onsdag 5 mars 2014

När varningsklockorna börjar ringa

Lillördag och full fart mot helgen....
 Varför inte fira att det är onsdag med en smarrig dessert. 
En mousse med smak av hallon och lakrits kan alltid bara vara rätt, men den är ganska mäktig så jag föredrar att servera den i mindre portioner.
Som ni ser fortsätter det rosa att smyga sig in överallt till och med i efterrätterna och igår köpte jag rosa godis som jag tänkte ska bli en cool inredningsdetalj. 
Japp, jag vet, varningsklockorna börjar ringa, ding...dong.....men är man inredningsnörd så är man och när väl en bild har etsat sig fast i mitt huvud kan jag bara inte släppa den, sån är jag och eftersom jag vet att de där färginjektionerna ofta har ett snabbt förlopp och inte brukar lämna några större allvarliga spår efter sig är jag inte särskilt orolig över mig själv, eller borde jag vara det?
 
HALLON OCH LAKRITSMOUSSE LCHF
Ingredienser 4 mindre portioner
2 dl vispgrädde
2 dl frysta hallon
1 äggula
1-1 1/2 tsk lakritspulver
1 tsk honung

Så här gör jag
Eftersom jag är lite nojig kokar jag alltid hallonen först
Låt svalna
Vispa grädden med lakrits och honung ganska fast
Blanda hallon med äggula
Vänd ner hallonsmeten i vispgrädden
Häll upp i små glas och kyl i någon timme (om du låter moussen stå längre plasta då in den så den inte får kylsmak)
Garnera med lakritspulver och hallon
Njuuut!

Njut av onsdagen vänner!

Kramisar
T

37 kommentarer :

  1. Mums, jag älskar lakrits och hallon är mina favoritbär, kan inte bli bättre!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Hur god ser inte den ut? Tack för att du delar med dig av receptet! Hallon & lakrits är en fantastisk kombo.

    SvaraRadera
  3. Måste börja samla alla dina Lchf-menyer på ett ställe! Så mycket gott!

    Kramar Anna

    SvaraRadera
  4. Ghmm mm...Mumms så gottit & vilka fantastiska foto <3
    /Kram vännen & ha en härlig dag

    SvaraRadera
  5. Låter hur gott som helst! Och vilka bilder sen!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Alla dom här godsakerna gör att jag vill knacka på din dörr och ropa: Jag är här nu!!
    Och sitta bredvid och titta på när du fixar och fnissa åt godsaker på väg=))

    Ljuvliga bilder!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  7. Tycker man om rosa så gör man :)
    Jag tycker du ska njuta av allt ditt rosa, det är fint :)
    Ännu ett recept som ser fantastiskt ut...
    Hoppas allt är bra med dig..
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  8. Men oooj vilket smarr!
    det var länge sedan jag gjorde någon dessert nu...kanske får bli något sånt fast utan lakrits;) till helgen...I dag är det frukt som gäller..haha..
    Va rolig du är! Haha.. fast jag kan ärligt säga att jag gör lite likadant.. köper pastelliga karameller och tror dom ska få ligga i fred o bara vara fina... men innan jag ens hinner hämta kameran har någon hunnit äta upp alltihop...å det konstiga är att det är ALDRIG någon i familjen som gjort det..haha...vi brukar skylla på den stackars katten...
    En neutral bas är ju så himla bra just för att man kan sätta till lite färg bara när man vill...
    Kraaaaaaaaaaam Katarina

    SvaraRadera
  9. Åh, ge mig säger jag bara, akut behov av sockerkick här! Ser sjukt gott ut, mmm.
    Rosa godis som inredningsdetalj, spännande!

    Önskar dig en riktigt fin lill-lördag!
    Kram Catta

    SvaraRadera
  10. Åååå jag dör en smula både över bilderna och det goooooda!

    Fin dag vännen och stor kram!
    Adela

    SvaraRadera
  11. Vilka underbara bilder och vad mycket smarrigt ni äter hela tiden. Tycker man ändrar färg efter årstid. På hösten är det aldrig tal om att ha ljusrosa, då vill man ha vinrött eller mer mustiga färger så jag tror att när sommaren kommer då är det en annan färg som hägrar. jag gillar rosa detaljer.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  12. Ahhh detta blir det absolut till schlagerdessert på lördag!!

