lördag 26 juli 2014

När man snor godis från sitt barn

Det måste vara blåbärsår för våra buskar dignar av bär
Och för en bärälskare som mig blir jag lyrisk av glädje och sätter mig gärna vid buskarna och mumsar i mig tills lille F kommer ut och blänger surt på mig. -Käka inte upp alla bären mamma.
Känner mig nästan som en förälder som snor lördagsgodiset från sitt barn i smyg, men med hela munnen full med bär kontrar jag med att här finns blåbär till oss båda, phuuuu vilken tur......

För mig som strösslar blåbär på min frukostomelett varje dag är det verkligen en lyx att kunna gå ut och plocka sina egna bär, det smakar på något sätt så mycket godare då.
Eftersom våra blåbär är amerikanska har de inte den blåa saften vilket är väldigt dekorativt när man ska baka, som tur är säljer en bonde, inte långt från oss ekologiska blåbär som jag brukar köpa och blanda upp med våra egna, gott, nyttigt och färgstarkt.


Den här efterrätten gjorde jag till mig och Mr C för någon dag sedan när vi blev sugna på något mumsigt till kaffet.
Och fast jag har bloggat i snart två år verkar det som att jag aldrig lär mig skriva ner måtten på ingredienserna när jag svänger ihop något sådär utifrån jag tager vad jag haver.....
Därför är receptet lite på en höft.

BLÅBÄRSSYMFONI MED CRUNCH LCHF
Ingredienser sådär på en höft till 2 pers......
Crunch
50 g smält smör
1 1/2 dl mandelmjöl
1 tsk honung
1/2 dl mandelspån

2 dl vispgrädde
2 dl grekisk youghurt
1 tsk honung
1-2 msk Amaretto (kan uteslutas men öka på sötningen)
Blåbär

Så här gör jag
Sätt ugnen på 175 grader
Blanda det smälta smöret med övriga ingredienser till crunchen
Bred ut smeten på en bakplåtspapperklädd plåt
Grädda i ugnen i ca 7-8 minuter.
Crunchen ska få färg men inte brännas, så håll koll....
Ta ut och låt svalna
Smula sönder till kaksmulor

Vispa grädde hårt
Blanda i youghurt, honung och Amaretto

Varva crunchen, blåbär och krämen i höga glas och avsluta med bär och crunch
Njuuut!


Ha en skön lördag vänner!

Kramisar
T

20 kommentarer :

  1. Hur gott låter inte det där då. Mums! Vill ha blåbär till nästa år.

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha va söt du är:)
    O himmel så gott det låter:)))
    Ha en fin fin lördag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Mums vad gott!! Måste testas. Min bästa tid har precis kommit nu när skogen runt knuten är fylld av blåbär :-)

    SvaraRadera
  4. Älskar blåbär! Våra buskar är för låga för att jag ska hinna få några med! Melody äter upp dem halvmogna så blir att köpa en låda på torget!
    Din Crunch ser ljuvlig ut!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  5. Ooo...Så gottit & vilka vackra foton!
    /Kram & Tack för att du tänker på mig - så gullig du är :)

    SvaraRadera
  6. Mmm blåbär som är så gott..... Kram Anette

    SvaraRadera
  7. underbart med blåbär... gott och nyttigt!

    SvaraRadera
  8. Men vilka fina bilder och vilken god efterrätt. Mina Amerikanska blåbär har inte burit frukt på två år, trots att jag har tre olika buskar, märkligt!
    Du din lilla oas i trädgården hur mysig som helst, har visat den för alla som varit här idag.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  9. Mmmmmm det såg smarrigt ut , måste testas tack för det :-)))
    Kram B

    SvaraRadera
  10. Mums vad gott!! Du är verkligen GRYM på recept och foton :-)

    KRAM

    SvaraRadera
  11. Ooooh vad gott det där ser ut! Tack för både gott för ögat i form av underbara bilder, och ett bra recept. Passar perfekt just nu! Kram Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  12. Men åh den där ser helt underbart god ut!

    Kan se dig där bakom busken som in reklamen för Karamellkungen som äter upp allt godis för barnen vid en fiskdamm hehe - Förlåt....säger han med munnen full av godis!

    Den där efterrätten ska jag verkligen prova - helt i min smak!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  13. Alltså, dina foton Tina!!! Jag antar att det till viss del även är mannens förtjänst. Ni är fantastiska på att skapa tillsammans.(Tänk om min man hade haft något intresse åt det hållet alls…;))) Bilderna får det att vattnas i munnen.

    Ha det fint! Bär det av till Öland?
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Ohhh vilken efterrätt, och så behändigt att kunna plocka blåbär från buskar i trädgården, får jag nog fundera på :)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  15. Åh så gott det såg ut! Blåbär tillhör mina favoriter, underbart bär. Jag har det ofta i smoothies eller i filtallriken, mums.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Gott!! Här på ostkusten är det snustorrt o inga bär! Hallon, blåbär, smultron o körsbär är nada i år! Trist!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  17. Mums! Jag älskar blåbär, satte 3 olika blåbär förra våren och nu mognar en del blåbär redan. Har massa hallon strax utanför tomten men tyvärr torkar de bort, tråkigt när det ibland blir en massa att frysa in. Bär är toppen! Kram

    SvaraRadera
  18. Så gott! Ser väldigt frestande ut. Idag lämnar vi Halmstad efter 4 fina dagar med fotboll, shopping och bad. Vi drar söderut mot Helsingborg. I morgon väntar Bakken. Tack för fina shoppingtips från dig och Helena, både Udda Tina och Rosenkrantz har vi varit i flera ggr. Kram

    SvaraRadera
  19. Det är extra gott att kunna plocka bär direkt från busken och stoppa i munnen. Blåbär är en riktig favorit men jag får köpa mina i affären. Kram Åse

    SvaraRadera
  20. Det ser verkligen gott ut!

    SvaraRadera