onsdag 28 augusti 2013

Grönsakspytt med halloumi och stekt ägg lchf

Så var det dags igen
semestern har satt sina spår, både vaktmästaren i magen och lokalvårdaren i levern har fått jobba hårt under ledigheten. Den här duon har fått arbeta dygnet runt hos många av oss när de på bästa möjliga sätt försökt städa undan alla godsaker och pärlande drycker som passerat från sommarens alla fester och grillkvällar. För det är svårt att motstå alla frestelser när det är sommar, sol och semester och inte hjälper det heller att den lilla rösten i huvudet ständigt viskar att det visst är ok att unna sig både det ena och andra under den här tiden på året. Men nu är det stopp med frosserier, i alla fall inte varje dag i veckan, med andra ord är det in med nya sunda vanor och ut med sommarens alla mindre hälsosamma ovanor. 
I glaset häller jag nu istället iskallt vatten smaksatt med citron eller en gurkskiva och på min tallrik serverar jag till exempel den här goda grönsakspytten med halloumi och stekt ägg. Många krispiga, färgstarka, vitaminbombande och fräsch grönsaker, en enkel, nyttig och god vardagsmat som passar de flesta dieter (tror jag iallafall)

Grönsakspytt med halloumi och stekt ägg 
Ingredienser 2 port
1/2 purjolök
1 paprika
1 liten broccoli
1/2 blomkålshuvud
1 liten squach
1 halloumoi
Chili (smaksak hur starkt man vill ha det)
Färsk timjan
Paprikapulver
Salt och peppar
Stekt ägg

Så här gör jag
Finhacka purjolöken
Skär paprika, squash, broccoli, blomkål och halloumi i mindre bitar
Hacka timjankvistarna
Stek broccoli, blomkål, paprika, chili (efter smak) och purjolök i smör
Tillsätt squashen och stek tills grönsakerna är nästan klara (vill gärna ha lite krispighet kvar)
Häll i halloumin
Pudra över lite paprikapulver
Strö över timjan
Salta och peppra efter smak
Servera med stekt ägg och till exempel en kall sweet chilisås

Ännu en härlig sensommardag som vi får njuta av, underbart!
Ska snart sätta mig i bilen och åka till sjukhuset, så här kan jag inte sitta och lata mig, dags att ta tag i den här dagen.
Ha den bästa dagen vänner!

Kramisar

33 kommentarer :

  1. Den där pytten såg riktigt god ut. Måste läggas i receptsamlingen :)

    Ha en fin dag!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Fina bilder på en smarrig pytt!
    Klart man måste unna sig på semestern, annars blir den tråkig :)
    Lycka till på sjukan!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det såg riktigt gott ut, det där! Nya vanor är bra!
    Jag har t o m börjat motionera mera, jag... det är nya vanor för mig! ;)
    Ha en fin dag! Hoppas din smärtbehandling går bra!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  4. Så duktig och påhittig du är med mat, alltid härliga recept!
    Ska oxå försöka bli lite mer hälsosam, min mage skriker liksom efter det..

    Ha en fantastisk dag fina du,
    kram Catta

    SvaraRadera
  5. Såg gott ut, ja här har vi också börjat med lite nyttigare vanor efter semestern, provade tom fasta igår, då nästan alla här på jobbet börjat köra 5:2 metoden. :-)Var ju bara tvungen att testa och se vad min kropp tyckte om att bara få 500 kalorier, och ja det gick rätt bra. :-)
    Ha en bra dag och att det går bra på sjukhuset.
    Kramizzz Laila

    SvaraRadera
  6. Jättegott ser det ut! Vaktmästaren i magen blir nog glad om han får ta hand om den maten!
    Lycka till på sjukhuset!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ser smarrigt o fräscht ut!
    Hoppas din smärtbehandling går så bra den bara kan!
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Ser jättegott ut! Här är det också dags för sundare vanor för det har blivit mycket gott i sommar.
    Hoppas din smärtbehandling går bra!
    Kram viktoria

    SvaraRadera
  9. Underbart gott! Halloumi är bland det bästa jag vet men tyvärr är det himla svårt att få tag i här i Spanien. Själv funderar jag på om man skulle köra igång en träningsutmaning....
    Kram
    Rebecca
    http://pilotfrun.se
    Snart dags att packa ihop...

