tisdag 17 februari 2015

Det här med socker, ibs-mage och kunna avstå från allt sött

Jag får ofta frågan hur jag kan motstå
Motstå allt det söta och syndigt goda som jag bakar och bjuder på.
För mig är det inget svårt val för ska jag välja mellan att säga -Nej tack och ha en mage som är lugn och fin eller få en mage som drar igång ett 24-timmarsrally bara för att jag inte kan stå emot en kort stunds njutning av något försvinnande gott så är det ganska enkelt. 
Jag har lagt alltför mycket tid och energi genom åren för att få min mage att funka, då är det inte värt att rasera allt det jag byggt upp för att tillfredsställa ett sötsug som jag egentligen inte är i behov av. 


Hur kan jag då veta att det är just socker och gluten min mage reagerar på när läkarna säger att jag har en IBS-mage och det som är bäst för mig är att jag helt enkelt lär mig att leva med smärtorna och alla de andra besvär det bär med sig.

Fram till i december förra året kunde jag kanske inte med 100 % säkerhet säga att det var så, utan bara konstatera att sedan jag la om kosten för tre år sedan och uteslöt sockor och gluten har jag inte tagit en enda magtablett, jag har väldigt sällan smärtor i magen och toabesöken är "normala", vilket innebär att jag inte behöver springa 20 gånger på en dag eller inte kunna gå alls på en vecka.


Vad hände då i december som gör att jag med all säkerhet vet att socker är den stora boven i mina magbekymmer.
Jo jag började med en ny medicin.
Jag har aldrig över huvud taget funderat på att mediciner kan innehålla socker och ganska mycket socker (sackaros i det här fallet) men det har jag fått lära mig med besked.

Efter att jag haft en mage som fungerat som en allierad, kände jag att något höll på att hända och efter bara några dagar med den nya medicinen var ett världskrig på gång nere i magen.
Och ju mer jag gick upp i dos ju mer återkom alla de besvär som tagit mig år att bli av med, för det första fattade jag ingenting och för det andra höll jag på att bryta samman.

Jag hade ju inte ändrat på någonting, eller?
Just det medicinen..... och vi läste på och jag höll på att baxna när jag insåg att hur mycket sackaros där är i tabletterna.

Det blev ett läkarsamtal omedelbart och eftersom medicinen inte haft någon påverkan på min smärta var det ändå dags att börja fasa ut den, vilket jag nu håller på med.

Men min mage, uj, uj, uj jag har faktiskt glömt hur jävligt det har varit genom åren.
Så nu sitter jag här med viktnedgång, ballongmage, smärtor och kan knappt sitta för jag har hemorrojder som vindruvsklasar i rumpen. 
Nu kanske några tycker att jag blottar mig för mycket, men det här är livet och jag skäms inte det minsta, jag vet att jag inte är ensam vi är många med de här problemen och för att kunna hjälpa varandra måste man prata om det, så enkelt är det.


I alla fall så är jag nu helt säker på att jag inte tål socker och till viss del gluten. 
Det var definitivt inte det roligaste sättet att få min teori bekräftad men nu vet jag i alla fall och i framtiden kommer jag granska varje innehållsförteckning noga.

Det här var bara en liten del av en lååång historia när det gäller min magresa.
Är du intresserad av att veta mer om min resa, hur jag la om kosten eller andra frågor, bara hör av dig så ska göra mitt bästa för att svara på dem här i bloggen.

Och en sak till......en bit mörk choklad kan jag ta någon gång då och då till kaffet, favoriten just nu är den här, mörk choklad och saltlakrits, jisses så god, så japp lite av livets goda är inte helt förbjudet.

Ha en fantastisk dag vänner!

