onsdag 21 november 2012

Det doftar nybakat

Istället för Ullared
blev det bakdag och riktigt goda smörgåsar.
Efter jag plockat runt i alla jullådor och brustit ut i små glädjetjut titt som tätt började det kurra i magen.
Frallor blev jag akut sugen på. Slut i frysen så det var bara att sätta i gång och baka.
Som jag berättat tidigare äter jag inte gluten därför är detta ett recept helt utan mjöl.


FRALLOR Á LA LCHF
Ingredienser
100 g sötmandel
50 g valnötter
50 g sesamfrön
1/2 dl fiberhusk
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
50 g solroskärnor
50 g pumpakärnor
25 g hela sesamfrön
25 g hela linfrön
1/2 dl finriven parmesanost eller annan smakrik ost
250 g kesella 10 %
6 ägg

Så här gör jag
Sätt ugnen på 175 grader
Mixa mandel, valnötter och sesamfrön till ett mjöl.
Blanda med övriga torra ingredienser.
Vispa upp äggen i en annan bunke
Blanda ned kesellan med äggen
Blanda allt och låt smeten svälla i 10 minuter
Forma smeten till bullar (smeten ska vara kladdig) och placera dem på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i ca 25 minuter


Dags att gräddas


 Både jag och mannen tycker de här frallorna är riktigt goda och kan jämföras med vilka "vanliga" frallor som helst.
Hoppas nu att ni blir inspirerade till att baka glutenfritt, både gott och nyttigt.

Nu lite kvällsmat och se till att stora F få med sig allt inför resan till Jönköping och Dreamhack i morgon.
 Hoppas bara att det blir bra bilväder för dem, usch gillar inte när han är ute på vägarna själv. Det är så ett mammahjärta funkar, man slutar aldrig att oroa sig oavsett hur gamla de är.
Ses imorgon

Kramisar
T

10 kommentarer :

  1. Mmmm, det såg ju supersmarrigt ut! Det blir det nog till att testa någon dag (vi försöker också hålla ner glutenintaget här hemma)

    ha det bäst!
    Kram
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar.
    Det var ett bröd helt i min smak, det ska jag göra i helgen..
    Kram

    SvaraRadera
  3. De där ser väldigt goda ut.:-) Kram... och tack för titten hos mig.:-)

    SvaraRadera
  4. Va trist med inställd resa men du fick mycket gjort hemma istället! Jag vet hur de är att baka glutenfritt, min dotter på snart tre år är det och allt jag gör gör jag med glutenfritt. Kram Sara

    SvaraRadera
  5. Det blev ju en bra dag trots inställt Ullared och det står säkerligen kvar ;) Jag skulle beställa byxorna direkt från Circle of Trust i Nederländerna (det gjorde jag med de svarta jag inte hittade på nån webbshop i sverige) de har ju alla modeller o färger och lite till och allt funkade super.
    http://shop.circleoftrust.eu

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  6. Jag gillar din profilbeskrivning. Den var lite innovativ. Hoppas det är ok om jag återkommer och hänger lite här bland baktips och inredning och renovering och annat du verkar bjuda på

    SvaraRadera
  7. Å, vad gott det ser ut! Jag är jättesugen på att köra utan gluten. Tror jag skulle må bättre av det.

    Tack för receptet. Mackorna ser supergoda ut!

    kram
    Lotta

    SvaraRadera
  8. Tack för receptet, det skulle man prova.
    Det ser himla gott ut!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  9. Mums vad dom såg goda och nyttiga ut :) stor kram fina du /Diana

    SvaraRadera
  10. Sahra. Varmt välkommen hem till mig, blir jätteglad om du stannar. Hoppas du får lite mat, bak, kläd ock inredningstips på vägen. Kramisar Tina

    SvaraRadera