söndag 3 mars 2013

Himmelskt god chokladtårta


En gårdagens i köket
innan gästerna kom och jag försöker se sådär allmänt cool lugn och inte alls stressad ut. Hm tur att bilder inte kan prata. För jädrar i min lilla låda vad jag fick fart efter jag insett att klockan rusat på lite för snabbt under eftermiddagen. Men vadå, lördag, en liten nap i soffan, surfade runt lite och just där insåg jag att bästa vännerna skulle vara här inom en timme. Men allt ordnade sig, det brukar faktiskt göra det. Sen blev det stora kramen, bubbel, skratt, babbel och mat, allt det där som gör mig alldeles omtumlande lycklig över att man har de bästa vännerna i världen.


Efterrätten var som tur förberedd, förutom bärspetten då, som jag i slutsekunderna svängde ihop innan det knackade på ytterdörren. Vill ni bjuda på en efterrätt som är så syndigt god att man nästan smäller av kommer här både grundreceptet och LCHF-varianten.
  
Mandeltårta med chokladkräm LCHF
3-4 portioner
Botten
2 dl mandelmjöl
1 1/2 msk vispgrädde
1 1/2 msk stevia
2 äggvitor

Chokladkräm
2 äggulor
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl stevia
50 g hackad mörk choklad
75 g smör
25 g rostad flagad mandel

Så här gör jag
Blanda samtliga ingredienser till bottnarna
Rita 2 st ringar på bakplåtspapper
Bred ut massan jämt 
Grädda bottnarna i 175 grader i ca 10-15 min
Ta ut och låt svalna

Chokladkräm: Sjud upp gulor, grädde och stevia.
Lägg ner chokladen och sedan smöret
Låt sjuda några minuter (ej koka)
Ta av och låt krämen svalna
Bred ut krämen mellan och ovanpå mandelbottnarna.
Garnera med rostad flagad mandel.
Servera med frukt/bärspett och vispad grädde


Mandeltårta med chokladkräm
4-6 portioner
 Botten
400 g mandelmassa
4 st äggvitor
Smör

Chokladkräm
4 st äggulor
1 dl vispgrädde
1 dl socker
100 g hackad mörk choklad
150 g smör
50 g rostad flagad mandel

Så här gör jag
Riv mandelmassan grovt.
Vispa äggvitor till hårt skum
Blanda mandelmassan och äggvitorna
Rita 2 st ringar på bakplåtspapper och smörj med smör
Bred ut massan jämt
Grädda i 175 grader i ca 15 min
Ta ut och låt svalna

Chokladkräm: Sjud upp gulor, grädde och socker.
Lägg ner chokladen och sedan smöret
Låt sjuda några minuter (ej koka)
Ta av och låt krämen svalna
Bred ut krämen mellan och ovanpå mandelbottnarna.
Garnera med rostad flagad mandel.
Servera med frukt/bärspett och vispad grädde


Nu ut i solskenet och njuta av att det fortfarande är helg.

Kramisar
T

43 kommentarer :

  1. Åhh så smarrigt det ser ut! Måste jag nog testa sen. :)

    Jag vet hur det är...man tycker det är flera timmar kvar, och sen vips har klockan bara rusat iväg ;)

    Ha en skön söndag i vårsolen!

    Kram Verra

    SvaraRadera
  2. Åh vad gott det ser ut. Ser ut som en lyckad tillställning. Snyggt skärp!
    Önskar en skön söndag!
    kram
    Anneli

    SvaraRadera
  3. Supermums! Idag ska jag äta något riktigt gott i eftermiddag, så jag blir riktigt uppladdad av den här goda chokladtårtan ;)

    Ha en jättefin söndag!

    KRAM

    SvaraRadera
  4. Åhh, mums lät gott kram Diana

    SvaraRadera
  5. Du ser i alla fall hur cool ut som helst :)
    Kram.

    SvaraRadera
  6. Vilken läcker tårta och läcker du, som ser helt cool-lugn ut:)! Kram Nilla

    SvaraRadera
  7. Älskar choklad:)). Så god den ser ut!
    Du ser hur lugn och avslappnad ut som helst.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Ser supergott ut! Förstår att ni hade en härlig kväll.
    Ha en härlig söndag också.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  9. Ser fantastiskt gott ut, kram

    SvaraRadera
  10. Nu tänker jag inte kommentera tårtan utan DIG! Asså, du är ju för snygg jämt! Alltid så himla läcker! LÄR MIG!!!... ;-)
    Kram, Judita

    SvaraRadera
  11. Gott o snyggt som vanligt hos dig! Härligt!!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  12. Så fin du är!

    DEt ser ju himla gott ut ska jag säga, så tack för recepten.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  13. Den "onyttiga" mandeltårtan har jag ätit och den är såååååå god!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  14. Tårtorna låter hur läckra som helst.
    Och du är skitläcker!
    Ha en skön söndagskväll, kram

    SvaraRadera
  15. Så fin så och så gott det där låter =D
    kramar

    SvaraRadera
  16. Men åh, va gott det ser ut!! Nu blev jag sugen på tårta.. Hihi
    Ha en fin kväll.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Åhh så gott det såg ut,känns igen det där innan gästerna kommer,tror man har koll på läget.Jag brukar dessutom springa rondellkörnong med dammsugaren :)
    ha en fin lugn söndagskväll..kramen...

