lördag 13 september 2014

Att bjuda på en fantastiskt god och mustig höstgryta

Idag känner jag mig tack och lov bättre
Igår var ingen rolig historia då jag efter några timmar på jobbet fick åka hem och lägga mig. 
Jag hade så galet ont att jag däckade här hemma och somnade som en klubbad säl.
Förmodligen började penicillinet verka, för framåt kvällen lättade tandvärken något och även om jag inte dansade runt i köket i en härlig fredagsfeeling kunde jag i alla fall sno ihop en fantastiskt god och mustig höstgryta. 
Denna måste ni testa, till och med kocken slickade sig om munnen och tog om.....

För den uppmärksamma så skymtar något svartvitt i bakgrunden på den översta bilden. Japp mitt skåp är på gång, lite småpill kvar men snart så. 
Om jag är nöjd? 
Toknöjd!


Som vanligt är det här ett recept som är sådär lite på en höft, så det är bara att dra ifrån eller lägga till om man känner för det. 

HOME2TINYS HÖSTGRYTA
Ingredienser 4 port
Ca 1 kg kycklingfiléer
Marinad
1/2 dl rapsolja
1/2 dl soja
1-2 msk balsamvinäger
Ca 2 tsk torkad timjan
Grytan
1 blomkål
1 broccoli
1 purjolök
1-2 paprikor
Syltlök efter smak (jag tog knappt 1 dl)
Oliver efter smak (jag som älskar oliver tog säkert minst 1 dl)
Såsen
Ca 4 dl vispgrädde
Ca 2 dl crème fraiche 
Ca 1 msk grönpepparkorn (som du krossar)
Ca 2-3 tsk Dijonsenap
Ca 1 msk soja
Salt och peppar

Så här gör jag
Tina kycklingfiléerna
Skär dem i mindre bitar
Blanda ihop ingredienserna till marinaden
Häll marinaden över kycklingbitarna och låt stå i kylen några timmar
Hacka grönsakerna i mindre bitar
Stek upp kycklingen med marinaden på hög värme i en gryta tills den fått färg
Salta och peppra
Vispa ihop ingredienserna till såsen
Häll över kycklingen (se till att såsen täcker grönsaker och kyckling, annars öka på med grädde)
Häll i alla hackade grönsaker + oliver och syltlök
Blanda väl
Koka upp
Sänk värmen och låt grytan koka i ca 40 minuter.
Servera med en sallad eller till exempel potatis om du inte äter enligt lchf.




Idag hoppas jag på lite mer energi, har en hel del att göra och ikväll ska vi hem till min bror och hans familj. Min älskade brorson fyllde år igår och idag ska vi fira honom med presenter, skönsång och massor av kramar.

Ha en finfin dag vänner!

Kramisar

21 kommentarer :

  1. Älskar de servetterna ♡ ...
    Tack för receptet - måste testas/Kram

    SvaraRadera
  2. Åh hoppas du får en bättre dag idag! Tackar för recept och fina bilder, kyckling är verkligen en favorit hos mig, kram Suss

    SvaraRadera
  3. Tack för mattipset, den ska testas

    SvaraRadera
  4. Mmmm, så gott! Älskar grytor när det blir lite kyligare.
    Har en pulled pork av vildsvin i ugnen nu. Den blir mör o fin till kvällen:)
    Skönt att det känns bättre idag!
    Ha en fin lördag vännen!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Men mums så gott det där såg ut. Här nere väntar vi lite med höstgrytor, det är 36 grader idag ( stiger fortfarande) och vi kör med bbq och sitta ute-kvällar. Hoppas du mår bättre idag. Kram vännen
    Jess/Annorlunda Underbara

    SvaraRadera
  6. Jag gillar grytor i alla olika varianter. Ha en bra och fin lördag.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  7. vad skönt att penicillinet börjat verka... själv vaknade jag med den där otrevliga sjukdomen som barnen haft i veckan, så här ligger jag nu... :-)
    Hoppas din kväll blir galet trevlig!

    SvaraRadera
  8. Åh nä, har du tandbråkeri? Stackars dig, det är grymt. Jag har ju haft strul ett år pga av den inflammation som ställde till det i min mun förra hösten. Nästa fredag sätter de mina titanfyllda porslinisar på plats. Äntligen! Sedan väntar ett par veckor av smärta innan munnen är acklimatiserad, sen hoppas jag på att få må bra. Du har väl fått rätt sorts penicillin? Man måste ju ah ett speciellt då det är i munnen nämligen. Många tandläkare skriver ut fel har jag erfarit. Grytan ser supergod ut - älskar grytor och soppor. Kram Mia
    http://happyvardag.se/2014/09/13/shoppingkungen/

    SvaraRadera
  9. Usch för tandvärk! Hoppas det är så mycket bättre nu - bra så klart! Gryträtter är favoriten här, så tack för recept! Det låter och ser så gott ut.
    Kram, Gunilla

    SvaraRadera
  10. Det där både lät och såg fantastiskt gott ut : )
    Kram Malin

    SvaraRadera
  11. Åhh vad musigt, en riktig höstgryta!! Syltlök i gryta är ju bara så yummie !!

    Lägger till receptmappen :)

    Kram P

    SvaraRadera
  12. Jag hoppas att du mår bättre idag ! Det är ju skönt att må bra om man ska på kalas :)
    Dina örhängen i förra inlägget är jättefina.

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  13. Detta måste provas och helt i lchf anda, tummen upp :)
    Kram

    SvaraRadera
  14. Så gott det lät. Hoppas du mår ännu lite bättre idag. Kram.

    SvaraRadera
  15. Ser fantastiskt gott ut, åker direkt in i receptfilen, för att testas senare. :-) Kramizz Laila

    SvaraRadera
  16. Mums, verkar supergott!! Sparar det receptet inför kommande höstkvällar :-)

    Hoppas att du mår bättre idag!

    KRAM

    SvaraRadera
  17. Hoppas natten gjort dig väl och att du nu mår bättre!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  18. Det ser fantastiskt gott ut, som vanligt! Min man är inte så förtjust i grytor men om det är med kyckling i så kanske det går bättre.

    Kram

    SvaraRadera
  19. Tack för ett fantastiskt gryt tips!!!

    SvaraRadera