söndag 15 juni 2014

När man blir rejält uppläxad

När vi flyttade in i vårt hus för snart tjugo år sen
hade jag verkligen noll koll på vad som växte i trädgården, jag är ju fullständigt befriad från gröna fingrar och tanken på att ligga och rensa i rabatter och plantera blommar var definitivt inget som lockade mig då.
Jag for fram som den värsta orkanen och drog upp det mesta inom växtriket och därefter sådde jag igen alla land med gräs för mitt mål var att skapa en enkel trädgård innefattande så lite jobb som möjligt. 
Så här i efterhand har jag förstått att jag i min okunnighet rensade bort många fina blommor och hade det inte varit för en observant granne så hade mina älskade pioner gått samma väg.
Då visste jag inte ens att de var pioner, utan trodde att det var något ogräs som skulle sprida sig i trädgården om de fick växa fritt, så jag körde glatt över dem med gräsklipparen, det var liksom no mercy at all.
Men så kom räddaren, min granne, som gav upp ett illtjut när hon såg att jag plöjde rakt över pionerna och jag fick en lektion i hur man INTE ska bete sig mot de stackars blommorna.
Jag skämdes så in i vassen,  men efter den uppläxningen har jag låtit mina pioner växa och såhär 15 år senare kan jag gå ut och plocka de vackraste och väldoftande pioner man kan tänka sig och ni kan säkert förstå att jag är evigt tacksam mot min granne.

I morse gick jag upp redan klockan 5 för att hinna fota i det magiska morgonljuset, så nu efter en god frukost ska jag ta en powernap innan jag fortsätter att redigera bilder.
Senare ikväll bär det iväg mot ett nytt fotouppdrag som ska bli otroligt spännande och kul att göra, hoppas bara att vädret fortsätter att visa sig från sin bästa sida.

Ha en skön söndag vänner!

Kramisar
T

33 kommentarer :

  1. Vackra blommor & foto,vännen ...
    Ha en underbar dag/Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att grannen räddade dom vackra pionerna. Jag har för mig att det tar tre år för en pion att börja blomma efter plantering eller flytt. : )) Kram Anita

    SvaraRadera
  3. Tack och lov för din granne :) Pioner är så vackert. Har alltid önskat mig och den lyckan när de växer i vår nya trädgård! Kram.

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder... Han kan din man!
    Och pioner, ja de är ju ljuvliga, tänk vilken tur att hade någon som kunde berätta det för dej :-)
    Ha en härlig dag i solen!

    SvaraRadera
  5. Bra att ha en granne som kan det där med blommor.
    Underbara bilder du bjuder på idag, fantastiskt vackra.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  6. Jag förstår grannen så väl. Hade också sagt ifrån, någon måtta på tokigheterna får det ju vara:-) Vilka otroligt vackra bilder, helt fantastiska!

    SvaraRadera
  7. Underbara pioner. Fantastiskt vackra blommor.

    SvaraRadera
  8. Vilka ljuvliga pioner! Jag är så glad för att det växer pioner även i vår nya trädgård, dock inte någon stor buske.... Men det ska det snart bli ändring på.
    Kram
    Rebecca
    http://femme.se/piccolecose/

    SvaraRadera
  9. Vilka underbara foton, ljus och pioner! Ljuvligt vackert! Pioner...kan man bara älska!
    Lycka till med era fotouppdrag...spännande!
    Gunilla

    SvaraRadera
  10. Wow vilka bilder!

    Pioner är så fina.

    Kram N

    SvaraRadera
  11. Fantastiska bilder! Pioner drömmer jag om och vill ha det i trädgården.

    SvaraRadera
  12. Vilka vackra bilder! Ljuvligt med pioner.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Älskar de här bilderna! Magiskt ljus o så romantiskt diffusa.

