lördag 3 januari 2015

Lax och kräftfylld rödtunga

Hua vad det blåser
Stormen Svea svepte verkligen förbi här igår och har nog stannat för en fikapaus för det blåser fortfarande rejält nu på morgonkvisten. 
Vi hade tänkt ge oss ut på ett litet äventyr men vi får väl se, är inte så förtjust i att ligga på vägarna när det blåser så, man vet ju aldrig vad som kan komma flygande.

I alla fall medan jag funderar på om det blir någon utflykt eller inte idag så ska jag ge er ett riktigt suveränt recept.
Lax och kräftfylld rödtunga som vi åt till varmrätt på nyårsafton. 
Fisk kan jag tycka är lite svårt att bjuda på, är alltid nervös för att den ska bli torr, trist och tråkig, men den här rätten är svår att misslyckas med, den är både busenkel att göra, ser lyxig ut och smakar fantastiskt gott.
Till rulladerna serverade jag blomkålstoppar, grillad tomat och sparris och en fänkålssås. Grundreceptet på såsen hittade jag hos den HÄR fina tjejen, men jag har ändrat på det för att anpassa såsen till min lchfkost.


LAX OCH KRÄFTFYLLD RÖDTUNGA
Ingredienser 6-8 port
400 g laxfilé (utan skinn och ben)
1 tsk salt
1 ägg
2 dl vispgrädde
1 burk kräftstjärtar i lake
1 1/2 krm kajennpeppar
6-8 dubbla filéer rödtunga
salt och peppar
2 dl vitt vin eller vatten
FÄNKÅLSSÅSEN
Ingredienser
1 fänkål
1 schalottenlök
2 vitlöksklyftor
1 msk smör
2 dl vispgrädde
1 1/2 dl crème fraiche
1 msk kycklingbuljong
1 tsk vitvinsvinäger

Så här gör jag
Skär laxfilén i bitar
Mixa dem med saltet i matberedaren i ca 30 sekunder
Tillsätt ägget och mixa ytterligare ca 30 sekunder till en fast färsliknande konsistens.
Tillsätt grädden, lite i taget och mixa stötvis tills grädden helt blandat sig med färsen.
Låt kräftstjärtarna rinna av, krama försiktigt ut överflödig vätska.
Hacka kräftstjärtarna och blanda ner dem i färsen.
Krydda med kajennpeppar
Sätt ugnen på 175 grader
Fördela färsen på mitten av varje dubbelfilé
Vik över ändarna och forma till rullar
Lägg dem i en smörad ugnssäker form
Krydda med salt och peppar
Tillsätt vitt vin eller vatten och täck formen med ett smörat bakplåtspapper.
Ställ in i ugnen i ca 30 minuter
Använd gärna stektermometer: innetemperaturen ska bli ca 50 grader
Låt vila ett par minuter före servering.
Fänkålssåsen
Skär fänkålen i små bitar
Finhacka schalottenlöken och vitlöken
Fräs allt i smör i en kastrull 
Vispa ner vispgrädden, crème fraiche och kycklingbuljong
Låt sjuda i ca 15 minuter
Tillsätt vitvinsvinäger
Mixa allt till en krämig sås
Smaka av med salt och peppar

Serveras med blomkålstoppar alternativt kokt potatis, grillade tomater och sparris. Dekorera med kräftstjärtar och dillkvistar.
Njuuuuut!


Hm jag har inte bestämt mig än hur vi ska göra, utflykt eller ej, får fundera ett tag till här framför brasan, rätt mysigt det med.

Ha en go lördag vänner!

Kramisar
T

16 kommentarer :

  1. Ser jättemumsigt ut! Ja fy vad det har blåst. Här blåser det också lite fortfarande. Solen skiner så jag funderar på en promenad.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Mums mums.. det receptet spar jag inför framtida kvällar :).
    KRAM

    SvaraRadera
  3. God fortsättning och tack för ett underbart recept! Det ska jag absolut pröva...gillar verkligen fiskrätter. Du skriver dubbla filéer? Hur menar du? Är det inte en filé åt gången som ska rullas?
    Kram, Gunilla

    SvaraRadera
  4. God fortsättning på det nya året. Jag hoppas det blir ett bra år för dig och att du slipper värken.
    Kram Helén

    SvaraRadera
  5. Mmm, älskar ju fisk och skaldjur, så detta recept passar ju utmärkt. Tackar för den.
    Trotsade blåsten och gav mig ut på en skön PW med bungystavarna idag med sällskap av lilla Herr Larsson! Hoppas du också kom ut en sväng, trots blåsten!
    Lördagskram från Kate

    SvaraRadera
  6. Det ser jättegott ut. Hoppas ni kom ut på utflykt idag och att blåsten har mojnat.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Tack för ett härligt recept till hon som älskar fisk och skaldjur. Kram Mia
    http://happyvardag.se/2015/01/03/strippa-granen-och-annat-skoj/

    SvaraRadera
  8. Det ser gott ut även om jag inte är jätte förtjust i fisk. Jag har nog aldrig ätit det där smarrigt tillagat. Kram Anette

    SvaraRadera
  9. Maten ser jättegod ut, som vanligt.

    Vi trotsade vädret idag och gav oss ut på en blåsig promenad i Hovs hallar. Det var underbart!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Ser supersmaskigt ut! Jag älskar ju fisk, så jag tar tacksamt emot lite nya recept!
    Hoppas ni kom iväg på nåt mysigt!
    Kram Jennica

    SvaraRadera
  11. Så gott det ser ut! Nu blev jag riktigt hungrig! Vår familj är helt jetlaggad efter vår resa hem från Hawaii, så det är ingen ordning alls här hemma på mattider!;) Hoppas 2015 blir ett toppenår! Kram o god fortsättning fina du! /Petra

    SvaraRadera
  12. Det där lät jättegott och så fin uppläggning av allt på fatet.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  13. Men guuud så gott det låter! Och ser ut!
    Jag gillar verkligen fisk som "fin-middag", väljer nästan alltid fisk när vi äter ute :)
    Tack för tips!
    Hoppas det lugnat ner sig i blåsten för er, nu.
    Kram/maria

    SvaraRadera
  14. Men så gott det låter. Älskar fisk. Kram.

    SvaraRadera
  15. Hej Tina...ja det där måste provas verkligen ser super smarrigt ut och dina bilder är ju helt fantastiska också önskar dig en skön söndag kramen

    SvaraRadera