torsdag 3 april 2014

Kladdkaka lchf eller traditionell, bara att välja!

Fika gör vi gärna i den här familjen
och även killarna föredrar en smarrig kaka än massor av godis på helgerna.
Så har det alltid varit, kanske för att jag och Mr C aldrig har varit några godisråttor utan mer kakmonster, det smittas väl av på barnen kan jag tänka.
I alla fall, den här kladdkakan med kokostäcke är en av många favoriter hos killarna och i lördags när jag bakade den gjorde jag även en variant på lchf som blev sagolikt god.
Botten är lite mer åt moussehållet än kaka och kokostäcket är to die for.
Något till helgens fika kanske?

KLADDKAKA MED KOKOSTÄCKE
Ingredienser ca 6-8 port
Kakan
2 ägg
3 dl socker
90 g smör
1 1/2 dl mjöl
1/2 dl kakao 
En nypa salt
1 tsk vaniljsocker
Kokostäcket
40 g smör
1 dl socker
3/4 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap
100 g kokosflingor

Så här gör jag
Sätt ugnen på 200 grader
Vispa ägg och socker pösigt 
Smält smöret 
Tillsätt mjöl, kakao, salt och vaniljsocker
Rör till en jämn smet
Blanda chokladsmeten försiktigt med äggsmeten
Häll smeten i en bakpappersklädd springform (mindre)
Grädda kakan mitt i ugnen ca 10 minuter
Gör kokostäcket under tiden
Blanda smör, socker, grädde och sirap i en kastrull
Koka upp och låt smeten sjuda ett par minuter under ständig omrörning
Passa så den inte bränner vid
Tillsätt kokosen och sjud ytterligare någon minut
Bred försiktigt kokossmeten över kladdkakan och grädda ytterligare 10 minuter tills kokostäcket fått fin färg.
Låt kakan svalna
Servera med till exempel chokladgrädde
Njuuuuut!

KLADDKAKA MED KOKOSTÄCKE LCHF
Ingredienser ca 3 port
Kladdkakan
1 ägg
50 g mörk choklad
50 g smör
1/4 dl ica sötströ
1/2 tsk vaniljpulver
Kokostäcket
3/4 dl vispgrädde
1/4 dl ica sötströ
25 g smör
1/2 tsk vaniljpulver
1 1/2 dl kokosflingor

Så här gör jag
Börja med kokostäcket
Blanda grädde, ica strö, smör och vaniljpulver i en kastrull
Låt koka upp
Sänk värmen och låt såsen kika på svag värme i ca 20 minuter
Blanda ner kokosflingorna och rör om

Vispa ägg, strö och vanilj vitt och pösigt
Smält smör och choklad (jag gjorde det i mikron)
Häll chokladsmeten i äggsmeten och vispa en stund
Häll i en mindre springform och grädda 200 grader i ca 4-5 minuter
Ta ut kakan ur ugnen
Bred på kokostäcket försiktigt och låt kakan gräddas ytterligare ca 5 minuter (beroende på ugn)
Täcket ska få en fin färg
Låt kakan svalna
Servera kakan med grekisk yoghurt eller vispgrädde
Njuuut

Nu soffläge och fortsätta att brottas med en enveten förkylning.

Ha det bäst vänner!

Kramisar
T

18 kommentarer :

  1. Åhh va god den ser ut och vara, ska nog göra den i helgen :)
    Recept ska printas ut :)
    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men tussan... att du aldrig får bli helt bra..♥

    Jag säger det igen.. du borde verkligen ge ut en bok med fina bilder och recept på alla dina lchf bakverk.
    Hoppas du orkar släpa dig ut o få lite sol på näsan i dag. Det kan göra underverk..;)
    Fortsätt o krya på dig nu smulan så hörs vi snart!
    Kram Katarina ♥

    SvaraRadera
  3. Mums vad go den ser ut .Fortsätt att krya på dej vännen .Kramar Rita

    SvaraRadera
  4. Krya på dej ! Resetips var det ja .....mailar dej .
    Kram B

    SvaraRadera
  5. Mmmm...Så gotti den ser ut - Tack för ditt Recept,vännen/Kryis Kram pårej ....

    SvaraRadera
  6. Guud så gott med kokostäcke!
    Krya på dig i massor
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Rackarns, jag har inga kokosflingor hemma. Annars hade jag ställt mig och bakat bums. Kram.

    SvaraRadera
  8. Ser väldigt god ut! Vad gulligt av dig att lägga ut två varianter av receptet!Omtänksamt!

    SvaraRadera
  9. Jag får cravings varje gång jag kikar och du serverar så goda saker mitt framför ögonen! Hihi. Supergott ser det ut som vanligt!

    SvaraRadera
  10. Åh så gott det låter!

    SvaraRadera
  11. OMG! vilken kaka! (och jag går upp i vikt och dreglar bara av att titta...)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Så sugen jag blev på detta!

    SvaraRadera
  13. Alltid lika duktig på att baka! Tur att jag kan hitta en massa goda recept hos dig :) Här blir det dock bara lchf-varianten, ser supergott ut, kram Suss

    SvaraRadera
  14. Den såg super smarrig ut. Flitiga du! Kram anette

    SvaraRadera
  15. Förstår att den är to die for... Allt I choklad väg slinker ner... Jag är både gottegris och kakmonster!
    Krya på dig nu och se till att baskiluskerna försvinner
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  16. Nom nom så smarrigt!!!
    Attans va trist att ligga sjuk så där... Hoppas du piggar på dig nu när helgen kommer.
    Krya på dig vännen!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  17. Men mums så smarrigt.
    Inte roligt att ligga sjuk, hoppas det lättar snart.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  18. Så gott det låter! Tack för tipset.

    SvaraRadera