    Tacka grannen tokfia! Pioner är underbara! För 25 år sedan flyttade vi in i nybyggt och anlade trädgården. Pioner och rosor var det första jag planterade! Blev för många rabatter :-))

    Kramar Anna

    SvaraRadera
  14. Vilka underbara bilder - nästan magiska!! Han är grym din man :-)

    KRAMAR

    SvaraRadera
  15. Altså, dina bilder! Du är så vacker och han bakom kamera är så duktig!

    SvaraRadera
  16. Den grannen gjorde dig en riktig tjänst! Pioner är ju så vackra, liksom de foton du bjuder på idag. Förstår att du behövde ta dig en liten sovstund!
    Kram och nospuss från oss!

    SvaraRadera
  17. Vilken granne! Du har verkligen fångat de vackra blommorna på helt underbara bilder. Kram Anette

    SvaraRadera
  18. Åh de är så fina...
    och vilka underbara bilder!!!
    Kram

    SvaraRadera
  19. Doftande vackra pioner! Jag hade lätt gjort som dej också med vår lilla trädgård, jag har inga gröna fingrar! Är glad att jag istället inte gjorde någonting, för det har visat sig att jag också har pioner i vår pyttelilla trädgård, rosa väldoftande!
    Otroligt vacker foton som vanligt!

    SvaraRadera
  20. Jag skulle verkligen vilja ha pioner i vår trädgård! Jag har fått för mig att de är svåra att få att växa och trivas, men jag vet inte mina fingrar är väl också ganska befriade från färgen grönt!

    Underbara bilder! Kram Jenny

    SvaraRadera
  21. Pioner är så ljuvliga.
    Vilka fina bilder du tar <3
    Kram Erika

    SvaraRadera
  22. Ja, det förstår jag för pion är min älsklingsblomma nr 1 =) Underbar klänning du har på dig.

    SvaraRadera
  23. Haha men du är ju för söt!!
    Klippa pioner med gräsklipparen...ja du kan verkligen tacka din granne..;)
    Så vackra bilder i dag igen vännen. Å det är så roligt att ni får fler fotouppdrag.
    Ha en ny härlig vecka!
    kram Katarina

    SvaraRadera
  24. Oj vad jag har missat mycket här inne! Har läst ikapp massor här nu och tittat på dina/era underbara bilder. Så spännande med eget företag och fotouppdrag, förstår att det måste ta massor av tid. Visst är det snyftigt med dessa stora händelser för killarna,
    Tur att din granne påpekade om de vackra pionerna! Här har vi sparat en del från vår nästan igenvuxna trädgård när vi flyttade in för 20 år sedan men tyvärr fanns det inga pioner... Kram Suss

    SvaraRadera
  25. Tur med grannar ibland:)
    Jättefina bilder och klänningen är alldeles underbar!
    Kram

    SvaraRadera
  26. Den första bilden är helt otroligt vacker ! Och de andra är inte så dumma de heller :) Ni är verkligen duktiga.
    Och din klänning är så fin ! Får jag fråga var den kommer ifrån ? :)

    Kramar
    Anci

    SvaraRadera
  27. Haha, jag är precis tvärtom... när vi flyttade in i huset planterade jag en massa blomster i tron på att jag var intresserad, men nu gräver vi bort så mycket rabatt som möjligt för att ha minsta möjliga blomster att bry oss om. Kram J

    SvaraRadera
  28. Ja så är det nog innan man vet vad som finns och intresset för blommor men du kan ju en massa nu säkert :) ljuvliga bilder som man bara kan älska Tina önskar dig en fin måndag kram

    SvaraRadera
  29. Men Tina!!! Tur grannen stoppade dig. Jag som planterar nya varje år, men de tycks inte ta sig, så jag får smyga till grannarna och norpa.
    Väldans vackra bilder, man dånar av välbehag när man ser dina bilder, helt underbara.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  30. Grannar är riktigt bra att ha ibland :)
    Otroligt vackra bilder!!!

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  31. Vilken bra granne!! Pioner är ju så vackra!

    SvaraRadera
  32. Åh vilken Fin klänning!! Var hittar man den :) Malin

    SvaraRadera