lördag 12 oktober 2013

Nöt och fruktbröd lchf

Här har ni en som zzzznarkade in i soffan tidigt igår kväll
Efter har moffat i mig på gränsen till ohälsosamt mycket ost, sippat på ett glas vin och släpat mig till soffan i hopp om att orka se en bra film så gick det inte längre, ögonen gick i kors och det var tack och godnatt.
 I stället vaknade jag tidigt idag och har kunnat njuta av en rykande kopp kaffe och ätit upp resterna av det bröd/kaka jag bakade igår till kvällens ostbricka. Alltså, jag måste ha varit en liten mus i mitt tidigare liv, jag är ju konstant sugen på ost och skulle kunna utan tvekan inmundiga denna delikatess typ sju dagar i veckan. Men det är bara att inse att jag behöver en något mer varierad kost än så och får väl vara nöjd med att mina musgener blir tillfredsställda iallafall en gång i veckan. 
Men till brödet/kakan jag bakade. Även om jag kan äta hur mycket ost som helst kan det vara gott med någon form av kex eller bröd till, gärna med nötter i och en kryddning som förhöjer smaken. Nu har jag testbakat fram och tillbaka och äntligen fått fram ett bröd/kaka som jag tycker är perfekt till en ostbricka. Att jag skriver kaka beror också på att jag även tycker den passar bra utan ost och som ett mellanmål till en kopp kaffe.

NÖT OCH FRUKTBRÖD 
Ingredienser
1 dl honung
1 1/2 dl vispgrädde
1 msk pepparkakskryddor
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kanel
Ca 5 st ekologiska torkade aprikoser grovt hackade
1 dl valnötter grovt hackade
1/2 dl hasselnötter grovt hackade
1/2 dl solroskärnor
2 dl mandelmjöl
1/2 dl kokosmjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1/2 dl pofiber
1 msk fiberhusk
1 ägg
Smält smör och mandelspån till att bröa formen

Så här gör jag
Sätt ugnen på 175 grader
Koka upp vispgrädde, honung och alla kryddor i en kastrull
Häll över i en skål och låt svalna
Vispa upp ägget
Blanda alla torra ingredienser i en bunke
Blanda med ägget
Tillsätt vätskan
Smörj och bröa en sockerkaksform med krossat mandelspån
Fyll den med smeten och grädda i ugnen i ca 40-50 minuter (beroende på ugnsvärme)
Håll koll så brödet inte bränns lägg i så fall lite aluminiumfolie på
Prova med en sticka den ska inte vara kladdig.
Låt svalna
Njuuut med en god ost eller till en kopp kaffe!


Mina vänner ni är fantastiska, jag är både glad och rörd över ert engagemang till att summan till Rosa bandet ska bli så stor som möjligt. Vi tillsammans lyckades få ihop 124 kronor under gårdagen vilket känns helt galet bra, tack snälla ni för ert stöd och framförallt era fina kommentarer och som sagt varje krona kan göra skillnad.

Jag har såklart också en vinnare av Apolivas läppglans:
GRATTIS
Petra med bloggen Petra nymans dagbok
Maila mig din adress till home2tiny@gmail.com

Njut av lördagen vänner och ta hand om varandra!

Kramisar
T

28 kommentarer :

  1. Mums, det verkar väldigt gott det där brödet. Håller med dig om ost, det är faktost min största last! Råkade faktiskt stava fel där , men behåller det eftersom det var lite kul i sammanhanget:-)
    Kram Helen

    SvaraRadera
  2. Ser fantastiskt gott ut!! Jag är ju som du och utesluter sockret så denna kommer jag prova att baka! Kram Sara

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Mums ser fantastiskt gott ut.Ha en härlig och mysig lördag underbara du .Kramar Rita

    SvaraRadera
  5. Det är allt en liten söt mus i så fall. Ha en fin kördag. Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Åh ett sånt härligt bröd. Och grattis till vinnaren:-)
    kram Jess
    www.annorlundaunderbara.com

    SvaraRadera
  7. Men oj vad glad jag blir! Har aldrig vunnit något i hela mitt liv! Känns väldigt konstigt o överraskande att helt plötsligt läsa sitt namn! Tack fina fina Tina! Ha en lovely lördag! Brödet såg super gott ut o ost är jag också grymt svag för! :) Kramar Petra <3

    SvaraRadera
  8. Söt liten mus måste du varit iallafall. Kram och ha en mysig lördagskväll.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  9. Je découvre votre univers avec plaisir.
    De jolies choses défilent sous mes yeux!
    A bientôt de vous lire,

    Anne

    SvaraRadera
  10. Ja men visst skulle man kunna leva på bara ost, om man tar dina goda bröd till är det väl okej?
    Ha en skön lördagskväll
    Kram

    SvaraRadera
  11. Ja, en ost eller fler är aldrig fel! Härliga foton, som vanligt - tack!

    SvaraRadera
  12. Här har du en till som e galen i ost! Kakan verkar ju supergod :)

    SvaraRadera
  13. Ost är en viktig del av livet och med ditt goda bröd till blir det säkert mumma! :)

    SvaraRadera
  14. Jag kan nog inte heller vara utan ost!!! Vilket gott bröd/kaka!!
    Visst är utmaningen rolig, en fantastisk idé av Malin och Sara!!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  15. Så mysigt det lät!
    Mums så gott! Jag brukar ha brieost och fikonmarmelad på kex, så galet gott.

    Ha en toppenkväll.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Här sitter jag och är så mätt och så blir jag supersugen på ditt bröd och en bit ost!
    Men nu är det för sent att baka, men var så säker på att receptet kommer att testas.
    Det ser ju bara så gott ut!
    kram M.E

    SvaraRadera
  17. Grattis till vinnaren! Så gott med ost och din smarriga kaka/bröd. Jag har fått dille på ost och kex:) Vill äta det varje kväll:)
    Ha en fortsatt fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Farligt gott med ost! Tack fina! :) Kram Petra

      Radera
  18. Fikonmarmelad? Jag döööööör...... :) :)
    Vad gott.
    Kramis

    SvaraRadera
  19. Låter och ser väldigt gott ut, måste jag testa. Älskar oxå ost.. kan gärna äta varje dag;)
    Kram

    SvaraRadera
  20. Den ser riktigt god ut!! Perfekt för fredagsmys!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  21. Det är måste jag bara göra :) Kanske skall jag ta en bakdag imorgon? Vi får se :)

    kram till dig!

    SvaraRadera
  22. men så gott det där såg ut. är på fotokurs denna helg så jag hinner inget annat annars hade jag nog bakat idag! Stor kram Nilla

    SvaraRadera
  23. Ost, ostbågar ja ost är nog det bästa som finns sen kommer lakrits och choklad :) kram Diana

    SvaraRadera
  24. Mmmm, ser galet gott ut. Älskar nötter och frön.....
    Själklart måste du pröva surströmming, en verklig delikatess.... :)
    Önskar Dig en härlig söndag i solen sken, kram Kate

    SvaraRadera
  25. Mummsigt...
    Grattis till Vinnaren mé :)
    /Söndagskram

    SvaraRadera
  26. Vilket gott recept du delar med dig.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera