fredag 14 mars 2014

När man glassar till det

Sätt nu inte morgonkaffet i halsen
när jag säger att du ska servera glass till förrätt.
Till och med jag som aldrig äter glass måste medge att det här var så nära man komma en kulinarisk smakupplevelse i mitt kök.
Citron och pepparrotsglass serverad på en bädd av ruccola, kallrökt lax, saltade och torrostade hasselnötter och finrivet citronskal, jag kan väl säga att våra gäster blev något överraskade men bara på ett positivt sätt.
Det var Mr C som kom hem med glassen för någon vecka sedan (inköpt på SIAglass) och gissa om kockarna på mitt hjärnkontor fick lite att pyssla med. 
Hm vad ska vi hitta på av det här? 
Soppa, räkcocktail, pilgrimsmusslor jamen som vanligt är det bara fantasin som sätter gränserna, men eftersom vi bor nära ett fantastiskt laxrökeri (Lyngalax), där jag köper lax som smälter i munnen och får hela smakensemblen att jubla, ja då var valet av tillbehör till glassen inte särskilt svårt och varför krångla till det, när man kan göra det så vansinnigt enkelt?
Så vill du imponera på dina gäster och förmodligen bli ihågkommen som den där knäppgöken som serverade glass till förrätt, då tycker jag absolut du ska glassa till det och bjuda på den här förrätten.  

Njut av fredagen vänner!

Kramisar
T

36 kommentarer :

  1. Oj det var en annorlunda variant! Men absolut värt att testa, tror sönerna i huset skulle uppskatta denna förrätt ;)
    Ha en underbar fredag vännen, kram Suss

    SvaraRadera
  2. Det var nära att jag satte mitt te i halsen:) Vilken häftig kombo. Tycker mycket om pepparrot och lax.
    Fin fredag till dig vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Åh jag som älskar glass! Detta låter som en toppenbra ursäkt att få äta glass både till förrätt och efterrätt :-).

    Ha en fin helg!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Pepparot är ju fasligt gott... spännade förrätt! ja jag gillar allt i receptet så det låter ju som en god kombo...
    W har bestämt lax tills i kväll en enkel i ugnen med pesto!
    Ha en fin fredag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  5. Älskar pepparot... men i glass ? :) Låter spännande och ser fantastiskt gott ut på dina bilder.
    Ha en fin dag vännen!

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  6. Låter lite konstigt. Men jag litar på dina smaklökar. Har ju provat dina goda recept förr. En skön helg till dig oxå fina! Kram Anita

    SvaraRadera
  7. Haha, jag stannade verkligen mitt i tuggan när jag såg bilden. Är det vad det ser ut som? Typ. Glass och lax! Och det var det visst. Faktum är att vi gravat lax till morgondagens middagsbjudning. Tror du glassen funkar till gravad också? Måste försöka sälja i idén till maken. Älskar såna här galna saker!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Vilken rolig ide! Ha en toppenfredag, fina Tina.
    Kram från Stina

    SvaraRadera
  9. Vilken härligt rolig knäpp idé, den ska jag ta hem till mannen, sen får vi se om den kommer upp på bordet :) För pepparrot till lax är ju fantastiskt god..och citron,,,så det låtr inte helt fel!!

    Kul men nytt tänk på bordet, det gillas skarpt hos oss matfrälsta

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  10. Himmel, så spännande och så kul! Ska provas alldeles snart! Du är bäst!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  11. Vad spännande och gott det lät -Ha nu en skön fredag underbara du .Kramar Rita

    SvaraRadera
  12. Hahaha! Vilken kombination! Det låter supergott o så enkelt - passar mig perfekt! Ska testa detta genast o hoppas kunna impa på tjejerna nästa gång det är min tur att ha skrattafton! Trevlig helg Tina! Kramisar//Ann-Britt :)

    SvaraRadera
  13. Det låter konstigt men eftersom jag anser att du är en klok kvinna så tror jag att du har rätt. Spännande men nya smakupplevelser. Kram Anette

    SvaraRadera
  14. Låter ju gottit & riktigt ljuvliga foto,vännen...

    /Kram från lilla mig i varmaste vårtsolen!

    SvaraRadera
  15. Spännande och säkert väldigt gott även om det först låter lite "udda" !! ;)
    Här har killarna beställt glass till efterrätt ikväll,
    så jag tänkte bjuda på marängswisch !
    Kram och trevlig helg :)

    SvaraRadera
  16. Annorlunda, men det är ju det som är kul och blev det uppskattat så är det ju ändå mera kul. Fina bilder.
    Kram helena

    SvaraRadera
  17. Ser ju så galet gott ut och jag skulle gärna testa detta!
    Du verkar så duktig i köket!

    Kramar
    Adela

    SvaraRadera
  18. Låter fantastiskt gott. Annorlunda men gott :) Stor fredagskram.

    SvaraRadera
  19. Jag som är en glass fantast och kan äta glass till både lunch och middag :) måste bara testa detta.
    Låter lite underligt måste jag hålla med om men vem vet :) kanske smakar ljuvligt.
    Läckra bilder som alltid.
    Njut av din fredag.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  20. Haha, det låter mycket konstigt... men jag har lärt mig innan att man kan lita på dina smaklökar ;-)
    Kramar

    SvaraRadera
  21. Det lät verkligen jättespännande!!!:)
    Ikväll ska jag göra en av dina efterrätter. Du får kolla in i kväll eller imorgon;)
    Kram fina!!

    SvaraRadera
  22. Häftigt med något annorlunda :)

    SvaraRadera
  23. Det låter konstigt men säkert värt att pröva! Roligt med något annorlunda!

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  24. Oj, vad annorlunda men det låter jättegott.

    Trevlig helg!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  25. Ja verkligen annorlunda, men säker suupergott!!!

    Önskar dig en fin helg
    Stor kram Susanne

    SvaraRadera
  26. Oj så spännande o gott! Pepparotsglass passar nog bara till förrätt!

    KRAM o fin helg! Anna

    SvaraRadera
  27. Du gör så mycket gott! Det här var helt nytt för mig - tror jag skulle tycka jättemycket mycket om den här kombinationen. Om my list!

    KRAM

    SvaraRadera
  28. Det låter som en spännande kombination.

    SvaraRadera
  29. Det verkar både smaskigt och annorlunda!

    SvaraRadera
  30. Jag tycker både det låter och ser jättegott ut! Måste prova!

    SvaraRadera
  31. VIlken jättekul idé Tina! Detta bara måste vi testa hemma!

    SvaraRadera
  32. Oj..glass på laxen...det var något nytt för undertecknad, måste provas nån gång.
    Annorlunda helt klart.

    Tacksam för alla tips jag kan få.

    Ha de bäst nu.

    SvaraRadera
  33. Glass- och laxälskare som jag är, skulle jag inte ha några som helst problem med att få ner den förrätten!!
    Lördagskram från Kate

    SvaraRadera
  34. Vilken kul idé! :)
    Du är påhittig du!
    Hoppas du har det bra i stormen,
    kram Jennica

    SvaraRadera
  35. Vilken kombination! Spännande! :)
    Kram

    SvaraRadera
  36. Låter och ser fantastiskt gott ut! Och laxen ska vi inte tala om.... ÄLSKAR kallrökt lax och särskilt om den kommer från något litet lokalt rökeri där röksmaken verkligen kommer fram!

    Kram Eva

    SvaraRadera