onsdag 14 januari 2015

En form av terapi

Lillördag och full fart mot helgen, härligt!
Vet ni, jag lyckades faktiskt få lite fart på den här damen igår och tog mig från den vågräta ställningen som jag oftast nu för tiden befinner mig i och masade mig ut i köket.
Ville så gärna prova kakstämpeln jag hade fått, sen har jag saknat att baka också.

För mig är bakning en form av terapi, ni vet när man förlora sig i det man gör och det känns som om tid och rum försvinner, man är så fokuserad i sitt skapande att inget annat existera.
För en del är det att sy, måla, renovera, men för mig är det att baka..... och fota... och redigera bilder då befinner jag mig i ett helt annat solsystem.

Och där uppe bland planeterna befann jag mig en stund igår.
Det var lite pyssligt med kakstämpeln, men hur kul som helst. Jag bakade en form av lite knaprigare kakor och la en smörkräm emellan, inte de finaste kakorna jag bakat rent utseendemässigt, men de ska ju synas att de är "home made" eller hur?
 Och rent smakmässigt får jag helt förlita mig på mina kakexperter här hemma, eftersom jag själv inte äter de här kakorna och enligt dem var de supergoda och det är ju faktiskt allra viktigast.


Nu bakade jag en dubbel sats men receptet är för en enkel

HOME2TINYS HOME MADE COOKIES
Ingredienser
80 g rumsvarmt smör
120 g socker
1 ägg
180 g mjöl
1 tsk vaniljsocker
Ingredienser smörkräm
75 g rumsvarmt smör
1 1/2 msk kakao
1 1/2 msk florsocker

Så här gör jag
Vispa smöret och sockret vitt och fluffigt
Tillsätt ägget och vispa ytterligare
Tillsätt mjöl och vaniljsocker och rör om (ej vispa)
Linda in degen i plastfolie och ställ i kylen minst två timmar
Sätt ugnen på 180 grader
Häll rikligt med mjöl på bakbordet och kavlen
Kavla ut degen och stansa ut kakor
Ta upp dem och lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper
Doppa kakstämpeln i mjöl och tryck till ordentligt i kakan
In i ugnen i ca 8-12 minuter beroende på ugnsvärme. De ska få lite färg på kanterna
Låt svalna
Bred på smörkrämen på en kaka och lägg på den andra
Så här gör jag smörkräm
Blanda alla ingredienserna till en smidig kräm

TIPS
Se till att ha rikligt med mjöl på bakbordet och kaveln hela tiden, annars är det lätt att degen fastnar.




Ha en fantastisk dag vänner!

Kramisar
T

30 kommentarer :

  1. Glöm inte att tävla hos Pernilla: http://inredningochguldkanter.se/!

    SvaraRadera
  2. Mmm baka och foto är terapi för en trasig kropp, håller med dig. Hoppas du mår lite bättre idag. Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Hallå, det där var väl JÄTTEFINA kakor!
    Du ska se när jag gör sånt.. Ser ut som ett barn va mycket mindre modell som har kladdat ihop något då;-)
    O så gott med, jag älskar såna kakor:)))
    Här har jag idag en heeelt bland dag... Så skönt och det var länge sen sist. Så jag unnar mig att befinna mig i mjukisen resten av dagen:)
    Ha de fint Tina!
    Kramar Anna

    SvaraRadera
  4. Dina kakor ser jättemumsiga ut! Det är precis så de ska vara, inte helt perfekta utseendemässigt utan det ska synas att de är "home made". Skönt att kunna göra sånt man gillar och samtidigt få en paus som får en att må lite bättre. Finfina bilder också! :) kram

    SvaraRadera
  5. Skön terapi och operfekta kakor är nog mest perfekta ändå

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  6. Men guuuud vilka fina kakor!! Så kul att bjuda på hemmabakade!!!
    Ha en fin dag!
    Kramaf

    SvaraRadera
  7. Otroligt fina kakor. Jag har faktiskt sneglat på en sånär kakstämpel men inte riktigt vågat slå till då jag var rädd att resultatet inte skulle bli så som jag hoppas men dina kakor ser verkligen jätteproffsiga ut.

    SvaraRadera
  8. Vilka fina kakor, ser ut som köpta. Vad duktig du är. Terapi som gör gott.
    Sköt om dig

    SvaraRadera
  9. Kanonfina ju... den som ändå var en sån fena som du på att baka!

    SvaraRadera
  10. Åh va fint det blev, hoppas du får en skön eftermiddag kram

    SvaraRadera
  11. Men åhhh, de var ju jättefina och ser så himla goda ut! :)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Dom blev ju jättefina, inget att klaga på formen där inte. Roligt med stämpeln, skulle jag med vilja prova.
    Ha det gott vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  13. de ser fantastiskt fina och goda ut. Jag tycker visst blev fina att se på. Kram Annika

    SvaraRadera
  14. Skönt att ha en form av terapi. Goda ser de ut dessutom. Kram.

    SvaraRadera
  15. Min terapi är också i köket som du vet min bloggvän! Jag måste också inviga min kakstämpel som jag köpte för typ 2 år sen!

    Kram jenny

    SvaraRadera
  16. Dom var väl jättefina dina kakor. Och skönt när man kan försjunka i något annat för en stund. Jag köpte en kakstämpel på Rusta innan jul. Måste testa den snart.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  17. Visst är det terapi att få stå i köket, det är i brödbakandet som jag finner ro!
    Wow så fina... När jag gör mig så ser de verkligen "home made" ut

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  18. De var ju superfina!! Och jag är säker på att de var jättegoda. Om det inte var för att jag inte heller äter kakor (just nu!) skulle jag absolut prova! Ser också bakning som terapi och avkoppling, men just nu får det ersättas av träningsterapi:)

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  19. Men vilka proffskakor du gjort. Super fina och jag som älskar torrisar. Kram Anette

    SvaraRadera
  20. Så fina! Har också en stämpel fast från Rusta så nu blev jag inspirerad. Kram Stina

    SvaraRadera
  21. Härligt med en till som terapi-bakar och förirrar sig ut i bildvärldens kosmos.
    Ha en underbar kväll. Kram, Cat

    SvaraRadera
  22. Wow jag tycker de både ser vackra och goda ut!!! Och så fina foton sen!!!

    Skönt att du orkade baka lite! Även om man behöver vila så får man inte så mycket energi av det rent psykiskt.
    Kram fina konditorn :-)
    Malin

    SvaraRadera
  23. Supersnygga kakor och så smakar de nog mums!
    kramar och hälsningar

    SvaraRadera
  24. Åh de är ju helt ljuvliga, så fina!!! Är säkert urgoda också! Här har du en till som försöker att hålla sig ifrån kakor så här efter jul, det har blivit liiiiite för mycket av det goda för min del :)

    Många kramar aka

    SvaraRadera
  25. Å de ser superfina och goda ut , påminner ju om mina favoritkex, bravo med choklad emellan , dessa är nog mycket godare än så ;) Kram Anna

    SvaraRadera
  26. Tycker det är fart på dig mest hela tiden! Vilka perfekta kanor, jättefina! Kul med stämpel.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  27. Tack för din titt hos mig så att jag hittade hit. Kakreceptet bokmärkt - vem vet, kanske finns det tid för kakor i helgen ;)

    SvaraRadera
  28. Vad fina kakor. Jag vann en kakstämpel i jullotteriet så nu blir det ju läge att testa den. Hoppas det blir mindre vågrätt läge för dig i fortsättningen. Kramis Suss

    SvaraRadera