Kramisar
T

26 kommentarer :

  1. Åh, vännen vilka besvär du haft/har. Lider med dig. Tufft av dig att våga gå ut med den bistra sanningen. Säkert hjälper du många med liknande besvär att ta sig en funderare över vad som är "fel". Visste heller inte att det kunde vara så mycket socker i mediciner!!?? Jag har också en lite "känslig mage", har haft sedan jag var liten. Jag har också lagt om kosten och minskat ner på brödet och tycker att det gjort stor skillnad! På tal om sockret... nu kanske jag är ute och "cyklar", men hur fixar du att dricka bubbel eller vin? Men det kanske inte är så mycket socker? Frågar inte för att vara oförskämd, utan mest fundersam ;)
    Kram och ha en fin dag!
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Jag säger bara Heja för att du är du och att du vågar "blotta" dig! Det är kanon att du har hittat något som du mår bra av. Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Tack för ett fint inlägg! Jag har oxå en ibs-mage och det är verkligen svårt att få den i balans. Har försökt minska på vitt vetemjöl, rågmjöl och socker. Har oxå börjat dricka mera te och dricker espresso isf filterkaffe. Besvären har minskat, men inte helt upphört. Hur tycker du att kaffe inverkar på magbesvären?
    Ha en fin dag!
    kram Tini

    SvaraRadera
  4. Hej,var alltid öm i magen, kändes som ägglossning jämt.Svullen i kroppen jämt.Fick inte på sig byxorna vissa dagar. till slut var jag till gyn och ville kolla mig. Inga fel,men läkaren sa att många ggr tror kvinnor att de har gynbesvär när det istället kan vara tarmarna som spökar.Fick en tanke på att låta bli bröd först o främst. Redan dagen efter var magproblemen borta.Då hade jag gått i många år och jag tycker att läkarna ska prata mer om att prova att äta annorlunda om man inte mår bra. Jag äter LCHF och har gjort det länge men om jag är borta och fuskar protesterar kroppen direkt. Blir trött, migränoch mår faktisktriktigt dåligt i flera dagar efteråt./Maria

    SvaraRadera
  5. Hua, inget vidare. Som den gottegris jag är har jag förstås undrat hur du kan undvika dina fina bakverk. Men när man spelar mot hälsan så förstår jag det klart.
    Hoppas magen rättar till sig snart och du känner dig som människa igen.
    Stor kram och krya på dig fina //J

    SvaraRadera
  6. Tycker det är jätte bra att det tas upp sådant här på olika bloggar, jag själv lider ju av en kronisk tarmsjukdom och vet allt för väl hur det är att behöva gå på toa minst 20 gånger per dag och alltid när man är iväg behöva ta reda på vart närmaste toalett är, eller om det finns en skog eller liknande där man faktiskt kan stanna om det krisar. Jag har kommit fram till att jag inte tål ägg för då jäklar då är min mage hemsk går dock bra med ägg i mat men har svårt att äta kokta, stekta eller äggröra typ.
    Däremot har jag aldrig ens tänkt på att det kan vara socker jag är känslig för och jag har ju ett hemskt sockerberoende så jag har inte direkt provat att vara utan. Jag känner med att jag känner av typ light läsk, de sätter en jäkla fart på magen.
    Har du några bra tips att ge?
    Kram Linda

    SvaraRadera
  7. Ibland får man lära sig den hårda vägen. Och jag har lärt mig att läkare, om provsvaren inte visar "något" absolut inte råder någon konstomställning utan hellre medicinerar med preparat som ger kraftiga biverkningar. Jag är nästan 100% fastställd som Crohnspatient och läkarna önskar medicinera - men varför, när jag själv lärt mig att det är gluten min kropp reagerar på? Tror dessutom att det kloka vore att utesluta socker helt också. Mina magbesvär, så som du beskriver dem, försvann nästan helt sedan jag uteslöt gluten i somras. Fast sen tvingades jag äta i vintras under två månaders tid inför en gastro. Då rasade kroppen genast. Så ja, att lära den hårda vägen men ändå så tacksam att inse att jag mår så mycket bättre med annan kosthållning. Kram - och tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  8. Så glad jag är att du "blottade" dig då förstår jag lite mera om just IBS. Min dotter har det och det är krångligt med magen. Hon har även diabetes så sötsaker fungerar inte alls. Tala de om för dottern att hon ska läsa din sida- just nu. Hoppas du är piggare nu och mår bättre även om jag förstår att det är upp och ner. Var rädd om dig. Kram Susanne