    SvaraRadera
  18. Ser underbart gott ut :-) Hoppas att solen har lyst på dig också idag!

    Kram Nina

    SvaraRadera
  19. Vilken läcker efterrätt och snyggt upplägg! Blev väldigt sötsugen nu..;)
    Kram

    SvaraRadera
  20. Åh, himmel vad gott det lät! Den får vi ta att pröva någon dag! Mums :)

    Härligt att ni hade en fin kväll! Kram Anna

    SvaraRadera
  21. Härligt vackra bilder.... och det lät gott också! :-)

    SvaraRadera
  22. Så gott det ser ut. Och vilken fin dukning du fick till igår. Idag har det varit en riktig pangdag! Mer såndana dagar. Varmt och soligt. Kram

    SvaraRadera
  23. Go kväll tjejen...tack vi hade en ljuvlig proemenad på 2 timmar nästan, nu blir det en räkmacka :) och en bra film tror jag ...va fin du är :) o otroligt kreativ i det du gör , förstår att dina gäster var super nöjda med en kväll hos er ...hoppas din kväll blir mysig o ha en bra måndag kramen

    SvaraRadera
  24. Ser gott och snyggt ut! Fin dukning också!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  25. Vilken härlig dessert tror minsann jag sparar detta recept:)

    SvaraRadera
  26. Ojoj va mycket gott!! Ja visst är det skönt om man kan slappna av till gästerna kommer men hinner man inte gäller det ha nåt bra att be om hjälp med.. Ha en skön kväll!!
    Kram Sara

    SvaraRadera
  27. Lät inte dumt alls ..och säkert mer lätt att äta en den där franska nougaten jag åt förra lördagen. Sparar nog det där receptet och snor din idé med att stoppa lime i blomvasen -urläckert !!

    Kram
    Pernilla

    SvaraRadera
  28. Vad gör man inte för att få en snygg bild:)
    Vad mumsigt det ser ut!

    SvaraRadera
  29. Hej! Mina kommentarer har en viss förmåga att försvinna strax efter att jag publicerat dem??? Hoppas du hinner läsa dem innan de försvinner ialafall. Tårtan ser fantastisk ut precis som du. Det verkar ha varit en toppenkväll.

    Hoppas du får en toppenvecka med!
    Kram!

    SvaraRadera
  30. Lätt att tiden rusar iväg när man ska ha gäster!
    Så smarrigt det ser ut! Kanske får bli en lchf-variant här nästa helg då det är min tur att fylla år ;) Kram Suss

    SvaraRadera
  31. Så cool och tjusig du ser ut! Och visst brukar man fixa alla förberedelser i sista minuten hihi, jag är likadan...
    Kram fina du och hoppas ni hade skoj igår!

    SvaraRadera
  32. Mooorrrrr..... och mums!!!! Inte ska jag bli sugen så här sent på kvällen!!!! Måste prova detta absolut!!!! Må Bäst!!! kramkram

    SvaraRadera
  33. Du ser verkligen cool ut....du den efterrätter ser smarrig ut. Kram Anette

    SvaraRadera
  34. Efterrätt i min smak, älskar frukt och choklad förstås. Dukningen lös verkligen upp, superfint!
    Ha det gott, kram Kate

    SvaraRadera
  35. Himmel så smarrigt! Och vilken underbar dukning du gjort!
    Natti natt!
    Kram anna

    SvaraRadera
  36. Ser riktigt gott ut det där! Tack för tipset :)
    Kram kram Malin

    SvaraRadera
  37. Härliga foton, ser urgott ut!

    SvaraRadera
  38. Nomnom vad det ser gott ut! Jordgubbar och melon ser så fräsch ut och får mig att längta ännu mer till sommare:)

    Hoppas du haft en toppenhelg, du himla fina!!
    Kramar!

    SvaraRadera
  39. Men så mumsigt! Och Lchfvariant och allt:-) Kanske man skulle ge sig på att testa någon gång:-)
    Ser hursomhelst jättegott ut!!

    Kram Cecce

    SvaraRadera
  40. Uf det ser utrolig lækkert ud :0)
    Det ligner et helt kunstværk...!
    Den må jeg prøve næste gang.

    Hvis du har lyst har jeg en lille fin konkurrence på min blog, kig ind hvis du vil...
    Kram OddStyle

    SvaraRadera
  41. Du ser hur lugn och fin ut som helst =)
    Och tack snälla för receptet, låter ju hur gott som helst!
    Härligt att veta att man har så fina vänner, energi givande.
    Kram och ha en fin dag nu <3

    SvaraRadera
  42. Den ser verkligen himmelskt god ut!
    Detta recept ska jag spara länken till. Tack!!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  43. BRA BLOGG du har fina bilder och bra tema :)

    SvaraRadera