för bekväm;-)
    Min man vill dock gärna fika och det hör väl ihop med att han dricker kaffe o det gör inte jag;-)
    Dessutom sa vi att vi skulle komma igång och springa igen ;-) Jag får ju styrka genom yogan, men känner att jag behöver lite konditionsträning med, så det blir fram med piskan, ha ha ha :-)
    Ses vi hos Katarina den 4:e?? <3
    Kraaaam Anna

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut och enkelt. Det gillas! :) Kram Camilla

    SvaraRadera
  3. Meen du...sååå ljuvligt underbart & vackert ♡ ...
    Tack/Kraaaam fina du & ha en alldeles fantastisk dag!

    SvaraRadera
  4. Tina du gör det så fint & kan tänka mig att det är super gott alltid lika uppiggande att komma in till dig :) vila o ta hand om dig stor kram

    SvaraRadera
  5. Så gott och enkelt. Tack för receptet.
    Ha en fin dag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Mums så gott....älskar jordgubbar !!
    Nu har vi flyttat ut till torpet, men fy vilket tråkigt väder vi har...men jag lever på hoppet om en fin sommar...nu skall jag snart till frissan, lite uppmuntrande iaf ;))
    Kram bia

    SvaraRadera
  7. Men guuuud så gott det ser ut!!!! Å snyggt! :-)
    Kram på dig och hacket skönt på din vilodag ;-)
    / Maria

    SvaraRadera
  8. Det ser gott ut. Tack för tipset, det måste jag absolut göra i sommar. Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Smarrigt. Jordgubbar äter jag alldeles för lite av. Kram.

    SvaraRadera