    Tack sweetie ;)

    Kram P

    SvaraRadera
  13. Men hur gott låter inte det? Kanske provar jag ikväll när sambon är ute på middag, lite soffmys för mig själv:).
    Vill gärna se ditt rosa godis i inredningen:)).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  14. Ser så gott ut, sparar ditt recept! Spännande med ditt rosa godisprojekt.
    Jag har försökt några gånger med att ha vackra karameller i glas, men de försvinner
    alltid. Misstänker att vi har möss för de är aldrig någon som erkänner att de tagit
    någon.
    Kram M.E

    SvaraRadera
  15. Så vackert och så gott det ser ut. Lakrits och hallon...mums, kan ju inte bli annat än en sensation. Ser framemot att se vad du hittar på med det rosa godiset. ;) Kram Annika

    SvaraRadera
  16. härliga bildet, och det där receptet måste jag prova nån dag...
    du behöver nog inte vara så orolig äver den rosa eran, lite som den gula här. Trevlig med rätt snart övergående...

    SvaraRadera
  17. Å vad gott och smarrigt det ser ut .Underbara och härliga bilder .Ha en skön onsdag .Kramar Rita

    SvaraRadera
  18. Fy vad gott! Detta är en efterrätt precis i min smak. Det måste jag testa att göra;) Min sambo hade dessutom älskat den.
    Vilken tur din familj har som får smaka på så mycket gott!!!;)
    Kramar fina du.

    SvaraRadera
  19. Men åhhh så gott!! :)
    Och så vackra bilder!
    Kram!

    SvaraRadera
  20. Du behöver inte alls oroa dig, ingen fara <3

    Åh så mumsigt!
    Klart man ska njuta när man kan..:-)

    KRAM

    SvaraRadera
  21. Åh tack för tipset! Låter supergott!!!
    Kram

    SvaraRadera
  22. Det såg verkligen super mumsigt ut! Så fint med lite ljusare färger! Våga vägra vintern! Hihi För att inte prata om den snygga rosa jackan som fick flytta in hos dig! Blev nästan lite avis! ;) Kram på dig! Så snygg du är i den! Helt rätt köpt! Måste varit värd alla pengarna! <3 /Petra

    SvaraRadera
  23. Mmm ser gott ut...jag tror inte att du behöver vara det minsta orolig haha. Kram Anette

    SvaraRadera
  24. Alltså, när ska du öppna hotell/resturang? Jag kommer på direken kan jag säga. Jag vet inte hur många gånger jag suttit här på kvällarna och dreglat efter dina inlägg:)
    Kram

    SvaraRadera
  25. Men halleluja så gott det verkar!
    Stor kram på dig :)

    SvaraRadera
  26. En bak bok, det borde du sikta på att göra en. Underbara bilder och som det både ser - och låter gott.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  27. Hihi här
    Försvinner godis snabbt om det skulle ligga framme i en skål! Fast det bor en skåpsråtta här hemma och jag vet att det är min man!
    Sjukstugan fortsätter! Igår låg jag och feberfrossade hela dagen, fick ringa hem H från jobbet, pallade inte med att ta hand om barnen! Men idag är jag sakta med igen!
    Kram på dig
    Sandra

    SvaraRadera
  28. Men hur gott såg inte det där ut då !!?

    SvaraRadera
  29. Mumsfilibabba ärligt talat! Kram Sara

    SvaraRadera
  30. Dina efterrätter ser så läckra ut!
    Ha det toppen.
    Kram Kia

    SvaraRadera
  31. Ska ha alla ungarna till helgen på middag. det här var enkelt och GOTT. Dum fråga kanske. Men ska äggulan bara vändas runt med hallonen. Eller ska den vara uppvispad först.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  32. Så himla gott, Tina!
    Rosa är fint, tycker jag. Jag gillar lite rosa detaljer på våren. De andra årstiderna smyger andra färger sig in i hemmet.
    Ha en fin torsdag och kommande helg! Kram Stina

    SvaraRadera
  33. Mmmmmm. Det finns inga andra ord... Mmmmmmm.
    Kram Helén

    SvaraRadera
  34. Du är grym på att finna goda recept och fota då det ser så där inbjudande ut!
    Kram kram Malin

    SvaraRadera
  35. Men ååååhhhh!!!

    Underbara foton!!

    Kram Cecce

    SvaraRadera