    SvaraRadera
  9. Du är så himla modig du, Tina... men så befriande med någon som vågar skriva om livet som det är och inte bara visar upp en perfekt yta jämt. Sånt ser vi ju tillräckligt av!
    Hoppas att du får ordning på magen nu igen då... och den där chokladen ska vi nog prova, ser galet god ut!

    SvaraRadera
  10. Jag är väldigt glad att du blottar dig - det kan ju bli en hjälp för andra. Själv har jag ju också en hel del magtrassel och vi trodde länge att det "bara" var en laktosintolerans. Men sedan jag reagerat hysteriskt på ex lasagne etc så yppade en läkare vid ett samtal att det borde vara en ibs. Dina symptom stämmer väldigt väl in på mina, bortsett från att jag mycket sällan bara går en gång i veckan. Är mer åt de där 20ggr/dag + alla härliga bieffekter av det. Puh! Har skött mig riktigt bra fram till i höstas då jag föll tillbaka i gamla vanor och sedan jul har jag varit riktigt dålig. Numera försöker jag mig på det där med food map och att utesluta så många saker jag kan. En stor bov hos mig är grovt bröd, sorbitol och aspartam samt grönsaker har det visat sig. Känner mig dock på bättringsvägen nu efter 2 veckor och tror jag har hittat en balans som funkar hyfsat. Kram Mia
    http://happyvardag.se/2015/02/17/jakten-pa-den-perfekta-kostymen/

    SvaraRadera
  11. Kära nån vad du får gå igen, skönt att du kommit på vad det beror på .Starkt av dig att berätta och kanske kan det även hjälpa någon annan. Kram vännen Åse

    SvaraRadera
  12. Vilket bra inlägg! Gillar verkligen att du "pratar" om sånt som ingen annan vågar... Jag är laktosintolerant och jag har ibs. Jag blir inte alls så dålig som du mest svullen, riktig gravidmage! Vet i alla fall att utan mjöl och socker mår jag mycket bättre. Äter oftast efter lchf men jag har jättesvårt att låta bli det söta.... Kram Suss

    SvaraRadera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  14. Tack för att du delar med dig jag är själv glutenintolerant, har en konstig cronsjukdom. Äter cortison då och då, har många bra dagar. Just nu har jag ett h-v har så ont sedan ett tag tillbaka. Kan inte sätta fingret på det.

    SvaraRadera
  15. Jag vill börja med att jag gillar din blogg just för att du delar med dig av det riktiga livet. Du bjuder på hela dig. Vilket inte är så vanligt i bloggvärlden! Jag skulle aldrig i mitt liv kunna föreställa mig att det finns en form av socker i en liten tablett. Det låter ju inte klokt! Jag som är en riktig sockerråtta skulle inte kunna leva som du. Jag äter socker i stora lass dessvärre. Tandsköterskan är värst, hihi. Har du set Filmtajm reklam med tandsköterskan som bjuder på smågodis i tandläkarstolen när patienten har varit duktigt. Det är jag brukar vi skojja om på jobbet:). För mig låter det som en dröm att ha viktnergång. Men är den inte önskad så förstår jag vad du menar. Jag tappade 5 kilo på loppet av tre månader. Jag hade fått för hög dos av Levaxin. Och dom symtomen jag fick då var fasliga. Hjärtklappning, för hög vilopuls 110-120. Och jag mådde riktigt dåligt. Jag bollades mellan olika läkare och hjärtkliniker innan dom kom på att min Levaxin dosering var för hög. Jag mådde riktigt dåligt från mars till slutet av dec i år. Nu har jag kommit i balans. Men hälsan är inget man kan ta för givet! Jag har inte skrivit om den resan på min blogg för jag mådde så himla dåligt. Läkaren trodde jag hade hjärtproblem och det var något jag var mycket rädd för! Tack för en varm blogg!