    SvaraRadera
  10. Åh det låter jättegott! Det ska jag testa! Jag har börjat nytt liv idag :-). Känner verkligen att jag har unnat mig alldeles för mycket! Min kropp vill ha nyttig mat nu! Och kul med lite ny mat!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  11. Man ska unna sig på sem och sommar, men håller med nu får man vara lite "duktigare" eller vad man ska säga

    Gott det där låter

    SvaraRadera
  12. "Copy paste" direkt på det receptet!
    Jag känner igen precis vad du berättar, och lika mycket som jag älskar semester, lika mycket tycker min kropp om att jobba igen, med alla rutiner det innebär.
    Stor kram till dig finaste Tina.
    /Helena

    SvaraRadera
  13. Ser supersmarrigt ut!Kram Petra <3

    SvaraRadera
  14. Ser kanongott ut ! Men man behöver ju unna sej i bland också !!!Ha en skön onsdag fina du .Kram Rita





    SvaraRadera
  15. Jodå, snart är dagen då man får strama åt maten igen efter alla goda dagar. Salladen ser ju smaskig ut, så snart är även jag där

    kram kajsa

    SvaraRadera
  16. Ser verkligen jättegott ut!!! Halloumi är ju så gott! Älskar det!!!

    Jobbdagarna är lättast att hålla sig ;-)

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  17. ja jag behöver äta nyttigare nu efter sommaren;)ser jätte gott ut!!
    Hoppas du får en härlig kväll=)

    SvaraRadera
  18. Den lät vansinnigt god måste testas stor kram Diana

    SvaraRadera
  19. Härifrån sett så ser det inte ut som att du har gått upp ett endaste litet gram! Men det är samma här- den porlande, bubblande rosa drycken är gömd längst in i skafferiet och nu är grönsakslådan i kylen påfylld till bredden!
    KRAM! Judita

    SvaraRadera
  20. Mums så gott, perfekt måltid.
    Kram

    SvaraRadera
  21. Ja, men eller hur! Även om jag har tränat mycket - nästan mer än vanligt - så har man ju som sagt unnat sig en hel del ;-) Ganska skönt att vara tillbaka i vardagen igen, och låta vin och godsaker tillhöra helgen :-)

    KRAM

    SvaraRadera
  22. Nej du som är så smärt och fin. Men visst behöver man se över vanorna, absolut så!Kram Nilla

    SvaraRadera
  23. Ser väldigt gott ut. Samma här, nu får det bli ändring. Har ju några mamma kilon att bli av med å det får jag nog jobba på ett tag;)
    Kram

    SvaraRadera
  24. GOTT!!

    Svårt att komma in i bättre vanor efter allt frossande denna sommar! Vi får peppa varandra!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  25. Tack för det receptet! Här har vi dragit in på det mesta och försöker leva riktigt sunt och bara unna oss lite extra på helgerna! För nog har den här sommaren satt sina spår!
    Ha det gott!
    kram
    M.E

    SvaraRadera
  26. Mums mums säger jag! Grönsaker är ju så fräscht och nyttigt.
    Ikväll grillade vi grillspett och halloumi med vitlökssås gjord på grekisk yoghurt. Supergott!
    Heja heja på dig, du kommer snabbt in i vardagsrutinerna igen!
    Kram <3

    SvaraRadera
  27. Tack för lite peppning. Man har ju lite svårt att falla tebax i gamla banor med en gång.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  28. Du är för rolig du men det ser riktigt gott ut. Kram anette

    SvaraRadera
  29. Det ser ju och låter himla gott.
    Ja, man borde skärpa till sig med matlagningen för man har ju ätit kanske inte så bra under sommaren som man skulle kunna.
    Ha en skön onsdag kväll!
    Kram Bodil

    SvaraRadera
  30. Perfekt! Och så lättlagat! Kram Sara ku

    SvaraRadera
  31. Du tar så fina bilder!! Allt ser underbart gott ut.
    Kramar

    SvaraRadera
  32. Oj, vad gott det låter, ännu ett recept jag måste prova. Jag känner som du efter semestern. Kroppen måste återställas igen.

    Vad tråkigt att höra att du inte mår så bra:-( Hoppas att det snart rättar till sig igen, så gott det går.

    Kram

    SvaraRadera