onsdag 11 februari 2015

Inget för känsliga magar

Alltså det där med pizza har aldrig varit min grej
Så när killarna börjar mumla om hemmagjord pizza, säger jag -Var så goda, köket är ert! Händer aldrig annars kan jag lova.
Ja nu är jag ju gift med en pizzabagare också och det är jag väldans tacksam för, eftersom killarnas nya favorit är något så läskigt som pommespizza och det kan jag säga den pizzan är inget för känsliga magar. 
Rökt bog, mozzarella, parmesanost, pommes och stark kebabsås i en salig blandning, jamen jag tycker nästan det börjar köra i min mage bara jag skriver om det.
Nåväl, nu är inte detta något killarna får varje fredag, men någon gång då och då är det väl helt ok att käka den värsta kolhydratbomben som existerar.
Vill du prova? Då är det på egen risk och receptet kommer här!


POMMESPIZZA A LA KILLARNA2TINY
Pizzadeg 4 stora eller 6 mindre
3 1/2 dl iskallt vatten
50 g jäst
2 msk olja
Knappt 1 msk salt
10 dl mjöl + extra till utbakning
Fyllning
Tomatsås (köpt eller hemmagjord)
Ekologisk rökt bog eller något annat kött
Buffalomozzarella
Parmesanost
Majs
Pommes

Kebabsås
2 1/2 dl crème fraiche 
3 msk majonnäs
2 msk chilisås
2 tsk italiensk salladskrydda
1/2 tsk paprikapulver
1 pressad vitlök
cayennepeppar efter hur starkt man vill ha såsen.

Så här gör Mr C
Häll vattnet i en rostfri bunke
Tillsätt jäst och olja
Vispa ihop allt
Tillsätt saltet
Häll i mjölet, knåda eller låt degmaskinen arbeta degen till en jämn degboll
Låt degen jäsa i 1 1/2 timme i en stor degbunke
Ta upp degen, dela och forma till 4 stora eller 6 mindre bollar
Lägg upp dem på ett fat och ställ in i kylen med en blöt handduk över
Låt stå minst 5 timmar

Rör ihop alla ingredienserna till kebabsåsen och låt stå i kylen 

Sätt ugnen på 225 grader

Sätt in pommes i ugnen och låt dem bli klara under tiden du gör pizzorna.

Stek köttet 
Kavla ut varje del till en rund pizzabotten på ett bakplåtspapper
Pensla på tomatsås och fördela ut fyllningen
Värm en plåt i den heta ugnen (vi har marmorstenar som Mr C sågat till pizzastenar som passar perfekt i vår ugn)
Dra över bakplåtspappret med den första pizzan till plåten
Grädda pizzorna i ca 8 minuter beroende på ugnsvärme
Fördela pommes på pizzorna
Servera den kalla kebabsåsen vid bordet 

Marmorstenar som har blivit perfekta pizzastenar


Pommes redo för att läggas på färdiga pizzor


Myyyycket kebabsås ska det tydligen vara
(hm får nog köpa större tallrikar)


Eller så gör man som Mr pizzabagaren him self, en veggispizza som är något nyttigare än de där pommespizzorna.



Och vad gjorde frun i huset medan man2tiny agerade pizzabagare?
Jo hon låg här och hade det så lugnt och skönt, moooohaahaahaa!


Idag startar jag dagen med ett besök hos neurologen för att diskutera hur vi ska gå vidare i min behandling, för just nu känns det ganska tröstlöst.
Så jag hoppas de ha något att komma med.
Håll tummarna för mig.

Njut av dagen vänner!

Kramisar
T

25 kommentarer :

  1. Jag håller tummar och tår och allt jag kan!!✊✊✊. Måste säga att pizzorna såg riktigt goda ut och särskilt en dag efter man varit på fest och suget är extra stort efter en fet pizza..kramar i massor😍 Helena

    SvaraRadera
  2. Håller såklart tummarna väldigt hårt i dag!
    Jag älskar pizza och pommes, men tycker det verkar läskigt tillsammans....
    Kram J

    SvaraRadera
  3. Håller tummarna idag!! Veggopizzan såg supergod ut, ja även kaloribomben. Tack för receptet ska prova det nästa gång vi ska göra pizza. Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Men ååååå det där ser så där otäckt farligt gott ut... å med tanke på att du får mig att klicka hem för små kläder så ska jag nog låta bli...hihi...ska låta bli en för liten ursnygg paljettkjol också..;)
    Jag håller tummarna för dig lilla gumman...måtte han ha något bra att komma med i dag!
    Önskar så att du kunde vara med på vår lunch i dag. saknar dig med!
    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam ♥♥♥