    Stor kram Carola

    SvaraRadera
  16. Fint att du delar med dig av dina bekymmer!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  17. Jag läser och funderar och är så glad över att du delar med dig. Samtidigt som jag lider med dig, men du är så stark och positiv så det är lätt att glömma bort hur det är för dig, eller hur jag ska formulera mig. Min mamma har jätteproblem med sin mage, i nästan två år har hon sprungit på toa hela förmiddagarna och får ta Imodium nästan dagligen för att fungera. Jag börjar fundera om det kan bero på blodtrycksmedicinen hon äter eller ngn bakterie. Ibs har läkarna sagt att det inte är, men man vet ju inte. Och Gluten är hon inte allergisk emot, men kan känna av grädde.
    Ha det gott vännen
    Stor kram från Maria

    SvaraRadera
  18. Tack för att du så ärligt delar med dig av detta! Jag har haft jättejobbigt med min mage både från och till under flera år och lider också av ibs. Ibland är det så knepigt hur mycket man än försöker och planerar för att det ska bli så bra som möjligt. Min mage brukar också reagera negativt på socker, så jag brukar inte kunna äta så mycket godis. Det gäller verkligen att tänka på vad jag äter och hur mycket. Känner så med dig!
    Kram

    SvaraRadera
  19. Inte kul att läsa om din mage, tråkigt att det skall behöva vara så. Jag tycker du är modig som berättar om hur taskigt livet är mot dig. Nu hoppas vi att sockret inte vågar sig i närheten av dig igen. Lycka till

    SvaraRadera
  20. Du skriver och berättar så bra om dina problem du har. Magen och tarmen verkar många ha problem med. Jag är också en av dom.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  21. Fina Tina, så fint att du delar med dig av något som du absolut inte är ensam om ser jag i alla kommentarer! Att magen mår bra är ju a och o !!! Galet att det är socker i läkemedel-va bra att du till sist kom på det. Nu kan det bra bli bättre med magen!!! Kämpa, starka fina du! Varm kram!

    SvaraRadera
  22. Goa Tina du är verkligen fantastisk som berättar om allt detta! Dels att många faktiskt kan få upp ögonen att det är värt att offra något för hälsan. Sen är IBS ju en folksjukdom som drabbar så olika, och det kan peppa många att höra om andras likartade problem. Min son har ju svår IBS sen många år och som tyvärr fått stor påverkan på hela livet. Han har numera mest svår värk o vi har inte hittat något visst födoämne som påverkar. Det är enormt sorgsamt och påfrestande vissa dagar, nu har vi snart gjort allt, tror vi. Men finns fortfarande ett hopp om att hitta nyckeln som kan lösa gåtan.... Kram

    SvaraRadera
  23. Toppen att du går ut och skriver även om baksidan med livet, för ingen har det vl på topp jämt, även om man kan tro det när man läser all bloggar. Välstädat, nybakt, tränat och alla är glada och lyckliga.... Men å andra sidan tycker jag att just det ger en positiv stund när man läser!
    Hoppas verkligen att Du kommer till rätta med allt vad mediciner, hemmorojder och magen heter!
    Önskar Dig en fin dag idag, kram Kate

    SvaraRadera
  24. Har också ibs. Men jag kan äta hembakat ibland men en mindre bit. Men absolut inte godis eller annat snacks. Inte kaffe ��...ååh vad jag saknar kaffe. Sedan kan jag inte äta någon kål, linser, lök, bönor, soja, sedan har jag även mjölkallergi...men man vänjer sig. ☺

    SvaraRadera