onsdag 28 maj 2014

Sommartårta lchf

 På mors dag satt vi ute och fikade på en galet god sommartårta
Jag bakade den både i "original" och en lchfvariant och himmel så smarrig den blev.
Tror nästan den var ännu bättre dagen efter när den legat och gottat till sig ännu mer, så ni kan tro min lycka när jag insåg att där var en stor bit kvar i kylen som jag lätt tryckte i mig på stående fot.
Jag menar jordgubbar, vispgrädde, ägg, smör och mandel, det kan ju knappast bli en mer nyttigare och mättande lunch.......hmmmm
Helt klart den ljuvligaste student eller midsommartårtan som du kan bjuda på och det bästa av allt du fixar den på nolltid och har du tur får du en bit över till morgondagen.

Recept på "originaltårtan" hittar du här


SOMMARTÅRTA LCHF
Ingredienser ca 2-4 port
Marängen
2 äggvitor
1 msk sötströ (Ica)
1 dl mandelspån
Kräm
1/2 dl vispgrädde
2 äggulor
1 msk sötströ
1 tsk vaniljpulver
Ca 60 g smör
Garnering
Färska jordgubbar
Ca 2 dl vispgrädde 
Så här gör jag
Sätt ugnen på 100 grader 
Vispa äggvitorna och tillsätt Ica strö under tiden. Vispa tills smeten är fast
Vänd försiktigt ner manelspånen
Bred ut marängen på en bakplåtspapperklädd långpanna
Grädda mitt i ugnen i ca 1 timme
Låt svalna och lossa försiktigt från bakplåtspappret
Krämen
Rör ihop äggulor, sötströ, vaniljpulver och vispgrädde i en kastrull
Värm försiktigt under omrörning
Ta ifrån värmen när krämen börjar tjockna, den behöver inte koka
Tillsätt smöret klickvis och rör om ordentligt
Låt svalna i kylen

Dela botten på mitten 
Bred krämen på den ena bottnen
Vispa grädden och lägg vispgrädde över
Strö över jordgubbar
Lägg på nästa botten
Bred ut resterande vispad grädde och dekorera med jordgubbar
NJUUUUUT!


Idag drar jag iväg på veckans första rolighet.
Vi ska vi ha sommarfest med jobbet med grillning, lekar och annat skoj och förhoppningsvis kommer vi kunna vara på stranden.
Solen strålar men det blåser verkligen hållihattenvindar så vi får väl se var vi hamnar...
En sak är säker i alla fall, tråkigt blir det inte när man umgås med de roligaste galenpannorna.

Ha en strålande dag vänner!

Kramisar
T

21 kommentarer :

  1. Jag fyller ju på midsommar afton i år :) Är ju perfekt med denna tårtan.
    Ser otroligt god ut. Tack vännen för receptet.
    Kram och ta hand om dig

    SvaraRadera
  2. Den tårtan är så supergod och ett vanligt inslag hos mig när vi bjuder folk, ska testa att göra den lchf och se hur den blir då :)

    Åker ned och njuter i dina trakter torsdag till fredag denna veckan ja nästan i alla fall Unnaryd ska jag till :)

    Hoppas du har en underbar onsdag.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Å vilken smarrig tårta ! Tack för receptet .Hoppas att du får det mysigt med jobbet i dag på era roligheter .Ha en skön onsdag fina du .Kramar Rita

    SvaraRadera
  4. Mmm...Den tårtan är ljuvligt gotti - Brukar baka den :)
    Snygg kjol...Kommer från?

    /Kram fina du & ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  5. Men herregud vad gott det ser ut!

    SvaraRadera
  6. Hej gumman!
    Men åååå det där var ju ett bra tips...jag kommer ihåg nu att jag dreglade när jag läste receptet förra sommaren..;) Vi som har både student och födelsedagar här framöver...Jag ska nog minsann göra den där någon av gångerna i alla fall..;)
    Nu jobbar jag mina sista timmar innan roligheterna den här veckan tar över..;)
    Kram vännen!
    Katarina

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar tårta! Ska nog slå till på en sådan till helgen när både sonen och jag fyller år:) kramar till dig.

    SvaraRadera
  8. Mums vad gott!! Hoppas du har en super trevlig kväll. Kram Anette

    SvaraRadera
  9. Mmm, vad den ser god ut och vilka fina bilder på dig!

    SvaraRadera
  10. Mycket god ser den ut. Ha en toppenkväll och hoppas att vinden avtagit.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  11. Ser smarrig ut som allt du bakar.
    Ja, värmen vart tog den vägen??
    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  12. Mums, ser ljuvligt gott ut!!

    Vi har hållihattenvindar här också, vill ha sommar och varmt igen:)

    KRAM fina du

    SvaraRadera
  13. Hoppas vinden mojnade och att ni fick en toppenfest. Kram Mia
    http://happyvardag.se/2014/05/28/lillordagen-somar-onsdag-men-kanns-som-fredag/

    SvaraRadera
  14. Jag som precis satt och funderade på om man skulle baka något smarrig till helgen, och här kommer du med ett superrecept:). Tack:). Har aldrig bakat någon sådan tårta förut, så det är väl på tiden:)
    Hoppas kvällen var trevlig
    Kram Maria

    SvaraRadera
  15. Bäst att ta en stor bit direkt så den inte tar slut. Jag har varit på pensionärsavtackning med mina kollegor i kväll. En god bit mat på båtarna blev det. Kram Anita

    SvaraRadera
  16. Mums,vad god den där såg ut....och du är lika fräsch som vanligt.:) Ha en fin helg.Kram Ulrika

    SvaraRadera
  17. snygg du är=)åh va mumsigt!!ha en härlig dag kramar

    SvaraRadera
  18. Gott! Ja jordgubbar är ju verkligen toppen för oss som håller undan socker!! Kram Sara

    SvaraRadera
  19. Tack för receptet - den ser verkligen supergod ut!

    SvaraRadera
  20. Mmmm! Jag gjorde något liknande till dotterns studentfest! Himmelskt god!
    Kram från Fiona

    SvaraRadera