    SvaraRadera
  5. Hihi ja jag förstår precis vad du menar! Inte för att jag är speciellt rädd för kolhydrater men det där kanske tom var to much för mig?!? Men mat lagat med kärlek ändå!<3 Hoppas du får hjälp så du mår bra så fort som möjligt! Kramar o ha en underbar Lillördag! /Petra

    SvaraRadera
  6. Håller tummarna jättehårt! kram Marita

    SvaraRadera
  7. Uschianna! Den där pizzan får de hålla för sig själv! ��
    Hoppas det går bra nu fining, är det någon som är värd det så är det du❤️
    Kram Ingel

    SvaraRadera
  8. Hoppas din dag hos läkaren blev som du ville. Jobbigt när man i te får rätt på det. Pizza degen skulle jag vilja prova meeeeen vilken planering, tider på jäsning och kylan men verkar bra. Pizza, hemgjord pizza är gott, beroende på vad man öser på. Dock skall jag skriva av din kebab sås, de ingredienserna har man ju oftast hemma. Kramiz

    SvaraRadera
  9. Nej pizza är ingen favorit hos mig heller men mina killar hade absolut gillat den där :) Snygg kjol på dig, Kram Suss

    SvaraRadera
  10. Är din man pizzabagare till yrket?=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Mr C är inte pizzarbagare till yrket, men gör gärna pizzor hemma, de är inte lika runda o fina som riktiga pizzabagare fixar, men de är väldigt goda enligt killarna. Kramisar Tina

      Radera
  11. Pommes och pizza tillsammans låter inte alls gott men annars älskar jag pizza. Hoppas att det gick bra hos läkaren idag.

    SvaraRadera
  12. Man2Tiny - den var bra! :)
    Och.....jag gillar pizza.....och kolhydrater....och fett....ingen bra kombo.... :)
    Försöker verkligen hålla mig, men ibland slinker det ner en pizza även här....fast inte med pommes... :)
    Kram Jennica

    SvaraRadera
  13. Skum pizza!! Tycker nog inte pommes hör till men alla är vi olika.

    Ormskinnsklänningen såg himla skön ut.
    Kram Kia

    SvaraRadera
  14. Både köpe o hemmagjord pizza är gott, ibland inte för ofta... jag får nog hålla med dina killar det är gott med pommes på! Wiggo är den som introducerat oss här hemma, först skakade jag på huvudet och fick snällt tillbaka " man ska smaka på allt mamma, det har du sagt" hmmm det var bara att ta en tugga...

    Hoppas att det gick bra hos neurologen <3

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  15. Men så smarrigt det ser ut. Kram Anette

    SvaraRadera
  16. Jag håller nog med dig, där... Jag älskar hemmagjord pizza, men inte just den där varianten, det är jag ganska säker på... Jag är också ganska säker på att mina killar skulle äääälska den - otur för dom att de inte läser din blogg!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  17. Hemgjord pizza gör vi lite då och då, men inte med strips på :).
    KRAM

    SvaraRadera
  18. Låter som en pizza som sonen skulle gilla:). Här hemma är det också mannen som gör pizzorna, men det var ett tag sedan nu.
    Önskar det gått bra för dig hos neurologen idag.
    Stor kram Maria

    SvaraRadera
  19. Hemmagjord pizza är så gott!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  20. Låter som en Pizza mina grabbar skulle gilla.
    Hoppas allt gick bra för dej hos neurologen.

    Ha en fin kväll!

    Kram Helena

    SvaraRadera
  21. Ojojoj, det där lät som en riktigt grabbpizza ;-D

    Hoppas det gick bra idag <3

    KRAM

    SvaraRadera
  22. Vilken Pizza ! Är ingen stor pizzaälskare, men nån gång om året så kan man bli jättesugen och då skulle denna pizza säkert smaka underbart. Hoppas verkligen att du fick ett positivt besked hos läkaren, att hjälp finns att få. Kram fina fräscha snygga du. Inger

    SvaraRadera
  23. Älskar hemmagjord pizza! Vi har ju haft det på fredagar sen barnen var små. Nu blir det inte lika ofta. Och pommes på pizza...nja...
    Den andra veg pizzan ser dock magiskt god ut!!!
    kram till dig och lycka till hos doktorn !!

    SvaraRadera