lördag 16 maj 2015

Choklad och nötruta lchf


Alltså de här choklad och frörutorna ser inte mycket ut för världen
men oj, oj vad skenet kan bedra.
När jag var hemma hos min väninna Mona för några dagar sedan, bjöd hon på de har rutorna och jag hann knappt svälja den första tuggan innan jag gastade att det här receptet måste jag ha, alltså sååå goda.
Ni vet sådär lite sega, med en härlig sötma från honungen, en svag touch av kanel och vanilj och avslutningsvis det där knapriga från nötterna, kan vara bland det godaste jag bakat i lchf-väg.
Och vet ni, de är plättlätta att baka.....
Så lätta att den mest oerfarna bland vispar och decilitermått kan veva ihop den på nolltid och det gillar vi eller hur? När recept är enkla, sen är det inget fel alls att de smakar syndigt gott heller. 


CHOKLAD OCH NÖTRUTA LCHF
Ingredienser ca 8 st rutor
2 dl hackade nötter (jag använde mandel, valnötter och solroskärnor)
1 dl sesamfrön
50 g smält smör
1 ägg
1 msk honung
1 tsk kanel
1 tsk vaniljextrakt
25 g mörk choklad

Så här gör jag
Sätt ugnen på 200 grader
Smöra en liten form 
Grovhacka nötter och choklad
Blanda nöt och chokladhacket med sesamfrön, smör och ägg
Blanda väl
Tillsätt honung, kanel och vaniljextrakt
Blanda väl
Häll smeten i formen
In i ugnen i ca 15 minuter
Ta ut formen och skär kakan i rutor
Stäng av ugnen och låt kakan stå på eftervärme i ca 20 minuter
Glänta lite på ugnsluckan
Låt rutorna svalna på ett galler
Njuuut! 




Igår kväll träffade vi härliga Helena och Katarina med respektive.
Vi var och käkade tapas, drack lite vin och hade det bara sådär supremysigt och roligt som man har med de allra bästa.
Bilder kommer såklart, men det får ni se en annan dag för nu måste jag rusa.
Full rulle med andra ord.

Ha en toppendag vänner!

Kramisar T

14 kommentarer :

  1. De ser otroligt goda ut! Ha en fin lördag, kram!

    SvaraRadera
  2. De verkar gööörgoda dina rutor!
    Kanske ska testa dem ikväll, då blir somliga glada ;-)
    Kram, ha en fin kväll och hälsa damerna!
    Judita

    SvaraRadera
  3. Vilka rutor, mums säger jag bara.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  4. Måste testa älskar såna sega saker!

    Hoppas att ni får ett fantastiskt party ikväll!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. De där "sötisarna" bara måste provas ��älskar kombinationen av nötter och choklad.
    Hoppas ni får en riktigt härlig kväll med mycket skratt (vilket jag vet att ni får med tanke på hur det brukar vara när KTH träffas �� )
    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Mums säger jag bara !!...och fina bilder har du fått till också ;)
    Önskar dej en fin lördag !!
    Kram från Bia!

    SvaraRadera
  7. Å nam nam nam =) Den ska jag minsann ta o göra.
    För vilken skillnad det är på min mage när jag utesluter gluten, men framförallt laktosen. Den känner jag av direkt. O det är ju lättare att utesluta än gluten, men jag utesluter så gott det går. Samt att jag inte äter kött varje dag, mer vegetariskt och fisk. Men så kan vi ibland köpa viltkött och det känns bättre på något vis.
    Ja du vet, man funderar mycket på det där hur kosten påverkar en ju...

    Jo, jag har kickat med en bamsekram till dig via Katarina, så skulle hon mot all förmodan glömma den får du sno åt dig den av henne ;-)
    Ha nu en riiiiiktigt härlig bubblande glimrande kväll vännen!
    Varma kramar Anna

    SvaraRadera
  8. Smarrigt! Receptet sparas. Ha nu en superkul kväll! Kram Suss

    SvaraRadera
  9. Gott! Bra med lite lchf kakor. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  10. Som vanligt låter det jättegott!

    SvaraRadera
  11. Älskar ju nötter och en massa krafs, och gärna segt... Så detta låter helt perfekt!! Testas absolut!! Hoppas Ni har det bra, söndagskram från Kate

    SvaraRadera
  12. Låter jättegoda!
    En liten undran bara vad är sesamgrön?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria. Det ska stå sesamfrön och inte sesamgrön såklart. tack för du uppmärksammade det, har nu ändrat det. Sesamfrön hittar du i hälsohyllan i butik. Kram Tina

      Radera