fredag 12 december 2014

Kräftsoppa

Har du någon favoriträtt du alltid återkommer till?
Det har jag. 
Den här soppan lagade jag för första gången för mer än 20 år sedan och sedan dess har den fått hänga med genom åren till både vardag och fest.
Den är verkligen busenkel att göra och det är alltid samma visa när jag berättar hur jag har tillagat den, gästerna tappar nästan hakan och tror att jag skämtar.
Med andra ord smakar den betydligt mer exklusivt än vad den egentligen är och det gillar vi eller hur?
Den här soppan är perfekt att bjuda på som förrätt med till exempel en grissini till eller varför inte som en värmande lunch med nybakat bröd till.
Prova, jag tror att den här soppan kommer bli den favorit också.

KRÄFTSOPPA
Ingredienser 4 port varmrätt, ca 8 port förrätt
2 morötter
1 schalottenlök
2 msk maizena (jag skippar det men äter man inte enl lchf och vill ha en tjockare soppa kan man ta det)
1 liter vatten (använder du inte maizena räcker ca 8 dl vatten)
2 fiskbuljongtärningar
1 burk créme fraiche
1 paket kräftost ca 225 g
1-2 burkar kräftstjärtar (beroende på om det är förrätt eller huvudrätt)
Ca 1 dl dill + kvistar till garnering
Så här gör jag
Riv morötterna fint
Hacka schalottenlöken fint
Stek morötter, lök och ev maizena i smör i en gryta
Tillsätt övriga ingredienser och låt soppan koka upp
Ta bort från spisen och mixa soppan 
Lägg kräftstjärtar i botten på en djup tallrik
Häll den varma soppan över
Dekorera med dillkvist
Njut tillsammans med nybakt bröd




Ha en mysig fredag vänner!

Kramisar
T

23 kommentarer :

  1. Kräftsoppa är en vinnare. Alltid kul när gästerna tycks tro att man lagt ner jätte mycket tid i köket och ändå så enkelt. Önskar dig en fin fredag. Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Yes denna soppen är super-duper och går alltid hem! Till och med mini gillar den och brukar önska den till middag :)

    Ha en härlig helg, Kram P

    SvaraRadera
  3. Sopprecept är verkligen välkomna, älskar soppa men är lite dålig på att göra det. Så enkla recept mottages gärna. :-) så denna får jag nog ta och testa. Kramizz o ha en jättebra fredag/Laila

    SvaraRadera
  4. Å himmel så smaskigt! Det ska jag bjuda maken på ikväll när han äääääntligen kommer hem från en jobbresa runt om i Sverige :)
    Hoppas du har en fin fredag Tina!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Vi har gjort en nästan identisk kräftsoppa (men med lite extra sting i) och den är så himla god. Ska nog testa att göra din variant också, så att vi får lite variation.
    Kramis och en superfin helg till dig och familjen.
    /Helena n

    SvaraRadera
  6. Åh den här blir nog förrätt på nyårsafton. Det låter gott bara när jag läser receptet. Tack och ha en härlig tredje advent.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ja den kräftsoppa blir alltid uppskattad. Men du....ännu godare 7 dl vatten och 3 dl vitt vin man tror man kommit till himmelriket. Gärna kräftststjärtar på soppan också. Kram fina du.

    SvaraRadera
  8. Himmel så gott det ser ut! Tack för receptet.
    Ha en fin fredag och hoppas du mår bättre.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Ser jättegott ut, själv så har jag en sparrissoppa som ofta görs hemma både vardag och fest.

    Ha en underbar fredag.

    SvaraRadera
  10. Så festligt, just denna soppa ska vi äta i kväll. Fast i mitt recept är det hönsbuljongtärningar och ingen lök. Ha en fin helg! Kram

    SvaraRadera
  11. Men, alla skriver om så goda saker att äta att jag blir hungrig….
    Kram Jess

    SvaraRadera
  12. Sen har jag gjort många gånger och den är såååååå god!!!!
    Trevlig helg!
    Kram Helén

    SvaraRadera
  13. Åh, jag tackar! Enkla och goda recept är toppen!
    Tack Tina!
    Helgkram, Gunilla

    SvaraRadera
  14. Mmmm låter hur gott som helst!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  15. Låter verkligen gott! Och enkelt!

    Ha en fin kväll!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  16. Mums så gott det lät!
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  17. Nu rinner snålvattnet här... :)
    kramar och trevlig helg

    SvaraRadera
  18. Jag har en liknande favoritsoppa med räkost��
    Tänker mycket på dig och hoppas du mår lite bättre❤️
    Kram
    Ingela

    SvaraRadera
  19. Ja den brukar jag också göra, verkligen busenkel men ändå så god!

    Kram

    SvaraRadera
  20. Ser gott ut! Tackar för tips och recept. Är det ett lchf-bröd du har till? Kram Suss

    SvaraRadera
  21. MUMS, den soppan måste jag verkligen prova!!
    Tack för tipset :).

    KRAM

    SvaraRadera
  22. Denne har jeg lyst å prøve, men hva betyr kraftstjerter? (Jeg er norsk)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och vad kul med en hälsning från Norge. Kräftstjärtar är krepsehaler och jag hoppas du kommer att gilla soppan lika mycket som jag gör. Kram Tina

      Radera