fredag 20 februari 2015

Fika, kalkonmiddag och en glassbar i källaren

Skål, det är ju fredag!
Och jag tror minsann att den underbara, lyxiga känslan att få sätta sig ner och käka frukost i ett nystädat hus är näst intill oslagbar.

Men medan mamsen skämde bort mig igår med att städa varje millimeter av svarta huset, servade jag henne med kaffe, kakor, vatten, vin och en riktig god kalkonmiddag, det är väl ändå en ganska rättvis fördelning eller?


Fika är viktigt för att fylla på energiförrådet.
Kladdkakemuffins och jordnötskakor lchf (recept hittar du HÄR) blev eftermiddagens godsaker att smaska på och är det någon som vill ha receptet på kladdkakemuffins hojta till så fixar jag det.


Att sätta sig i soffan framför brasan efter att ha fixat och donat en hel dag, ta ett glas vin och prata om det mesta är så himla mysigt.



Kalkonmiddag med alla goda tillbehör tillhör en av mina favoriter och japp jag blev precis proppmätt, men det hindrade inte somliga andra att.....


.......förlusta sig på efterrätt. Och nej vi har inte en glassbar i källaren, utan bara Siaglass på väldigt nära håll och har man tre glasstokar (jag har aldrig varit förtjust i glass) i familjen så kan det bli något överdrivet många sorter i frysboxen.
Någon som blir sugen?


Men även för den mest härdade glassmagen kan det tydligen blir för mycket av det goda, så 
ryggläge framför brasan fick avsluta kvällen för Mister.
Ja, jag och mamsen fortsatte att smutta på vinet, fortsatte att babbla vilket vi aldrig ha några som helst bekymmer med och när mamsen hade åkt och jag gick och plockade med disk och annat så slog det mig, jisses så lyckligt lottad jag är som har alla mina nära och kära på så nära håll.


Idag ska jag inte göra ett jota, bara ta det lugnt och fira att det är helg.

Ha en fin fredag vänner!

Kramisar



24 kommentarer :

  1. Så gott det låter! Och vilken fantastisk mamma du har som kommer och storstädar. Njut av helgen!
    Kram
    Rebecca

    SvaraRadera
  2. Skönt att du får så mycket hjälp med städningen! Haha, jisses vad mycket glass!

    Önskar dig också en fin fredag!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Låter som ännu en fantastisk dag och helg i det svarta huset :)
    Fantastiskt att ha din mamma så nära som har möjlighet att hjälpa dig.
    En av mina laster är just glass och har alltid varit, börjar jag äta kan jag inte sluta... så illa är det :)
    Ha en underbar helg med din fina familj i ditt underbara hus!
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  4. Låter som en helt underbar dag! Jag skulle gärna få receptet på kladdkakemuffinsarna,
    Här ska snart börja packas ihop för en liten hotellhelg. Ha en skön helg fina du. Kramar Marita

    SvaraRadera
  5. Låter som en riktig mys dag med mamsen. Härligt med nystädat och jag är glad att jag städade till sena kvällen igår så jag slipper det idag :) Ha en fin fredag vännen, kram Suss

    SvaraRadera
  6. JAAA! Jag blir glassugen! Älskar glass ju:-) Vilken drömsyn!

    Låter som en riktig bra dag det där med familjär samverkan:-) Sånt gillas!

    Må så gott!
    Kram Cecce

    SvaraRadera
  7. Nystädat känslan är underbar och inte fel att dessutom få ha trevligt och god middag samtidigt...
    Jo jag är en glass älskare... den frysen hade jag gärna haft!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  8. Vilken fin arbetsfördelning! Jag tror nog att både du och mamsen blev nöjda. Såg riktigt smaskigt ut!
    Ha en skön fredagkväll! Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Så mysigt! Min mamma har hjälpt mig i simhallen med alla tre barnen idag. Jag servade med mat, kaffe, fika och dryck. Ha en skön helg! Kram Stina

    SvaraRadera
  10. Så härligt och avslappnat det låter. Fina bilder på er mysiga dag tillsammans.
    Önskar dig en fin helg.
    Kram Carola

    SvaraRadera
  11. Så å mysigt ni verkar ha det. Skönt att din mamma orkar och kan hjälpa dig. Jag fattar bara inte att du orkar vara så positiv och snygg trots allt ditt onda. Ha en underbar helg. Kram Inger

    SvaraRadera
  12. Inget slår ett nystädat hem! Den känslan alltså! Det är helt underbart att du kan få hjälp av din fina mamma! Middagen såg grymt god ut! Här ska det bli bubbel så småningom, då det är min födelsedag idag! ;) Har precis kommit hem från mitt spinningpass så jag är snart på G! Kram o ha en trevlig fredag fina du! /Petra

    SvaraRadera
  13. Så rent och fräscht det ser ut. Bästa fredagstipset, tävla med ELLE Decoration:
    http://elledecoration.se/tavla-och-vinn-trendiga-mattor/

    SvaraRadera
  14. Vilken trevlig dag och vilken snäll mamma! Det är guld värt att ha dem nära, det har jag med. Mysigt att kunna träffas ofta och utan krusiduller.
    Kram på dig och hoppas du får en bra helg!

    SvaraRadera
  15. Åh vilken härlig dag det låter som. Det är ju underbart att ha varann nära så man kan umgås i vardagen:)
    Fin helg till dig, kram

    SvaraRadera
  16. Så mysigt det ser ut! Härligt!

    Ha en riktigt fin helg vännen.

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  17. Hallå världens finaste Tina!
    Jag kan inte med ord beskriva hur jag fascineras av dig...
    Du med din smärta och allt det för med sig...har ändå alltid tankarna på andra och har alltid tid för några fina ord just som de behövs...1000 tack för att JAG får vara en del av ditt liv!
    Nu har jag gråtis här på hotellrummet för att ditt liv är så orättvist och jag är rent utsagt imponerad av ditt öppenhjärtiga inlägg om magen..... ditt DIY projekt fick mig att vilja åka hem o klä in alla mina vaser i papperspåsar och Jag känner en stolor lust att åka hem o krama min mamma..
    Mina största o längsta kramar skickar jag till dig o jag hoppas vi kan åka hit till London med KTH maffian så småningom..;)
    Kraaaaaaam Katarina

    SvaraRadera
  18. Å just ja...ääääääälskar de gröna vinglasen....impad av glassen men med tanke p åhur jag ser ut i spegeln i provhytten står jag över..;)
    Kram

    SvaraRadera
  19. Vilken trevlig stund och så mycket gott och vackert! Härligt Tina!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  20. Som mamsen skämmer bort dig...men det är du värd. Kram Anette

    SvaraRadera
  21. Vilken underbar dag ni verkar ha haft :). Visst är det härligt att ha sina nära och kära så att man kan sitta och njuta ofta tillsammans! Så har jag det också!
    Jag har nog aldrig varit någon glassälskare, och numera får jag mest magont om jag försöker så det är extremt sällan som jag provar.
    Ha en toppenlördag <3.
    KRAM

    SvaraRadera
  22. Ååååh Tina vilket underbart inlägg!!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  23. Oj va du haft det mysigt och har ännu som jag förstår :) jag älskar dina jordnötskakor men dom är farliga kan äta 3 st på rad hi hi ha en fin helg kramen

    SvaraRadera