lördag 23 augusti 2014

Fruktig räksallad med hetta

Idag bjuder jag på en riktig fräsch och lätt förrätt
Är ni som jag? Älskar förrätter, men de får inte vara för kletiga och mäktiga för då orkar man ju knappt med den goda varmrätten och den efterlängtade sötsaken till efterrätt.
Den här förrätten tycker jag är perfekt att börja en trerätters måltid med.
 Den har en smakfull kombination av sött, salt, syra och hetta och det bästa av allt, den lämnar liksom plats för allt det andra goda som ska avnjutas under kvällen.
Prova, jag tror inte ni kommer att bli besvikna.

FRUKTIG RÄKSALLAD MED OSTCHIPS
Ingredienser 6 port
500 g räkor med skal
1 papaya
1 äpple
1/2 gurka
1 rödlök
1 avokado
Dressing
3 msk olivolja
3 msk sweet chilisås
2-3 msk vinäger
Garnering
Dillvippa 
Ostchips
Västerbottenost
Så här gör jag
Sätt ugnen på 200 grader
Skala räkorna
Ta bort kärnor (och ev skal om man vill) och skär grönsaker och frukter i små tärningar
Blanda ihop med räkorna
Blanda alla ingredienser till dressingen
Häll den över räksalladen
Riv osten
Fördela osten i 6 högar på en bakplåtsklädd plåt
Sätt in i ugnen i några minuter till osten fått färg
Låt svalna
Fördela räksalladen i glas
Garnera med dillvippor och ostchips


Nu på morgonen försöker faktiskt solen titta fram bakom molnen, kanske man vågar sig ut idag då. Det har ju fullständigt spöregnat här under några dygn och det har varit kraftiga översvämningar runt omkring oss.
Vi har klarat oss, tack för er omtanke ni som har skrivit och undrat, men grannbyn där vår killar har gått i skolan har fått enorma vattenmängder och ån som flyter genom samhället har svämmat över.
Man får sig en tankeställare och inser hur liten människan är mot naturens krafter.
Nu hoppas jag verkligen att det värsta är över och att vi istället kan se fram emot en fin och skön höst, utan stormar och hällregn.
Nu måste jag sätta fart vi har agendan full idag så dags att dricka ur kaffet och lyfta från stolen.

Ha en skön dag vänner!

Kramisar
T

20 kommentarer :

  1. Tusen tack för det receptet - måste verkligen provas. Jag är en sådan som älskar förrätter och desserter - hoppar gärna över varmrätten. På årets Floridasemester beställde maken och jag inte sällan flera olika förrätter på restaurangerna och delade på. Underbart! Ha en fin lördag. Vi har haft värsta åskovädret inatt. Kram Mia
    http://happyvardag.se/2014/08/22/nar-lusten-att-sortera-anfaller-en/

    SvaraRadera
  2. Så gott med räkcocktail! Festligt o fint!

    Ha en skön helg! KRAM Anna

    SvaraRadera
  3. Vilka lyxiga förrätter! Du är en fena på mat:) Snygga glas också.
    Ha en fin lördag vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Tack så hjärtligt för att du "bjuder" mig på detta goda :)
    /Kram & ha en alldeles fantastisk Lördag vännen!

    SvaraRadera
  5. Smaskens! Det såg otroligt gott o fräscht ut! Ha en underbar helg fina du! <3

    SvaraRadera
  6. Mums, vad gott det ser ut! Vackra bilder!!
    Ha en fin lördag!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Ser hur gott ut som helst, snyggt också :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Å så gott det där verkar, gillar syrligheten som frukt ger, och västerbotten ost.... mmmm! Makalöst vackra foton!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Sååå gott! Ha en toppenkväll nu!

    SvaraRadera
  10. Men gud så gott det där såg ut. Vackra bilder. Jag är mer en efterrättstjej. Tittar alltid på det först i menyn och sedan väljer jag varmrätt. Förrätten hoppar jag gärna över.
    Kram Jess/ Style de Vie

    SvaraRadera
  11. Mmmm, vad gott! Sparas i receptsamlingen och kommer absolut att testas här framöver.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  12. Mmm så gott det låter. De här vattenmängderna är riktigt läskigt. Hoppas du har en bra lördag. Kram Anette

    SvaraRadera
  13. oj oj så gott det ser ut och när man sedan ser vad det innehåller så blir man ju inte mindre sugen. Hoppas verkligen att solen kan titta fram igen. Det är ju för tråkigt när det bara regnar.
    Kram helena

    SvaraRadera
  14. Oh my så gott!!! Jag ääälskar räkor och ostchips är ju så gott!
    Det här är nog något för dottern med som älskar skaldjur och ost:))
    Vet du, jag hörde på nyhetsmorgon idag att det kan komma in indiansommar i början på september. 20-22 grader varmt.. Ja tack, jättegärna säger jag:)
    Kram kram Anna

    SvaraRadera
  15. Ser ljuvligt gott ut, fräscht och lyxigt !

    SvaraRadera
  16. Ser jättegott ut :) Hoppas du har det fint vännen <3 kram

    SvaraRadera
  17. Verkar gott, in i listan för att privas. :-) Skönt att ni klarat er ifrån vattenmängderna, otroligt vad som kan ske, naturens krafter som man står lite handfallen mot. Kramizz Laila

    SvaraRadera
  18. Tack för jättebra recept, ska prova detta.
    Och inget mer regn på ett tag, har varit
    besvärligt här också (Värmland).
    Ha en skön söndag
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  19. Åh det där är precis i min smak! Ser hur gott ut som helst! Och så tjusigt med ostchipset!

    kram Malin

    SvaraRadera