lördag 16 augusti 2014

Kycklingbitar panerade med ost

Ikväll ska vi fira mamsen som fyller 65 år om några dagar
Så här jongleras det redan runt bland kastruller och plåtar, dammsugaren har jag också hunnit tagit en dans med och nu står dukning på schemat, med andra ord full rulle hemma hos home2tiny.
Jag vet att jag just nu är en dålig bloggvän men det händer så mycket på semestern och jag vill verkligen ta vara på varje sekund men snart vänner är vardagen här igen och då hänger jag med näsan i datorn igen.

I torsdags serverade jag kycklingbitar panerade i ost till middag och killarna var faktiskt lyriska, jag hörde till och med ord som restaurangmat, det här måste vi få snart igen och det bästa jag ätit.
Sådana kommentarer suger jag åt mig som en snustorr tvättsvamp och jag blir otroligt glad att killarna uppskattar god mat, det värmer ett mammahjärta, för trots allt blir det en hel del tid i köket.
Har du idétorka på middagsmat tycker jag absolut du ska testa det här, en enkel men väldigt smakrik maträtt.
Till mig och Mr C serverade jag kycklingbitarna med en matig sallad och killarna fick potatisklyftor till.
Eftersom jag inte äter mjöl så gjorde jag min panering på ett annat sätt se recept nedan om du också äter glutenfritt.
Såsen är rätt stark men vi äter gärna mat med lite hetta i.
Gör man inte det kan jag tänka mig att en currysås eller thai sweet chilisås blandad med crème fraiche kan vara en riktig smakhöjare.

KYCKLINGBITAR PANERADE MED OST
Ingredienser 3 port
Ca 4-5 större kycklingfiléer (beroende på om man har tonårskillar som ska käka...)
1- 1 1/2 dl mjöl
1/2 tsk citronpeppar
1/2 tsk salt
1-2 ägg
2 dl ströbröd
1- 2 dl finriven parmesanost
1 msk torkade örtkryddor (jag använde basilika och pizzakryddor)
Smör och olivolja till stekning
SÅS
2 dl crème fraiche med smak av paprika och chilismak
1/2-1 lime
3 strimlade soltorkade tomater
1 pressad vitlök
Finhackad basilika
Så här gör jag
Skär kycklingfiléerna i tunna skivor
Vänd skivorna i en panering av mjöl, citronpeppar och salt
Doppa i uppvispat ägg
Avsluta med att vända skivorna i en blandning av ströbröd, finriven parmesan och torkade örtkryddor
Hetta upp rejält med olivolja och smör i en stekpanna
Stek skivorna gyllene 
Såsen
Blanda ihop alla ingredienserna till såsen och servera den i små skålar till kycklingen
KYCKLINGBITAR PANERADE MED OST LCHF
Ingredienser 1 port
1 kycklingfilé
1/2 dl mandelmjöl + 1 dl mandelmjöl
Citronpeppar efter smak
Salt efter smak
Torkade örtkryddor som basilika och pizzakryddor
1 uppvispat ägg
1/2-1 dl finriven parmesanost
Så här gör jag
Skär kycklingfilén i tunna skivor
Vänd skivorna i en panering av 1/2 dl mandelmjöl, citronpeppar och salt
Doppa i ägg
Avsluta med att vända skivorna i en blandning av 1 dl mandelmjöl, finriven parmesan och torkade örtkryddor
Hetta upp rejält med olivolja och smör i en stekpanna.
Stek skivorna gyllene

Nu måste jag sätta fart, mat skall lagas och det sista med städningen skall fixas.

Ha den bästa lördagen vänner!

Kramisar
T

11 kommentarer :

  1. Det där ska testas när jag kommer hem igen från semestern.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt med födelsedagskalas. Kram.

    SvaraRadera
  3. Det där lät riktigt gott!
    Du gör helt rätt, njut av din semester och dina nära o kära. Kram J

    SvaraRadera
  4. Mmm vad gott det ser ut....Kämpa på! Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Ser så gott ut! Har levererat receptet till maken ;-)

    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Det där såg riktigt gott ut! Måste testas, tack för receptet!

    OjOj vilken UNG mamma du har! Min äldsta bror är 63 år!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  7. Tack för tips. Det ser gott ut. Och tack för att du orkar skriva så "långa" recept. Må gott/Hele´n

    SvaraRadera
  8. Det ser jättegott ut Tina. Jag gillar alla dina recept och detta blir ytterligare ett att prova :)

    Ha det fint i firandet! Mina föräldrar fyllde 65 för ett tag sedan och jag har äntligen fått deras paket som läggs på lådan i detta nu... :)

    SvaraRadera
  9. Hej fina du!! Ser riktigt gott ut och allt med kyckling OCH parmesan är ju kanon! Ha ett fint föräldrafirande! Kram Sara

    SvaraRadera
  10. Åh så gott det låter! Måste testa.

    SvaraRadera
  11. Låter supergott, får prova någon dag.
    Kram

    SvaraRadera