fredag 4 januari 2013

Smarrig LCHF-dessert

Helgen har börjat
och här sitter jag och smuttar på ett glas vin och väntar på att mannen skall komma hem från jobbet. Osten är inhandlad och ligger och gottar till sig i rumstemperatur och jag får verkligen tygla mig för att inte börja tjuväta.
Hittade också något fint på rean som fick följa med hem i en påse. Minsann tror jag nog att det kan bli en favorit i garderoben. Ni ska få se, lovar.
Om ni skall ha gäster i helgen och inte har bestämt vilken dessert ni skall bjuda på, kommer här ett recept på en LCHF-efterrätt som jag gjorde till oss på nyår.
Till och med killarna gillade den, så det måste innebära ett toppbetyg.

Ingredienser 6-8 port
150 g mörk choklad
6 st äggulor
3 msk honung
4 msk pressad apelsin
2 msk Cointreau (kan uteslutas, plussa då bara på den pressade apelsinen)
1 vaniljstång
1 krm vaniljpulver
salt
6 dl grädde
Valnötter
Granatäppelkärnor, hallon tex till garnering

Så här gör jag
Smält chokladen i en skål ett par minuter i mikro, eller ställ skålen i en kastrull med sjudande vatten, Låt svalna
Vispa äggulorna med honungen till ett tjockt skum
Rör ner lite i taget i den smälta, avsvalnade chokladen.
Smaksätt med apelsinsaft, urskrapad vaniljstång, vaniljpulver, några saltkorn och Cointreau, blanda väl
Vispa grädden, men inte för hårt
Rör först ner lite grädde i chokladsmeten, blanda sedan i resten
Fyll dina skålar 
Ställ i frysen i minst 3 timmar
Ta fram parfaiten en stund innan den skall serveras så den hinner bli krämig
Garnera med te x valnötter, granatäppelkärnor, hallon  

Ha nu en härlig fredag och njuuut!

Kramisar



19 kommentarer :

  1. Att jobba gick bra, förstår jag, och det blev visst både ost och fynd på rean. Ser fram emot en visning sen. Alltid kul när man kan fynda.

    Kram Helén

    SvaraRadera
  2. Nyfiken...vad blev det? Mmmm låter som en smarrig dessert. Ha en skön fredagkväll. Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Det låtee verkligen supersmarrigt! :)

    Ha en fin kväll! Kram

    SvaraRadera
  4. Meeen du...
    Så smaskigt det låter :)
    Jag måste nog härma lite o testa detta.
    Ha en mysig kväll,.
    kram kram
    Jessica

    SvaraRadera
  5. Det där låter ju jättesmarrigt!!

    Hoppas mannen är hemma nu och att nu ätit god ost, druckit gott vin och njuter av en mysig fredagkväll!

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  6. Va gott ändå!! Jag har kört LCHF dessert på grädde sukrin choklad och ägg men jag kan tänka mig den här med apelsin och vanilj får en helt annan god syrlighet! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Vilken choklad brukar du välja?
    Ser smaskens ut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna! Jag brukar använda Lindts70% när jag bakar, tar man högre %halt tycker jag att det kan bli lite bittert men det är en smaksak. Ha en härlig fredagskväll. Kramisar Tina

      Radera
  8. Åh så gott det såg ut!
    Snygg bild på dig i förra inlägget. Alltid lika snyggt klädd! Du måste ha en jättestor garderob ;)
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Ser smaskigt ut!! Kanske får ta och prova det, jag har ett gäng valnötter kvar sen jul. Ha en fortsatt trevlig kväll. Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Bra med lite LCHF recept!Det såg supersmarrigt ut!
    Rea fynd! Kul det får du visa!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  11. Såg jättegott ut! Mums. Är nyfiken på vad som fick följa med i påsen ;)
    Kram
    Annlin:s

    SvaraRadera
  12. Men mums! vad gott det lät! Det receptet ska jag minsann spara. Inga gäster denna helgen tyvärr. Jag ska mysa allt vad jag kan, för att sedan börja jobba igen på måndag. Det har varit två underbart sköna veckor!

    SvaraRadera
  13. Jag har också ett sån lchf-chokladmousse recept sparat som blev supergott - ska jämföra och se om de är lika ;) Hoppas osten smakade bra !!!!

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  14. Mmmm, det låter ju så himla gott. Det såg himla gott ut.
    God fortsättning på det nya året.
    Ha en underbar helg!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  15. Mums, sugen blev jag.Ha en finfin lördag raring kram Diana

    SvaraRadera
  16. Men kära Tina så gott det där ser ut och så får jag ju inte äta choklad...
    Men ost gillar jag verkligen, så jag skulle nog ha det rätt bra hos dig.
    Ha en bra lördag.
    Puss från Melody
    Matte hälsar

    SvaraRadera
  17. Mums så gott, blir såklart sugen på att testa..;) Mycket läcker och läskande bild!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Detta låter riktigt smarrigt! Jag brukar göra en mousse på choklad, grädde, vaniljpulver o äggulor, men den här låter mkt mer spännande! Måste testas! :)

    Kul att du hittat till min blogg! Välkommen åter!
    Kram Jessica

    SvaraRadera